همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه روسیه در ارتباط با لغو پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد از سوی آمریکا گفت که این اقدام برای امنیت اروپا عواقب سنگینی خواهد داشت. روسیه درباره مقابله احتمالی اعضای ناتو با این کشور هم هشدار داده است.

مقامات روسيه

به گزارش دویچه وله، وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای درباره استقرار موشک‌های آمریکایی در اروپا هشدار داد. در این بیانیه آمده است که کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از تصمیم آمریکا مبنی بر لغو پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد پشتیبانی کرده‌اند. در بیانیه وزارت خارجه روسیه تاکید شده است که لغو پیمان موشکی، عواقب وخیمی برای امنیت اروپا خواهد داشت.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم در دیدار از بیشکک، پایتخت قرقیزستان، آمریکا را متهم کرد که با لغو INF وانتقال موشک‌های میان‌برد به اروپا قصد دارد این قاره را به محل مناقشه و صحنه درگیری تبدیل کند.

اعلام خروج آمریکا از این پیمان در روز جمعه ۲۲ بهمن (اول فوریه) به نگرانی‌های گسترده امنیتی کشورهای اروپایی دامن زده است.

اروپا نگران آن است که لغو این پیمان به جنگ تسلیحاتی دامن زده و منجر به استقرار جنگ‌افزارهای هسته‌ای در اروپا گردد. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در گفت‌وگویی که با شبکه دوم تلویزیون آلمان ZDF داشت، تصریح کرد که ناتو مخالف استقرار جنگ‌افزارهای هسته‌ای در خاک اروپا است.

وزیر خارجه روسیه می‌گوید که آمریکا باید مسئولیت لغو پیمان موشکی را بر عهده بگیرد و بعد از آن می‌توان از گشودن باب مذاکره در خصوص موشک‌های میان‌برد صحبت کرد. با وجود این، وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که او قصد ندارد از یک جنگ سرد جدید صحبت بکند. لاوروف اما تاکید کرد که دوره‌ جدیدی آغاز شده که ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفته است که سیستم کنترل تسلیحاتی را تخریب و پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را لغو کند.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) در سال ۱۹۸۷ بین رونالد ریگان و میخائیل گورباچف، رهبران آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی (سابق)، امضا شد. این پیمان در سال ۱۹۸۸ پس از آنکه به تایید سنای آمریکا رسید، اعتبار یافت.

این پیمان شامل سامانه‌های موشکی کوتاه‌برد و میان‌برد با کلاهک اتمی می‌شود و موشک‌هایی با برد بین ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر را دربرمی‌گیرد.

کشورهای اروپایی، آمریکا و روسیه اکنون شش ماه فرصت دارند تا پیمان INF یا پیمان موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را نجات دهند.

کد خبر 430892

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha