همشهری آنلاین: گوهر خیراندیش گفت: متاسفانه بعد از سریال «معمای شاه»، دخترم را از سینما طرد کرده‌اند و برای هر پروژه سینمایی که پیشنهاد می‌شود، می گویند همان دختری که در معمای شاه هم بازی کرده بود؟ و به او بازی نمی‌دهند.

گوهر خيرانديش

به گزارش خبرگزاری فارس، شامگاه دوشنبه پانزدهم بهمن ماه، بعد از پایان ششمین روز سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر، هفتمین  قسمت از سری جدید برنامه تلویزیونی هفت با حضور مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره و نیز گوهر خیراندیش بازیگر «مردی بدون سایه» روی آنتن شبکه سه سیما رفت.

بنا بر این گزارش، برنامه تلویزیونی «هفت» ویژه سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر با اجرای محمدحسین لطیفی، شامگاه دوشنبه پانزدهم بهمن ماه ضمن بررسی سه فیلم اکران شده در سالن رسانه ها، میزبان مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی و جشنواره سی و هفتم، گوهر خیراندیش بازیگر سینما بود.

سینماگران از سالن برج میلاد ناراضی بودند

مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره ملی فیلم فجر و سازمان سینمایی، درباره چرایی انتخاب پردیس سینمایی ملت به عنوان کاخ رسانه‌ها گفت: از آنجا که سال گذشته پردیس سینمایی ملت از بهترین کیفیت صوت و تصویر برخوردار بود، تصمیم بر این شد که این پردیس سینمایی برای سالن رسانه‌ها انتخاب شود. البتهانتقاداتی به سالن برج میلاد وارد بود؛ سینماگران از شیوه پخش فیلم هایشان در سالن برج میلاد گلایه داشتند.

وی افزود: پردیس ملت قابلیت های زیادی داشت و ظرفیت های این مجموعه ما را بر آن داشت که پردیس سینمایی ملت را انتخاب کنیم.

نجفی درباره بی نظمی‌های رخ داده در روز اول جشنواره هم گفت: غیر از جابجایی فیلم های سینمایی معکوس و تختی که در روز اول جشنواره داشتیم، از روز دوم تمام فیلم ها، طبق برنامه و سر زمان‌ مقرر اکران شدند و نشست خبری فیلم ها نیز بدون مشکل انجام شد.

ثبت مکانیزه آرای تماشاگران تا آخرین روز

علی آشتیانی پور مسئول بخش رای گیری آرای مردمی نیز درباره فیلم های منتخب بخش مردمی گفت: ما ترتیبی برای اعلام اسامی فیلم های برتر آرا مردمی در نظر نگرفتیم؛ بدون ترتیب اسامی فیلم‌ها اعلام می‌شود تا در نهایت ۵ فیلم دو روز آخر جشنواره اعلام می شود تا یکی برگزیده سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شود. تمام فیلم ها تا آخرین سانس، امکان استفاده از آرای مردمی را دارند.

وی ادامه داد: تمام فیلم‌ها به صورت مساوی اکران داشته اند و تناسب سانس ها به صورت عادلانه بوده است. با توجه به جدول اکران، تا آخرین روز امکان دارد که یک فیلم جدید به این لیست اضافه شود.

اکران ویژه ناشنوایان و نابینایان؛ اتفاق ویژه جشنواره سی و هفتم

مسعود نجفی در مورد کیفیت سوالات خبرنگاران در نشست های خبری هم گفت: مبنای اصلی ما برای صدور کارت اهالی رسانه معرفی نامه رسمی از طرف رسانه و برای انجمن منتقدان، ارسال آثار بود. تغییری که امسال در نشست های خبری داشتیم این بود در جشنواره امسال سوالات به صورت مکتوب مطرح می شوند تا سوالات سطح پایین و تکراری نداشته باشیم.

نجفی همچنین در پایان گفت: یکی از نکاتی که امسال برای اولین بار در جشنواره اتفاق افتاد و کمتر مورد توجه قرار گرفت، اکران ویژه نابینایان و ناشنوایان بود که حتی در جشنواره های جهانی هم سابقه نداشت. در سینما بهمن برای نابینایان و در پردیس سینمایی کوروش نمایش ۹ فیلم با زیرنویس و زبان اشاره را ویژه ناشنوایان خواهیم داشت.

تمجید گوهر خیراندیش از فیلم قصرشیرین

بعد از پخش گزارشی از اهالی رسانه درباره دو فیلم یلدا ساخته مسعود بخشی و جمشیدیه ساخته یلدا جبلی که هر دو در مورد قصاص بودند و همچنین بعد از پخش آیتم نظر سینماگران مطرح کشور درباره گوهر خیراندیش، این بازیگر مطرح سینما با حضور در استودیوی برنامه تلویزیونی هفت در پردیس سینمایی ملت به گفت‌وگو با محمدحسین لطیفی پرداخت.

گوهر خیراندیش در ابتدای صحبت های خود با اشاره به حضور خود در سریال هیولا ساخته مهران مدیری گفت: من توکیو،بدون توقف و دایره زنگی را کنار مهران مدیری کار کرده‌ام اما به عنوان کارگردان با ایشان همکاری نکرده بودم. چند روز گذشته درگیر این سریال بودم به همین دلیل کمتر در جشنواره فیلم دیدم.

این بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد: دیشب موفق شدم در سینما آستارا فیلم سینمایی قصرشیرین را ببینیم، و بسیار از این فیلم لذت بردم. از تریبون برنامه شما می‌خواهم به رضا میرکریمی و تمام عوامل فیلم سینمایی قصر شیرین که توانستند فیلمی به این زیبایی خلق کنند، تشکر کنم. هم بازی حامد بهداد و هم سایر بازیگران این فیلم عالی بود و خوشحالم که سینماگران ما در شأن مخاطبان فیلم می سازند.

دخترم را به خاطر سریال معمای شاه از سینما طرد کردند

خیراندیش همچنین درباره تعداد بازی‌های خود در سینمای ایران گفت: من در سال هایی که در سینما بودم، ۱۱۸ فیلم بازی کرده ام. همچنین حدود پنجاه سریال و ۵۸ تئاتر هم کار کرده‌ام.

بازیگر فیلم مردی بدون سایه ساخته علیرضا رییسیان گفت: در این فیلم آزاده (دخترم) هم بازی کرده است. متاسفانه بعد از سریال معمای شاه، دخترم را در سینما طرد کرده اند و برای هر پروژه سینمایی که پیشنهاد می شود، می گویند همان دختری که در معمای شاه هم بازی کرده بود؟ و به او بازی نمی‌دهند.

گوهر خیراندیش درباره تنوع نقش‌های خود گفت: به اندازه تمام آدم های روی زمین کاراکتر و تیپ وجود دارد؛ اگر بخواهم نقش دیوانه یا زن مرفه را بازی کنم، در فیلم های مختلف کاملاً جدا از هم بازی خواهم کرد. به عنوان مثال من هم در سریال میوه ممنوعه نقش زن حاجی را بازی کردم و هم در فیلم دنیا؛ اما این دو نقش کاملاً متفاوت بوده و نمی توان گفت نقش هایم تکراری است.

میزگرد جنجالی با موضوع محتوای فیلم‌های جشنواره سی و هفتم

بخش بعدی این قسمت از برنامه با حضور محسن دریا لعل و خسرو نقیبی با موضوع شش روز اول جشنواره سی و هفتم برگزار شد.

در این بخش محسن دریا لعل با اشاره به اینکه امسال شاهد بدترین جشنواره سال های اخیر هستیم گفت: از ۱۸ فیلمی که تا کنون در سالن رسانه ها، در مورد خیلی از آنها نمی توان صحبتی داشت؛ هیچ فیلم شاخصی در جشنواره نداشتیم و تحمل جشنواره امسال خیلی سخت بوده است. این حجم از فیلم های ضعیف و بد عجیب است و نمی دانم هیئت انتخاب چه می کرده است؟ اگر ۲۰ فیلم خوب هم در سینمایمان نداریم، چه اصراری داریم سی فیلم در جشنواره داشته باشیم؟ می توانیم با ۱۰ فیلم خوب جشنواره را برگزار کنیم. وقتی خود سازنده فیلم از کارش راضی نیست، و مخاطب هم از فیلم چیزی متوجه نمی شود، چه نیازی به حضور فیلم در جشنواره است؟

جشنواره‌ای با تنوع ژانری و جاه طلبی‌های سینمایی

خسرو نقیبی هم در این بخش گفت: بعد از سال ها، شاهد یکی از بهترین جشنواره های دهه اخیر هستیم. در این دوره بعد از چهار سال، تنوع شگفت انگیزی از ژانر و داستان داریم؛ جاه طلبی های فرمی، محتوایی، ساختاری و ژانری داریم. برخلاف اوایل دهه نود که اغلب فیلم های ما آپارتمانی بود، خوشحالم که امسال تنوع ژانر را شاهد هستیم. هم فیلم بیوگرافی، هم تریلر سیاسی، هم فیلم های اجتماعی خارج از تهران و حتی فیلم نوآر داریم.

این منتقد سینما ادامه داد: فیلم محبوب من در جشنواره امسال غلامرضا تختی است که در سطح جهانی قابل اعتنا است. همچنین به نظرم فیلم شبی که ماه کامل شد فیلم مهمی است و فیلم هایی داریم که ابعاد و اندازه سینمای ما را بالا می برند. فیلم طلا را پسندیدم که بهترین کار پرویز شهبازی حتی بهتر از دربند بود. همچنین قصرشیرین را هم دوست داشتم که بهترین فیلم میرکریمی حتی بهتر از خیلی دور خیلی نزدیک بود.

محسن دریا لعل نیز درباره فیلم‌های جشنواره گفت: فیلم یلدا که در حد برنامه‌های اینترنتی است که انگار ماه عسل را روی پرده سینما می‌بینیم! خون خدا که فقط مضمون بود؛ ناگهان درخت که جز موسیقی هیچ نداشت. به نظر من جشنواره فیلم فجر جای فیلمی شبیه مسخره باز است که کاملاً تکنیکی ساخته شده و تجربه دارد.

محمدحسین لطیفی در این بخش از برنامه با انتقاد از مضمون فیلم‌ها گفت: این میزان از پرداخت به موضوعی مانند «خیانت» در فیلم‌ها ما را به این نتیجه می‌رساند که گویا همکاران ما تحت تاثیر شبکه های ماهواره هستند.

میز نقد برنامه هفت؛ تعریف فراستی از متری شیش و نیم

مسعود فراستی در بخش ثابت میز نقد برنامه هفت همراه با محمدتقی فهیم و سعید قطبی زاده به نقد فیلم‌های سینمایی جشنواره سی و هفتم پرداخت. در ابتدای این بخش فراستی با اشاره به اینکه سومین فیلم خوب جشنواره را دیده، گفت: «متری شیش و نیم را دیدم. با بازی خوبِ نوید محمدزاده! این بازیگر در هر دو فیلمی که در جشنواره دارد، خوب بازی کرده.» این جمله با واکنش قطبی زاده مواجه شد و این منتقد سینما هم گفت «در فیلم جدید سعید روستایی، برای اولین بار با پلیس واقعی روبرو هستیم.»

همچنین محمدتقی فهیم در ابتدای صحبت های خود با اشاره به پیام رییس جمهور به جشنواره فیلم فجر گفت امیدوارم رییس جمهور فیلم های جشنواره را ببیند.

طلا؛ فیلمی با فیلمنامه ضعیف و روی هوا!

«طلا» ساخته پرویز شهبازی نخستین فیلم میز نقد شب ششم بود؛ قطبی زاده در واکنش به این فیلم گفت: به نظرم فیلم خوبی نیست؛ اگر فیلم اول یک کارگردان بود، می گفتم فیلم خوبی است. اما برای کسی که دربند و عیار۱۴ و نفس عمیق ساخته، خوب نیست. البته از مالاریا بهتر است. فیلم های شهبازی همیشه چشم نواز است؛ نماها و اندازه و لنزها درست است،

محمدتقی فهیم هم درباره جدیدترین ساخته پرویز شهبازی گفت: فیلم طلا اساساً روی هواست! فیلمنامه مبنای پژوهشی ندارد، روی فیلمنامه کار نشده؛ برای حفره‌های فیلم فکر نشده... فیلمنامه مثل ساختمانی است که اگر یک ردیف آجر را برداریم، تمام ساختمان فرو می ریزد. اما در طلا خیلی از خرده داستان ها هست که اگر حذف شود، هیچ اتفاقی در فیلم نمی افتد.

وی افزود: در فیلم پدربزرگی داریم که قابل اعتماد نیست. بانکی داریم که از راه دور امضا می کند و وام می دهد! فروشنده دلاری داریم که چهارصد هزار دلار را در کوله گذاشته و می رود. به نظرم فیلمنامه حفره های زیادی دارد و نمی تواند محتوایی ارائه کند.

یک فیلم کوچکِ متوسطِ قابل اعتنا

فراستی هم در مورد طلا گفت: این فیلم کوچکِ متوسطِ قابل اعتنایی است و از دربند و مالاریا جلوتر است. شهبازی دوربین به شدت نرم و به اندازه دارد؛ همه چیز در خدمت اثر است و اثر هم جزو معدود فیلم هایی است که به ما نزدیک است و نه کاراکترهای اگزوتیک دارد و نه میلیاردهایی که نمی شناسیمشان. چند جوان طبقه متوسط واقعی آورده که کاملا نزدیک به ما هستند.

این منتقد ادامه داد: یکی از مباحثی هم که در مورد فیلم طلا مطرح بود، بحث ازدواج سفید است که به نظرم چنین چیزی نیست.

قطبی زاده هم در تکمیل صحبت های فراستی گفت: من از فیلم طلا خوشم‌ نیامد و فیلم خوبی نیست. من عادت دارم با استانداردهای فیلمساز بسنجم و توقعم از او بیشتر است. بازیگران مکمل برخلاف بازیگران اصلی به شدت قوی بودند ولی داستان گنگ و موازی و روابط مشخص نیست. پایان داستان کاملا اضافی است و توقع من از پرویز شهبازی بیشتر بود. شخصیت اصلی حس مسئولیت‌پذیری دارد ولی همین شخصیت در رابطه با نامزد خود کاملا منفعل است.

مسعود فراستی گفت: به نظر من طلا بهترین کار پرویز شهبازی است و حرکت دوربین نرم است و جز معدود فیلمهای نزدیک به ماست. مسئله من‌مفهوم نیست و بازیگران را حس‌ می‌کنم ولی رابطه دو شخصیت اصلی کم است. در مساله فیلمنامه برخی حفره‌ها وارد است ولی می‌شود با وجود این حفره ها بازیگران حس شوند. به نظر میرسد دو تیپ و دو شخصیت وارد یک مساله ای میشوند که ناچار هستند. مساله من رابطه است.

قطبی‌زاده اضافه کرد: لحن در فیلم طلا انسجام ندارد. بازیگر در شرایط بحرانی حالت کمدی دارد. وقتی قصه به سر بالایی حادثه افتاده است.

یلدا یک «ماه عسل» سینمایی است

سعید قطبی زاده درباره ساخته مسعود بخشی گفت:یلدا یک ‌برنامه آموزشی برای کارمندان صدا و سیماست. من حیرت می‌کنم که در این فیلم بازیگران‌ چگونه هدایت شده است!

مسعود فراستی: یلدا شبیه برنامه ماه عسل است و اصلا بویی از سینما نبرده است و کارگردان به دنبال برائتجویی از گذشته است. و در نهایت فقط می‌تواند اشک مخاطب در بیاورد.

محمد تقی فهیم درباره این فیلم گفت: ااین فیلم صد درصد یک ماه عسل است و طراحی برای کار نداشته است. کارگردان وارد حوزه ای شده که ابدا اطلاعی نداشته است‌.

قطبی زاده در پایان گفت: با توجه به تهیه‌کننده فرانسوی فیلم، اصلا بعید نیست که این فیلم در جشنواره‌های خارجی جوایز متعدد بگیرد با این که هیچ جانمایه‌ای ندارد.

کمبود داستان مشکل اصلی «جمشیدیه»

سعید قطبی‌زاده در بخش نقد فیلم «جمشیدیه» گفت: این فیلم سعی می‌کند که مشکلات را از اساس پیدا کند. تلاش و ایده محترم است ولی مشکل فیلم قصه است.

محمدتقی فهیم هم درباره این فیلم گفت: دست مایه فیلمساز خیلی ضعیف است. ما در این فیلم زنی منفعل و ترسو را داریم .همین زن در زندان تبدیل به ژاندارک می‌شود.

مسعود فراستی هم درباره این فیلم گفت: مشکل جمشیدیه اغراق، کمبود داستان است و فیلم فقط به دنبال اشک گرفتن است.

برنامه تلویزیونی «هفت» ویژه سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر هر شب ساعت ۲۳ به تهیه کنندگی مجتبی امینی و با اجرای محمدحسین لطیفی به صورت زنده از محل پردیس سینمایی ملت از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

کد خبر 430862

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha