همشهری آنلاین: محققان دانشگاه ملی استرالیا یک فناوری فضایی جدید را توسعه دادند که امکان پیش‌بینی خشکسالی را از ۹ ماه قبل فراهم می‌کند.

خشكسالي

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، محققان برای اندازه‌گیری دقیق میزان آب زیر سطح زمین از اطلاعات به دست آمده از ماهواره‌ها استفاده کردند و توانستند این داده‌ها را به خشکسالی که چندین ماه بعد رخ داد مرتبط کنند.

محققان برای این منظور از ماهواره‌های GRACE Follow-On بهره گرفتند که توسط متخصصان آمریکایی، آلمانی و استرالیایی طراحی و تولید شده‌اند. با استفاده از این ماهواره‌ها محققان توانستند تغییرات میزان آب در دسترس را که بر توسعه چراگاه‌ها، رشد محصولات دیم و جنگل‌ها اثرگذار است، با دقت بسیار زیادی تشخیص دهند. همچنین از طریق ترکیب این داده‌ها با مدل‌سازی کامپیوتری چرخه آب و رشد گیاهان توانستند تصویر تمام قدی از نحوه توزیع آب در زیر سطح زمین و رشد گیاهان در ماه‌های بعد به دست آورند.

این اطلاعات در کنار اطلاعات مربوط به اندازه‌گیری آب‌های سطحی و رطوبت خاک توسط سایر ماهواره‌ها، امکان اطلاع از میزان آب در دسترس در اعماق مختلف خاک را فراهم می‌کند.

قرار است نتایج پیش‌بینی خشکسالی با استفاده از این روش با آخرین نقشه‌های ماهواره‌ای از آتش‌سوزی گیاهان در استرالیا تطبیق داده شود تا امکان پیش‌بینی آتش‌سوزی‌های غیرقابل کنترل در ماه‌های آینده از این طریق فراهم گردد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

کد خبر 430048

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha