همشهری آنلاین: ‌رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت از محیط زیست استان همدان خرید، فروش و حمل حیواناتی مانند مار، سمندر و لاک پشت را جرم دانست.

سمندر لرستاني

به گزارش ایسنا، ‌رضا دانش‌پژوه با بیان این که در روزهای پایانی سال مردم اقدام به خرید حیواناتی مانند لاک‌پشت، سمندر و مار در کنار ماهی‌های قرمز می‌کنند، عنوان کرد: طبق قانون شکار و صید، حمل، خرید و فروش این دسته از حیوانات جرم بوده و پیگرد قانونی دارد؛ عمدتا حیوانات تزئینی که در روزهای پایانی سال بازار گرمی دارند، مهاجر و کمیاب هستند.

وی با اشاره به بازار گرم فروش سمندر لرستانی در روزهای نزدیک به سال نو، گفت: خرید و فروش این نوع از حیوانات تزئینی جرم بوده و ‌مجازات آن ۳ سال حبس تعزیری است؛ همچنین لاک‌پشت‌های عرضه شده در بازار غالبا مهاجر بوده و شرایط زندگی در مناطق کوهستانی را ندارند؛ از سویی دیگر پس از مدتی مردم به دلیل عدم توانایی در نگه‌داری این دسته از حیوانات آن‌ها را در طبیعت رها می‌کنند که خود باعث بروز مشکلات زیست محیطی می‌شود.

دانش‌پژوه ادامه داد: از مردم تقاضا داریم در صورت مشاهده خرید یا فروش چنین حیواناتی با شماره‌گیری ۱۵۴۰ به اداره کل محیط زیست اطلاع داده و از این کار جلوگیری کنند.

وی با اشاره به زندگی ۳۰۰ گونه از حیوانات در استان همدان، بیان کرد: ۴ گونه ۲ زیست، ۴۵ گونه خزندگان، ۱۱۳ گونه پرندگان، ۳۴ گونه پستانداران و ۲۴ گونه ماهی مشغول زندگی در حیات وحش استان هستند.

وی از خطر انقراض ۲۶ گونه جانوری در استان خبر داد و گفت: مار افعی کردستانی (راده) و البرزی، مارمولک کوهستانی و لاک‌پشت مهمیزدار از جمله خزندگان در حال انقراض هستند.

 رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت از محیط زیست استان همدان با بیان این که بیش از ۱۴ گونه پرنده با خطر انقراض مواجه هستند، مطرح کرد: میش‌مرغ، غاز پیشانی سفید کوچک، اردک بلوطی، لک لک سیاه، کرکس مصری، عقاب تالابی و تمامی گونه‌های شاهین در معرض انقراض هستند.

درویش نژاد از برنامه‌های حمایتی این اداره برای حفظ و نگه‌داری گونه‌های جانوری استان خبر داد و گفت: بیشتر برنامه‌های حمایتی این اداره مربوط به حفظ و نگه‌داری گونه پرندگان است؛ برنامه عمل حفاظت از میش مرغ و غاز سفید در حال اجرا بوده و در صورت مناسب بودن اعتبارات، دیگر گونه‌های جانوری نیز تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: برای نگه‌داری حیواناتی مانند قوچ و میش و کله بز نیز برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

وی از کاهش شدید جمعیت سیاه گوش (پستانداران) و پایکا (جوندگان) ابراز نگرانی کرد و گفت: زردپر از خانواده راسو نیز با کاهش جمعیتی شدیدی مواجه بوده و همچنین مدت زیادی است که پلنگ در استان دیده نشده و این نشان از منقرض شدن این گونه جانوری دارد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت از محیط زیست استان همدان مهم‌ترین عامل کاهش جمعیت حیوانات را تخریب زیستگاه آنان دانست و تصریح کرد: اخلال در شبکه‌های غذایی به‌ویژه عقاب‌ها و گوشت‌خواران، شکار و صید غیرمجاز و ایجاد یکسری از تعارضات بین انسان و حیات وحش مانند استفاده کشاورزان از سموم کشاورزی از جمله دلایل به خطر افتادن زندگی جانوران هستند.

کد خبر 433418

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha