چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران گفت: برای اولین بار در کشور، لنزهای تماسی چشم با قابلیت آبرسانی به سطح قرنیه برای بیماران دچار آستیگماتیسم‌های نامنظم و شدید و نیز مبتلایان به قوز قرنیه طراحی و ساخته شد.

لنز

به گزارش تسنیم، دکتر پرویز زرین‌بخش با اعلام این خبر اظهار کرد: لنزهای جدید که کورنیواسکرال نام دارد، به گونه­‌ای طراحی‌شده که با قرنیه چشم فاصله داشته و تکیه‌گاه آن روی سفیدی چشم (اسکلرا) است به همین دلیل بر خلاف سایر لنزها به خصوص لنزهای سخت،  فرد احساس جسم خارجی در چشم خود ندارد.

زرین‌بخش خاطرنشان کرد: از مشکلات استفاده‌کنندگان لنزهای سخت احساس جسم خارجی و خشکی چشم بوده که لنزهای جدید فاقد این مشکل است. از آنجا که لنزهای نرم قادر به اصلاح آستیگماتیسم‌های شدید و نامنظم و قوز قرنیه نیستند، این بیماران تا کنون به ناچار می‌بایست از لنزهای سخت استفاده می‌کردند که خوشبختانه با طراحی و ساخت لنزهای اسکرال این مشکل برطرف شده است.

وی با اشاره به اینکه این لنزها به وسیله لنزهای تست اندازه‌گیری و با توجه به انحنای متفاوت چشم افراد برای هر فرد به طور منحصر به فرد طراحی و ساخته می‌شود، افزود: عمده مزیت این قبیل لنزها آن است که لنز به وسیله مایع با قرنیه فاصله داشته و در سطح قرنیه ایجاد خراش و زخم نمی‌کند. همچنین با مرطوب نگه داشتن قرنیه ضمن آبرسانی و اکسیژن‌رسانی به سطح آن به سلامت و تغذیه قرنیه کمک‌ کرده و چون گرد و خاک وارد چشم فرد نمی‌شود، چشم بیمار را تحریک نمی‌کند. این قابلیت لنزهای اسکلرال با توجه به آب و هوای خشک ایران برای استفاده‌کنندگان از این قبیل لنزها یک مزیت محسوب می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران تصریح کرد: طی تحقیقی که از استفاده‌کنندگان از این لنزها صورت گرفته، اغلب آنان اظهار کرده‌اند که با این لنزهای جدید نسبت به لنزهای سخت قبلی احساس راحتی بیشتری داشته، مشکل خشکی چشم آنان برطرف شده است.

وی گفت: در حال حاضر در دنیا تنها چند کمپانی محدود آمریکایی در حال تولید این قبیل لنزها هستند که با توجه به تحریم‌ها امکان ورود این لنزها به کشور میسر نیست. به همین منظور تولید این لنزها از دو سال پیش از سوی متخصصان مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران آغاز شد که پس از موفقیت در طراحی و ساخت روی بیماران مورد بررسی قرار گرفت.

زرین‌بخش متذکر شد: لنزهای جدید کورنیواسکلرال تا کنون بر روی ۳۰ بیمار آزمایش شده که نتایج آن با موفقیت همراه بوده‌ است. از دیگر مزیت‌های این قبیل لنزها نسبت به مشابه خارجی آن قیمت لنزهای تولید داخل است که یک چهارم قیمت مشابه آمریکایی آن است.

وی یادآور شد: از حدود سال ۲۰۰۰ طراحی لنزهای تماسی چشم مواد با اکسیژن‌پذیری بالا در دنیا تولید شد، طراحی و ساخت لنزهای اسکرال جدید آغاز شد که در سال‌های اخیر با طراحی‌های نو، تولید این لنزها در دنیا رو به پیشرفت گذاشته است. مرکز تحقیقات لنز و اپتیک ایران نیز در همین راستا اقدام به طراحی و ساخت این لنزها کرده است.

کد خبر 433150
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha