همشهری آنلاین: جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش از دریافت درخواست هایی برای برگزاری رزمایش با کشورهای دوست و خارج از محدوده اقیانوس هند از جمله روسیه و چین خبرداد و گفت: در صورت موافقت سلسله مراتب فرماندهی، این رزمایش برگزار خواهد شد.

برنامه ریزی برای برگزاری رزمایش در خارج ازمحدوده اقیانوس هند

«امیر دریادار تورج حسنی مقدم» در گفت وگو ایرنا، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران ریاست دوره ششم اجلاس بین المللی نیروهای دریایی کشورهای همسایه اقیانوس هند را بر عهده گرفته است، گفت: در این اجلاس ۴۶ کشور عضو هستند و برخی دیگر از کشورها نیز بعنوان عضو ناظر حضور دارند.

وی توضیح داد: در سفر فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران به هند مقرر شد که یک رزمایش در قالب برقراری امنیت دریایی تحت عنوان مقابله با دزدی دریایی توسط کشورهای عضو اجلاس در اقیانوس هند برگزار شود.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش اضافه کرد: درخواست هایی شده است تا در صورت امکان بتوانیم با کشورهای دوست و خارج از محدوده اقیانوس هند از جمله روسیه و چین نیز رزمایشی انجام دهیم که در صورت موافقت سلسله مراتب فرماندهی، این رزمایش برگزار خواهد شد.
جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش در رابطه با این دیدار گفت: این بازدیدها به صورت دوره ای و دو جانبه انجام می شوند و در این بازدیدها تبادلاتی در حوزه های فنی، مهندسی و تخصصی صورت می گیرد.

دریادار حسنی مقدم افزود: اخیرا هم یک هیات روس از صنایع دریایی و منطقه یکم دریایی بندرعباس بازدید کرد؛ ما در این بازدید به اهداف خود رسیدیم و امیدواریم در مراحل بعدی تفاهم نامه های همکاری را نیز امضا کنیم.

وی یادآور شد: ناوگروه روسیه برای حضور در آب های جنوب ایران اعلام آمادگی کرده است و این آمادگی را دارد که از طریق دریای سیاه و مدیترانه و یا از طریق دریای چین راهی آب های جنوبی ایران شود، اما تاکنون برنامه ریزی در این زمینه نشده است.

اعزام ناوگروه های صلح ایران به دریای خزر

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از گفت وگوی خود با ایرنا در رابطه با همکاری های بین المللی در دریای خزر گفت: تاکنون چندین نوبت نانوگروه صلح و دوستی ایران به کشورهایی از جمله روسیه، آذربایجان و قزاقستان اعزام کرده ایم.
دریادار حسنی مقدم اعلام کرد:سال آینده نیز ناوگروه های صلح و دوستی را به کشورهای حاشیه دریای خزر اعزام خواهیم کرد و میزبان ناوگروه هایی از آذربایجان، روسیه و قزاقستان خواهیم بود.

وی همچنین گفت: در جنوب کشور نیز روابط بین المللی و دیپلماسی دفاعی دریایی دنبال می شود و در این راستا موضوع دیپلماسی دفاعی دریایی را در قالب طرح های بین المللی، چند جانبه و ۲ جانبه با دیگر کشورها دنبال می کنیم.

به گزارش ایرنا چندی پیش یک هیئت عالیرتبه روسی به تهران سفر کرد. محورهای مذاکرات دو طرف در جریان این سفر تعاملات در دریا در حوزه های عملیاتی، فنی، آموزشی، تبادل ناوگروه ها و برگزاری رزمایش های تاکتیکی و رزمایش مقابله با دزدی دریایی در دریای جنوب بود.

کد خبر 431259

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha