همشهری آنلاین: مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی اجرای ویژه برنامه «سیمرغ و پروانه‌ها» در جشنواره فیلم فجر را اقدامی خاطره‌ساز برای کودکان و نوجوانان دانست و درباره حضور کودکان کار در این برنامه مواردی را خاطر نشان کرد.

تابش

به گزارش ایسنا؛ علیرضا تابش با اشاره به نتایج اجرای ویژه برنامه «سیمرغ و پروانه ها» که به نمایش رایگان فیلم‌های کودک و نوجوان در نوبت صبح جشنواره فیلم فجر اختصاص دارد گفت: به نظرم مهم ترین خروجی این طرح این است که مساله مهمی به نام اکران فیلم های سینمایی کودک و نوجوان بطور برجسته مطرح می‌شود و بر موضوع نمایش فیلم برای گروه سنی کودک و نوجوان تمرکز صورت می‌گیرد. در واقع این اتفاق زمینه‌ای را برای معرفی بیشتر این آثار فراهم کرده تا در زمان اکران شان، فیلمسازان سینمای کودک و نوجوان بر اساس بازخوردهای دریافت کرده با نیازها و علایق مخاطبان خاص خود بیشتر آشنا شده باشند و در تولید فیلم‌های بعدی خود نیز، آن‌ها را رعایت کنند.

وی افزود: از سویی دیگر جشنواره فیلم فجر یک برند سینمایی تاثیرگذار و خاطره ساز است؛ بنابراین وقتی در نوبت صبح فیلم‌های کودک و نوجوان به طور رایگان برای بچه‌ها اکران میشود، آن‌ها خاطره فیلم دیدن در جشنواره فیلم فجر را برای همیشه در ذهن خود ثبت میکنند.

  • سینمای کودک و نوجوان صرفاً به تولید نیازمند نیست

تابش در پاسخ به اینکه راه اندازی مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان با چه اهدافی در دستور کار قرار گرفته است، عنوان کرد: دو سال گذشته در حاشیه جشنواره بین‌المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان این بحث مطرح شد که اگرچه نهادهایی مثل بنیاد سینمایی فارابی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حامی جریان تولید در سینمای کودک و نوجوان هستند، اما این سینما صرفاً به تولید نیازمند نیست. بلکه پرداختن به مباحث مربوط به «تحقیق و توسعه»، «پخش و بازاریابی» و «معرفی آثار کودک و نوجوان در رسانه ها» نیازهای اساسی سینمای کودک و نوجوان است و این مسائلی است که تشکل های سینمای کودک و نوجوان باید دائم به آن بپردازند.

وی ادامه داد: احساس کردیم جای تشکلی که سینماگران، تهیه کنندگان و دست اندرکاران سینمای کودک و نوجوان خود متولی آن باشند، خالی است و مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان با محوریت فعالان این گونه سینمایی در ادامه تاسیس شد. در این مرکز جلسات خوبی طی دو سال گذشته برگزار شد و یکی از نتایج آن همین طرح «سیمرغ و پروانه ها» بود که از سال گذشته تاکنون به اجرا درآمده است.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پاسخ به اینکه علیرغم تاکید بیشتر «سیمرغ و پروانه‌ها» بر بهبود وضعیت اکران فیلم های کودک و نوجوان، اجرای این ویژه برنامه چقدر به ارتقای تولید در این سینما منجر می‌شود، گفت: ما در بیش از ۴ سال گذشته در بنیاد سینمایی فارابی تلاش کردهایم تا فیلمهای کودک و نوجوان به صرف رسیدن به جشنواره و با تعجیل ساخته نشوند. ضمن اینکه جشنواره فیلم کودک و نوجوان اساساً فضایی برای رونمایی از فیلم‌های این حوزه و محل تبادل سینماگران این بخش است. بنابراین بدیهی است هر دبیر و مدیری دوست دارد بیشترین و بهترین آثار ملی و بین المللی را در جشنواره مربوطه نمایش دهد.

  • روندهای حمایتی و نحوه تعامل با دست اندرکاران سینمای کودک و نوجوان بازنگری شده‌اند

وی خاطر نشان کرد: رویکرد ما در سال‌های گذشته این بوده که به هیچ وجه از رساندن فیلمی به جشنواره که فاقد ارزش‌های جذاب برای مخاطب کودک و نوجوان است، حمایت یا دست کم انرژی زیادی صرف آن نکنیم. زیرا فیلمی که در سینمای کودک و نوجوان مورد پسند این گروه مخاطب نباشد، راه به جایی نخواهد برد. بنابراین روندهای حمایتی و فیلمنامه را در یکسال گذشته تغییر داده‌ایم و نحوه تعامل با سینماگران سینمای کودک و نوجوان بازنگری شد و تلاش کرده‌ایم فیلم های جذاب تری برای کودکان و نوجوانان تولید شده و از فناوری‌های نوین صنعت تصویر در این آثار بیشتر استفاده شود زیرا بچهها فیلم‌های خیال انگیز را بیشتر دوست دارند و لازم است جلوه‌های بصری و میدانی بیشتری در آثار مختص آنها دیده شود.

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر درباره دلایل انتخاب ۵ فیلم «ضربه فنی»، «پاستاریونی»، «بنیامین»، «آخرین داستان» و «لکنت» برای اکران در «سیمرغ و پروانه ها» بیان کرد: این فیلم‌ها در تعامل و همفکری با سینماگران سینمای کودک و نوجوان و بر اساس معیارهایی که تعریف شده است، انتخاب شدند. هرچند انتخاب تعداد محدودی فیلم ممکن است گروه دیگری از فیلمسازان را به این دلیل که فیلم شان در این انتخاب ها نیست، ناراحت کند اما مهم این است که بچه‌ها این فیلم ها را دوست داشته باشند و از آنها استقبال کنند.

  • کودکان کار باید از سینما سهمی داشته باشند

تابش همچنین با ابراز خرسندی از تماشای فیلم‌های «سیمرغ و پروانه ها» توسط کودکان کار و دانش آموزان مدارس محروم افزود: حضور کودکان کار در جشن سیمرغ و پروانهها جلوه‌ای مهم و تلنگری به جامعه است که این کودکان باید سهمی از محصولات فرهنگی و هنری داشته باشند. اگر در بخش فرهنگ، سخن از عدالت فرهنگی و ایجاد فرصت‌های برابر برای همه افراد جامعه است، چنین اقداماتی مد نظر است که باید با قوت و در طول سال و به بهانه‌های مختلف انجام شود. در این دوره از جشن سیمرغ و پروانه‌ها شرایطی برای حضور کودکان کار در جشنواره فیلم فجر فراهم شده تا جامعه سینمایی و دست اندرکاران مدیریت فرهنگی کشور برای این مخاطبان بالقوه سینمای کودک و نوجوان، فرصت سازی کنند. امیدوارم روزی برسد که عنوان کودک کار را برای هیچ کودکی به کار نبریم و همه بچه‌ها بتوانند در فضای استاندارد و مطلوب که آرزویش را دارند، با کیفیت زندگی کنند.

تابش در پایان ابراز امیدواری کرد جشن «سیمرغ و پروانه ها» به یک جریان ریشه‌دار و دائمی تبدیل شود. زیرا کودکان و نوجوانان آینده سینمای ایران هستند و اجرای با این طرح در عمل برای آینده سینما سرمایه گذاری صورت میگیرد.

ویژه برنامه «سیمرغ و پروانه‌ها» در روزهای ۱۳ الی ۱۷ بهمن ماه همزمان با سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در ۸ پردیس سینمایی و سینما در تهران با نمایش فیلم ها و انیمیشن های «لکنت»، «ضربه فنی»، «پاستاریونی»، «بنیامین» و «آخرین داستان» در جریان خواهد بود.

این طرح با همراهی مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان، سازمان سینمایی، دبیرخانه جشنواره فیلم فجر، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد سینمایی فارابی برگزار می‌شود.

کد خبر 430539

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha