یکشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرعامل بانک ملی ایران اعلام کرد: امکان استفاده از کارت هوشمند ملی به‌جای کارت‌های بانکی اجرایی شد و می‌توان انواع خدمات بانکی را با این روش انجام داد.

كارت ملي

به گزارش ایرنا، محمدرضاحسین زاده  روز یکشنبه در همایش ملی شو  که با حضور مسعود پزشکیان  نایب رییس مجلس و فرهاد دژپسند  وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، با برشمردن دستاوردهای جدید این بانک، اظهار داشت: یکی از این دستاوردها تبدیل کارت ملی هوشمند به کارت بانکی است.

وی افزود: در شرایط کنونی کارت هوشمند ملی تنها برای احراز هویت کاربرد دارد، اما بانک ملی امکان استفاده از آن به جای کارت بانکی را فراهم کرده است.

به گفته مدیرعامل بانک ملی، در گام نخست امکان استفاده از کارت هوشمند ملی در همه سرویس‌های ارایه شده در دستگاه‌های خودبانک و خوددریافت فراهم شده است و به زودی خدمات شعبه ای نیز قابل ارایه با کارت هوشمندملی فراهم می‌شود.

وی نرم افزار کاربردی (اپلیکیشن) ۶۰ را از دیگر دستاوردها در حوزه بانکداری الکترونیک برشمرد و گفت: با این نرم افزار رمزهای بانکی که فقط ۶۰ ثانیه کاربرد دارد تولید می‌شود که می‌تواند جلوی سوء استفاده‌ها را بگیرد.

حسین زاده به طرح سامانه کشوری سکوک اشاره کرد و گفت: سامانه کشوری کسب و کار در برگیرنده تعاملات تجاری در زنجیره تامین از تولید تا مصرف است.

مدیرعامل بانک ملی افزود: مصرف کنندگان نهایی، تامین کنندگان کالا و تولیدکنندگان می‌توانند از این سامانه استفاده کنند.

حسین زاده با اعلام اینکه بانک ملی در ۲ سال اخیر ارایه محصولات جدید بانکی را در دستورکار قرار داده است، افزود: پارسال ۲ نرم افزار «بام» و «بله» به نظام بانکی معرفی شد که قابلیت‌های فراوانی را برای مبادلات مالی دارند.

به گزارش ایرنا، در این مراسم که با حصور مدیران بانکی در ساختمان مرکزی بانک ملی ایران برگزار شد، محصولاتی چون «یکپارچه سازی پایانه‌های بانکی «BTM»، «کیف پول»، «پرداخت قبوض خدمات بدون در اختیار داشتن قبض»، «ویدئو بام»، «بام شرکتی»، «بام سازمانی»، «بام ارزی»، «ملی کارت ارزی»، «سامانه هوش رقابتی»، «سامانه معماری هوشمند تراکنش‌های بانکی»، «پایگاه نقشه سرویس گرا» و «درگاه جامع مدیریت اطلاعات بانکی» رونمایی شد.

این محصولات در مرکز نوآوری بانک ملی ایران طراحی شده اند.

در این مراسم همچنین «ربات گویا بانک ملی» رونمایی شد که علاوه بر ارایه خدمات بانکی، امکان ارایه توضیحات درباره بانکی را دارد.

«مسعود پزشکیان» نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با تاکید بر استقرار شفافیت در نظام اقتصادی گفت: در صورت نظام‌مند شدن روابط مالی و شفافیت در امور، دیگر امکان فساد و دزدی از بین می‌رود.

وی افزود: باید سیستم‌ها به گونه ای باشد که اجازه انحراف را ندهد، نه اینکه موسسات غیرمجاز فعالیت کنند و معلوم نشود دارایی مردم کجاست.

پزشکیان گفت: اگر سامانه های اطلاعاتی پیشرفته مستقر شود هم وضعیت مالیاتی اشخاص روشن می‌شود و هم اعتبار افراد برای گرفتن وام و تسهیلات به درستی سنجیده می‌شود.

وی خواستار به میدان آمدن جوانان برای طراحی چنین سامانه‌هایی و اتصال پایگاه‌های اطلاعاتی به یکدیگر شد تا امکان رانت از برود و کسی نتواند از دادن مالیات فرار کند و یا درآمد حاصل از قاچاق را پولشویی کند.

  • کاهش هزینه تمام شده نظام بانکی با توسعه بانکداری الکترونیک

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بانک ملی همواره در تحولات پیشرو بوده است. برای نمونه چاپ اسکناس را در اوایل تاسیس از انگلیس گرفت و به داخل کشور منتقل کرد.

وی افزود: امروز بانک ملی در ۹۰ سالگی جوانگرایی و مدرن گرایی را مبنا قرار داده است و آن را به دست جوانان انجام می‌دهد.

دژپسند به مولفه اقتصاد هوشمند اشاره کرد و اظهار داشت: شاید تحقق اقتصاد هوشمند به سادگی امکان پذیر نباشد اما با جذب فناوری و کاربرد آن در کسب و کار می‌توان به سوی آن حرکت کرد.

وزیر اقتصاد خواستار استقرار بانکداری دیجیتال در بانک ملی شد تا بتواند به وظایف خود در اقتصاد هوشمند عمل کند.

دژپسند افزود: تحولاتی که در عرصه بانکداری امروز شاهد آن بودیم می‌تواند نوید اقتصاد دیجیتال را بدهد.

وزیر اقتصاد گفت: از آنجا که اقتصاد ایران بانک محور است، هرگونه تحول در نظام بانکی می‌تواند به بخش‌های دیگر اقتصاد تسری یابد.

وی با بیان اینکه برخی بانکداری الکترونیکی را بخشی از دولت الکترونیک می‌دانند، اظهار داشت: یکی از مشکلات نظام بانکی ایران بالا بودن هزینه‌هاست که یکی از علل آن بالا بودن تعداد شعب بانکی است.

به گفته دژپسند، می توان با توسعه بانکداری الکترونیک، هزینه تمام شده را در نظام بانکی کاهش داد تا کارایی آن افزایش و تعداد شعب کاهش یابد.

دژپسند تاکید کرد: در اقتصاد هوشمند، منابع قدرت زایش دارند که یکی از عوامل موثر بر آن افزایش بهره وری است که منابع را آزاد کرده و منابع جدید ایجاد می‌کند.

وی افزود: با اقتصاد هوشمند است که می‌توان به اقتصاد مقاوم رسید که هم دانش بنیان است و هم در عرصه تجارت جهانی فعال است.

دژپسند با بیان اینکه رفاه ناشی از صادرات نفت خام قابل اتکا نیست، گفت : رفاهی ارزش دارد که مبتنی بر ارزش آفرینی و دانش بنیان باشد.

وزیر اقتصاد خواستار آن شد که بنگاه های بزرگ همچون بانک ملی با استفاده از استارتاپ ها گام های بزرگی برای تحول در عرصه دانش در نظام بانکی بردارند.

کد خبر 432776

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha