همشهری آنلاین: ترکیه اعلام کرد که باب مذاکره با آمریکا بر سر خرید سیستم موشکی پاتریوت را باز کرده است.

موشك پاتريوت

به گزارش یورونیوز، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز جمعه با تایید این مطلب خاطرنشان کرد که آمریکا با فروش موشک های پاتریوت و تجهیزات جانبی آن به آنکارا موافقت کرده و دو کشور در حال مذاکره بر سر معامله این سلاح هستند.

اظهارات آقای چاووش‌اوغلو در حالی مطرح می شود که بلومبرگ پیشتر اعلام کرده بود که آنکارا پیشنهاد آمریکا برای تحویل سیستم موشکی پاتریوت تا پایان سال جاری میلادی را رد کرده است.

وزیر امور خارجه ترکیه در سخنان روز جمعه خود تصریح کرد که طرف آمریکایی در جریان مذاکرات جاری پس از مواجه شدن با ایراد مطرح شده در باره زمان تحویل این سیستم وعده داد تا در موعدی نزدیک تر از آنچه قبلا اعلام شده به تعهد خود عمل کند.

مولود چاووش‌اوغلو همچنین یادآور شد که احتمال تولید مشترک و یا انتقال فناوری ساخت این موشک به کشورش نیز در جریان مذاکرات مطرح شده است.

ایالات متحده آمریکا برغم ارائه پیشنهاد فروش موشک های پاتریوت به ترکیه در باره خرید سیستم پدافند هوایی اس-۴۰۰ از روسیه هشداد داده است.

واشنگتن و دیگر هم‌پیمانان ترکیه در ناتو با این استدلال آنکارا را از خرید موشک های روسی منع کرده اند که سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ با سیستم‌های مورد استفاده در ناتو هم‌خوانی ندارد.

این درحالیست که رجب طیب اردوغان بارها پیش از این تاکید کرده بود که کشورش نمی تواند از قرارداد خرید موشک های اس-۴۰۰ روسی چشم پوشی کند.

وزیر امور خارجه ترکیه نیز تصریح کرده است که خرید موشک های اس-۴۰۰ به این دلیل صورت گرفته که امکان خرید موشک های پاتریوت پیشتر برای کشورش فراهم نبود. به گفته مولود چاووش‌اوغلو سیستم های موشکی اس-۴۰۰ قرار است اواخر پاییز امسال تحویل ترکیه شود.

کد خبر 433360

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha