شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۸:۴۷
۰ نفر

علی شهیدی: یک خانم باستان‌شناس فرانسوی ـ که در زمان قاجار همراه شوهرش برای حفاری به شوش آمده بود ـ در بازگشت به فرانسه وقتی حمل و بارزدن یکی از سرستون‌های سنگین هخامنشی را غیرممکن دید، با پتک آن را خرد کرد تا تصاحب تکه‌ها آسان شود/ سفرنامه دیولافوآ.

این کار را 100 سال بعد، مسئولان موزه لوور با یک مجسمه‌ساز ایرانی ـ که آثار باستانی شوش را دوباره در قالبی نو زنده کرده بود ـ انجام دادند؛ او را خرد کردند و آثارش را صاحب شدند.

محمد حسین بهرامیان یا به قول دوستان‌اش بهرام، یکی از 5 مجسمه‌ساز برتر معاصر ایران و البته به خاطر تخصصی و سبک کارهایش علمی‌ترین آنهاست که به دلیل دوری از وطن، تنها میان متخصصان و همکارا‌ن‌‌اش نام‌آشناست.

مسئولان موزه لوور پاریس ـ که برچسب آثار ایرانی موزه را مثل نام خلیج فارس به عربی تغییر داده بودند ـ در آتلیه مولاژ موزه لوور، اسم و امضای بهرامیان را از پای آثارش حذف کردند و تمام حقوق مادی و معنوی را زیر پا گذاشتند.

او همه وقت و دارایی‌اش را برای پیگیری این پرونده در مراجع قضائی فرانسه صرف کرد. هزینه این کارها برای شهروندان فرانسوی ارزان بود اما برای او ـ که با وجود سال‌ها تحصیل، زندگی و کار در فرانسه حاضر به پذیرفتن شهروندی آنجا و گرفتن اوراق هویت فرانسوی نشده و ایرانی مانده بود ـ کلی آب می‌خورد.

تا روزی که چیزی برای ادامه راه در کار نبود. یک روز با دعوت از همه رسانه‌ها و خبرنگاران و بازگو کردن داستان، با پریدن از بام موزه لوور، به قصه پایان داد و شاید با این کار، پیگیری کار را به رسانه‌ها سپرد.

به قول یکی از دوستان‌اش - در بزرگداشتی که در آن زمان در خانه هنرمندان ایران برگزار شد- افتاد ولی افتاده نرفت. وصیتش این بود: «بدون گور».

زندگینامه کوتاه
  اخذ لیسانس مجسمه‌سازی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران
  کسب مدرک تخصصی مجسمه‌سازی از دانشگاه سوربن پاریس
  عنوان رساله تخصصی: هنر مجسمه‌سازی معاصر در ایران (امید که روزی چاپ شود)
  گرفتن مدرک فوق تخصص زیبایی‌شناسی هنر (D.E.A) از دانشگاه سوربن پاریس
  عنوان رساله فوق تخصص: مناسبات در ساختار اجتماعی و جغرافیایی شهر: نصب مجسمه‌های مختلف در شهر تهران
  یک سال تدریس در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران
  ساخت چندین مجسمه در تهران، دوبی و قاهره
  متخصص بخش مولاژ در مجموعه موزه‌های ملی فرانسه
  ترمیم بسیاری از مجسمه‌های باستانی و ساخت مولاژ از آنها
  نوآوری در ساخت مجسمه و استفاده از مواد در کار ساخت و اصلاح روش‌های قبل
  کسب عنوان مجسمه‌ساز حرفه‌ای در موزه لوور در 1991

  برنده نشان طلا و دیپلم افتخار بیست و هفتمین نمایشگاه اختراعات هنری ژنو سوئیس برای پازل سه بعدی در 1999

  کسب نشان نقره و دیپلم افتخار بیست و هفتمین نمایشگاه اختراعات هنری ژنو سوئیس برای طراحی  نوعی قالب برای ساخت مجسمه به تعداد زیاد بدون افت کیفیت در 1999

پازل توپ چهل تکه‌ای از کره زمین؛ برنده مدال طلای نمایشگاه اختراعات هنری ژنو

 دو زیبای خفته


 این دو تا قوی طلایی زیبای خفته، 2 مدل از وزنه‌های ترازوی زمان هخامنشی است که در شوش کشف شده. ساخت مولاژ یا شبیه‌سازی آثار باستانی، یکی از تخصص‌های بی‌بدیل بهرامیان بود؛ تخصصی که علاوه بر ذوق هنری نیاز به مهارت و دانش زیادی دارد.

  فتوکپی برابر اصل


 ابتکار بهرامیان با ساخت پازل از اشیای باستانی ایران، هنر و تاریخ را از موزه‌ها به درون خانه‌ها می‌برد و کودکان را در حس ساخت اشیای باستانی، با هنرمندان چند هزار سال قبل، سهیم می‌کند. آشنایی با هنر باستانی بخشی از بازی کودک می‌شود و هر کس می‌تواند یک کپی مثل اصل را در خانه داشته باشد؛ این هم پازل وزنه قوی هخامنشی.

 اهرام ساز عصر جدید


ساخت پازل‌هایی از آثار باستانی ایران و اهرام مصر، 2 جایزه برتر نمایشگاه اختراعات هنری سوئیس را برای او به ارمغان آورد. در حال حاضر، موزه لوور - که یک هرم شیشه‌ای در حیاط مقابلش ساخته اند- درآمد هنگفت این امتیاز را به جیب می‌زند.

 اسب آبی جای فرعون خوابیده


پوستر پازل سه بعدی بهرامیان از هرم مصری و اسب آبی فیروزه‌ای مصر باستان که در دل پازل قایم شده. نام او در پای پوستر آمده  است.

  جنگ شاهین و مار

اثر دیگر بهرامیان در بانک ملی دوبی؛ باز هم ساکنان آن سوی خلیج فارس. یک مجسمه او در یکی از پارک‌های تهران در غیابش به اسم یکی از همکاران ثبت و مجسمه دیگرش هم در پارک دانشجو ناپدید شد.

 ماهی‌های در هم

این دو ماهی در هم پیچیده با فواره‌هایشان، در ساحل خلیج‌فارس و  خاطره بازدیدکنندگان جا خوش کرده‌اند؛ تا حدی که بسیاری با دیدن عکس، محل آن در دوبی را به جا می‌آورند. بهرامیان با هنر وشناختش نسبت به فضای نصب اثر، یک مجسمه محیطی بسیار عالی خلق کرده بود.

کد خبر 43244

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز