چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: هجدهمین هفته فیلم ایران در قالب برنامه مروری بر ۴۰ سال سینمای ایران ۱۵ تا ۲۱ بهمن در محل موزه سینمایی یوگسلوونسکا کینوتکا در بلگراد پایتخت صربستان برگزار شد.

هفته فيلم ايران در صربستان

به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، این رویداد فرهنگی هنری به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد با همکاری اداره کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور و بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد و در مراسم افتتاحیه آن تعدادی از سفرای مقیم، مقام‌های فرهنگی، هنرمندان و جمعی از شهروندان صرب حضور داشتند. آغازگر برنامه هم پخش سرود ملی دو کشور ایران و صربستان بود.

سپس ماریان وویووچ، مدیر موزه و رئیس برنامه‌های سینمایی کینوتکا با قدردانی از رایزنی فرهنگی ایران برای برگزاری این جشنواره گفت: وقتی ۱۸ سال پیش ایده برپایی جشنواره فیلم‌های ایرانی مطرح شد، حتی خوشبین‌ترین افراد هم تصور نمی‌کردند این رویداد هر سال با استقبال بیشتر مواجه شود. امسال که جشنواره به سن بلوغ رسیده است، بسیار مفتخریم هفته فیلم‌های ایرانی یکی از برنامه‌های ثابت موزه سینمایی کینوتکا شده و بر اعتبار کار ما افزوده است.

در ادامه حسین ملاعبداللهی، سفیر ایران در بلگراد ضمن قدردانی از مسئولین موزه سینمایی کینوتکا برای همکاری در برگزاری هفته فیلم‌های ایرانی اظهار داشت: استمرار ۱۸ ساله جشنواره فیلم‌های ایرانی در بلگراد و استقبال گرم شهروندان صرب بیانگر آن است که جشنواره جایگاهی قابل توجه در جامعه هنری صربستان و علاقه‌مندان سینمای ایران یافته است. سینمای پیش از انقلاب سعی در تقلید از هالیوود و بالیوود داشت و ژانر فیلمفارسی از فرط تکرار به ابتذال کشیده شده بود.

وی افزود: در دوران پس از انقلاب، جریان موج نوی سینمای ایران که از دهه ۵۰ شروع شده بود، به تدریج رشد کرد و با ورود فیلمسازانی از جمله عباس کیارستمی، علی حاتمی، داریوش مهرجویی، خسرو سینایی و... دگرگونی‌های اساسی در فرم و محتوای فیلم‌های ایرانی به وجود آمد. سینمای ایران به تدریج ساخته‌های خود را در جشنواره‌های بین‌المللی عرضه کرد و مورد تحسین منتقدان جهانی قرار گرفت.

در ادامه مراسم نماهنگ «سینمای ایران پس از انقلاب» پخش شد و فیلم «فصل نرگس» به کارگردانی نگار آذربایجانی به نمایش درآمد. در هفته فیلم ایران در بلگراد ۱۳ فیلم روی پرده رفت که «خیلی دور، خیلی نزدیک»، «لیلی با من است» و «من ترانه ۱۵ سال دارم» به پخش‌کنندگی بنیاد سینمایی فارابی در این رویداد فرهنگی حضور داشتند.

کد خبر 431597

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha