دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نشست سران عربی- اروپایی در شرم الشیخ مصر با صدور بیانیه پایانی پیشنهادات خود را برای پایان دادن به بحران های منطقه ای ارائه کرد.

نشست اروپايي عربي

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری 'العربیه'، در بیانیه پایانی شرم الشیخ بر التزام همه طرف ها به توافق 'صخیرات' برای حل بحران لیبی و ارسال کمک های بشردوستانه به یمن و اجرای توافق 'استکهلم' تاکید شد.

توافق صخیرات سه سال گذشته میان اعضای پارلمان لیبی و کنگره ملی سراسری این کشور و دیگر شخصیت های لیبی با نظارت سازمان ملل متحد در شهر صخیرات مغرب برای تشکیل دولت وحدت ملی به امضا رسید.

توافق استکهلم نیز پس از گذشت نزدیک به چهار سال از آغاز جنگ یمن، آذر ماه امسال با میانجیگری «مارتین گریفیث» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در استکهلم سوئد به امضا رسید.

نمایندگان جنبش انصارالله و دولت فراری یمن پس از یک هفته مذاکره، به توافق های مهمی از جمله عقب نشینی نیروهای نظامی دو طرف از بندر الحدیده ظرف ۱۴ روز دست یافتند.

بازگشایی فرودگاه صنعا، پرداخت حقوق کارمندان و ارسال کمک‌های بشردوستانه از دیگر محورهای اصلی مذاکرات بود.

بیانیه پایانی شرم الشیخ همچنین خواستار التزام همه طرف ها برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی و تلاش برای مقابله با خشونت، افراط گرایی و نژادپرستی و خشکاندن منابع مالی تروریسم شد.

این بیانیه بار دیگر با یادآوری مواضع مشترک طرف های اروپایی و عربی برای برقراری صلح در خاورمیانه، خواستار به رسمیت شناخته نشدن شهرک سازی در اراضی اشغالی فلسطین و برقراری دو دولت فلسطینی و اسرائیلی برای پایان دادن به بحران فلسطین شد.

بیانیه یاد شده همچنین بر ضرورت برچیده شدن تسلیحات کشتار جمعی از خاورمیانه و کمک به حل بحران سوریه از طریق روند انتقال سیاسی همگام با قطعنامه های بین المللی تاکید کرد.

نشست دو روزه شرم الشیخ یکشنبه در حالی پایان یافت که نیمی از رهبران کشورهای عربی در آن حضور نداشتند و سطح مشارکت برخی کشورهای اروپایی نیز بسیار پایین بود.

نشست سران عربی-اروپایی در شرم الشیخ در مصر با سخنان رئیس جمهوری مصر آغاز شده بود.

اروپایی ها پیش از آغاز این نشست، بر بررسی مسائل امنیتی در همکاری با جهان عرب تاکید کرده بودند.

در این نشست مقاماتی از ۴۹ کشور شامل ۲۱ کشورعربی و ۲۸ کشور اروپایی شرکت داشتند.

در نشست شرم الشیخ که با شعار 'سرمایه گذاری باثبات' برگزار شد، مشکلات و چالش های مشترک میان کشورهای عربی و اروپایی و مسائلی همچون تجارت و سرمایه گذاری، مهاجرت، رویارویی با تروریسم و بحران های خارومیانه بررسی شد.

کد خبر 432913

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha