همشهری آنلاین: مرگ دسته جمعی نوعی از مرغ‌های دریایی موسوم به ماهی گیرکان در یک هفته گذشته در شمال هلند نگرانی‌های فراوانی را در بین حامیان حقوق حیوانات و دانشمندان این کشور موجب شده است.

پرندگان

به گزارش ایسنا، نزدیک به ۳۰ هزار ماهی گیرکان تلف شده و این آمار رو به افزایش است.

فرضیه‌های زیادی درباره مرگ دسته جمعی این پرندگان مطرح شده اما یک بیولوژیست و یک پاتولوژیست در دانشگاه دامپزشکی "اوترخت" ۱۰۰ پرنده مرده را پنج‌شنبه گذشته اتوپسی کردند.

بنابر گزارش خبرنگار یورونیوز،  دکتر "کیک"، استاد دانشگاه اوترخت و پاتولوژیست در این رابطه می‌گوید که با معاینه بدن این پرندگان اولین فرضیه برای علت مرگ دسته جمعی آنها گرسنگی است.

وی می‌گوید: نبود غذا دلیل اصلی مرگ این پرندگان است. اما عامل اصلی این گرسنگی را نمی‌شناسیم. به همین دلیل هم این تحقیقات را انجام می‌دهیم. می‌خواهیم ببینیم چرا همه این مرغ‌های پرنده کبدهای کوچک دارند، ماهیچه ندارند و بسیار ضعیف هستند و هیچ چربی در بدنشان ندارد؟ باید بفهمیم چرا این اتفاق افتاده است؟

به جز گرسنگی، فرضیه‌های دیگری که در مرگ این پرندگان مطرح می‌شود آب و هوای بد و غرق شدن یک تانکری است که در دریای شمال باعث انتشار مواد شیمیایی شد.

بیولوژیست دانشگاه "وارونگن" هلند می‌گوید با وجود این که پیشتر شاهد اتفاق‌هایی از این دست بوده‌ایم اما اگر مساله فرضیه آب و هوای بد را دلیل مرگ این پرنده‌ها بدانیم باید از خود بپرسیم چرا در مناطقی همچون شمال بلژیک، شمال فرانسه و یا آلمان که از شمال هلند فاصله چندانی ندارند چنین اتفاقی برای پرنده‌ها نیفتاده است.

وی می‌گوید: یکی از فرضیه‌ها نیز شکستگی تانکر حامل مواد شیمیایی در آب است که احتمالا مواد سمی در آب دریا رها کرده است و حالا برای این کار باید بیرون و درون بدن این پرنده‌ها را مورد آزمایش قرار دهیم تا ببینیم تا چه اندازه این پرنده‌ها دچار مسمومیت شده‌اند. فرضیه دیگری که وجود دارد شیوع یک بیماری مشکوک و ناشناخته در میان این پرندگان است. برای این کار هم پرنده‌ها را مورد آزمایش قرار می‌دهیم. از آنها تست می‌گیریم تا به وجود باکتری و ویروس‌های احتمالی پی ببریم.

دانشمندان می‌گویند مساله نگران‌کننده این است که تعداد پرنده‌ها از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تجاوز نمی‌کند و می‌توان گفت که بیش‌تر از پنج درصد از این مرغ‌های دریایی در طول یک هفته تلف شده‌اند.

کد خبر 432214

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha