شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: آلودگی صوتی که محصول توسعه و پیشرفت تکنولوژی است به یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های محیط زیست در نواحی شهری تبدیل شده است. بسیاری از افراد در محیط کار یا محل زندگی از آلودگی صوتی در مخاطره‌ هستند البته حدود مجاز صوت در مناطق مختلف شهری یکسان نیست.

Noise

به گزارش ایسنا، بر اساس آیین‌نامه اجرایی نحوه جلوگیری از آلودگی صوتی که به تصویب هیات وزیران رسیده است، تراز متوسط استاندارد روزانه آلودگی صوتی - بین ساعت ۷ تا ۲۲ - در پهنه‌های مسکونی ۵۵ دسی‌بل و تراز متوسط استاندار شبانه آن - بین ساعت ۲۲ تا ۷ - ۴۵ دسی‌بل است.

همچنین بر اساس این آیین‌نامه، پهنه‌های مسکونی عبارتند از پهنه‌هایی که کاربری غالب آن‌ها مسکونی و کارکرد اصلی آن سکونت است و کاربری‌های مربوط به فعالیت‌های پشتیبان برای تامین نیازهای روزمره و اولیه ساکنان محلات را نیز در خود جای داده‌اند. در این پهنه تامین آسایش و امنیت ساکنان مبنای انتخاب کاربری‌های مجاز به استقرار است.

حدود مجاز استاندارد روزانه صوت (بین ساعت ۷ تا ۲۲) در پهنه‌های صنعتی ۷۵ دسی‌بل و تراز متوسط استاندار شبانه (بین ساعت ۲۲  تا ۷) نیز ۶۵ دسی‌بل پیش‌بینی شده است.

بر اساس آیین‌نامه اجرایی نحوه جلوگیری از آلودگی صوتی، پهنه صنعتی پهنه‌ای است که کاربری صنعتی دارد و طبق ضوابط محیط زیست استقرار صنایع این پهنه در شهرها مجاز نیست و باید با فاصله مناسب بیرون از شهر یا نواحی مسکونی قرار گیرند.

همچنین تراز متوسط استاندارد روزانه صوت (بین ساعت ۷ تا ۲۲) و تراز متوسط استاندارد شبانه آن (بین ساعت ۲۲ تا ۷) در پهنه های تجاری - اداری به ترتیب ۶۵ و ۵۵ دسی‌بل است. پهنه تجاری - اداری به قسمت‌هایی از شهر گفته می‌شود که عمدتاً دارای کاربری تجاری صرف یا کاربری‌های مرتبط با آن باشد. بازارها و پاساژها در این پهنه قرار می‌گیرند.

در پهنه‌بندی‌های شهری، پهنه‌ای به اسم پهنه مختلط نیز وجود دارد که عبارت است از پهنه‌ای که فضاهای زیادی از کار و فعالیت در بافت‌های مسکونی پدید آمده و از استقرار توأمان کارکردهای سکونت، کار و فعالیت شکل گرفته است. متوسط استاندارد روزانه صوت در این پهنه ۶۰ و تراز متوسط شبانه آن ۵۰ دسی‌بل پیش‌بینی شده است.

کد خبر 433293

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha