همشهری آنلاین: رئیس پژوهشکده مهندسی و فناوری عصبی ایران از ساخت یک سیستم تحریک‌کننده عصبی توسط محققان ایرانی خبر داد.

شبكه عصبي

به گزارش فارس، عباس عرفانیان امیدوار رئیس پژوهشکده مهندسی و فناوری عصبی ایران با اعلام این خبر گفت: سیستم تحریک‌کننده عصبی قابلیت تولید سیگنال‌های تحریک الکتریکی را دارد و برای تحریک مستقیم تحریک شبکه‌های عصبی، رشته‌های عصبی و تحریک عمقی مغز به کار می‌رود.

استاد مهندسی پزشکی دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: یکی از پروژه‌های پژوهشکده مهندسی و فناوری عصبی ایران طراحی و ساخت یک سیستم تحریک‌کننده عصبی منحصر به فرد است. این سیستم قابلیت تولید سیگنال‌های تحریک الکتریکی در سطوح مختلف میکرون و میلی آمپر را دارد و برای تحریک مستقیم شبکه‌های عصبی، رشته‌های عصبی و تحریک عمقی مغز  به کار می‌رود، این در حالی است که مهندسی عصبی از حوزه‌های گسترش یافته در قرن ۲۱ در زمینه علوم شناختی و مهندسی پزشکی است که با هدف تحقیقات بنیادین در زمینه سیستم‌های عصبی و عصبی ـ عضلانی، گسترش روش‌های تشخیص، درمان و توانبخشی با استفاده از روش‌های مهندسی فعالیت می‌کند. در واقع مهندسی عصبی منشأ ایجاد یک فناوری، تحت عنوان فناوری عصبی شده است.

وی افزود: سیستم تحریک‌کننده با استفاده از اطلاعات دریافتی، شکل موج مناسب را ایجاد و از طریق الکترودهای تحریک به عصب یا عضله ارسال می‌کند. با این سیستم و ارائه یک روش کنترل جدید برای اولین بار با کاشت الکترودها در نخاع گربه، حرکت گام برداشتن ایجاد شده است.

به گفته رئیس پژوهشکده مهندسی و فناوری عصبی ایران، این سیستم ۱۶ کانال تحریک مستقل و قابلیت برنامه‌ریزی توسط کامپیوتر را دارد. کامپیوتر در هر واحد زمان، اطلاعات لازم را برای تولید سیگنال مناسب تحریک به سیستم تحریک‌کننده ارسال می‌کند که هدف این فناوری، طراحی و ساخت ابزار میکروالکترونیکی است که با ارتباط مستقیم با سیستم عصبی مرکزی یا اعصاب محیطی، کنترل خارجــی ارگان‌های بدن را به عهده می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: امروز مهندسی عصبی به عنوان یک روش موثر برای رفع مشکلات افراد دچار ضایعه نخاعی از جمله مشکلات حرکتی، کنترل مثانه کنترل دفع، مشکلات قلبی ـ عروقی، اسپاستیسیتی، زخم بستر و غیره مطرح است به طوری که کاربرد فناوری عصبی در توانبخشی و درمان بسیار گسترش یافته است و تحول شگرفی را در زمینة توانبخشی بوجود آورده است. محصولات این تکنولوژی بسیار گران‌قیمت است و از نیازهای ضروری جهت حفظ و ارتقای سطح سلامت جامعه محسوب می‌شود.

کد خبر 431380

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha