دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین - سجاد میرزامهدی تهرانی: موسیقی راک اند رول (rock and roll) یک سبک از موسیقی عامه پسند است که به صورت بسیار گسترده در آمریکا و بریتانیا در اوایل سال ۱۹۵۰ میلادی ظهور کرد.

الويس پريسلي

این موسیقی برگرفته از سبک ریتم اند بلوز درسال های ۱۹۴۰ است که خود این سبک هم شامل موسیقی آمریکایی‌های آفریقایی تبار مثل گاسپل، جامپ بلوز، جاز است.

موسیقی راک اند رول از زمان ظهور خود تا به امروز به جرئت می‌توان گفت که یکی از پرطرفدارترین سبک‌های موسیقی حال حاضر جهان بوده است.

بعدها با توسعه این سبک در سال ۱۹۶۰ موسیقی راک اند رول به راک تغییر نام گرفت. در سال‌های اولیه این سبک، سازهای پیانو و ساکسیفون به عنوان عناصر اصلی در آهنگ سازی استفاده می‌شد که رفته رفته جای خود را به گیتار الکتریک و گیتار باس دادند.

ماهیت آهنگ‌های این سبک به صورت رقص و آواز است که به صورت برجسته ای از backbeat و درامز استفاده می شود. همین سادگی این موسیقی باعث شد در آن سال ها rock and roll تبدیل به یک سبک زندگی شود. این طور که، این موسیقی تاثیر بسیاری بر روی فرهنگ مردم آن برهه ی زمانی داشت.

خود سبک راک اند رول چند نوع حالت دارد؛ حالت کلاسیک یا اولیه، راکابیلی، است.

سبک اولیه راک اند رول همان الهام گرفته از ریتم اند بلوز است که که ساز های اصلی آن عمدتا پیانو و ساکسیفون است. راکابیلی (انگلیسی: Rockabilly) از قدیمی‌ترین سبک‌های موسیقی راک اند رول است که ریشه‌اش به اوایل دهه ۱۹۵۰ در ایالات متحده (به‌ویژه ایالت‌های جنوبی آمریکا) بازمی‌گردد.

 به‌لحاظ سبکی حاصل آمیزش سنت موسیقایی غرب آمریکا از جمله موسیقی کانتری با سبک ریتم و بلوز است در مسیری که نهایتاً به راک اند رولِ کلاسیک ختم می‌شود. برخی نیز این سبک را آمیزه‌ای از بلوگرس و راک اند رول دانسته‌اند. واژهٔ «راکابیلی» خود ترکیبی از واژه‌های راک (از راک اند رول) و هیلبیلی است که این دومی نامی بود که به موسیقی کانتری در دهه‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ میلادی اطلاق می‌شد.

در اواخر سال ۵۰ میلادی عملا نوعی رقص توییست با موسیقی راک اند رول در هم آمیخته شد و همیشه عنصر جدا ناشدنی این سبک بود.

الویس پریسلی (۱۹۳۵–۱۹۷۷) 

از الویس پرسلی به عنوان سلطان راک اند رول یاد می شود. الویس در دوران هنری خود با اجرای ۴۵ ترانه که از هرکدام از آنها بیش از یک میلیون نسخه به فروش رفت و با بازی در ۳۳ فیلم سینمایی و حضور در برنامه‌های تلویزیونی و کنسرت‌ها، موفقیت اقتصادیِ رکوردشکنی کسب کرد و مرگ او در ۴۲ سالگی به محبوبیت وی در بین هوادارانش و به فروش موفق کارهای او خاتمه نبخشید. بعد از مرگش فروش آثارش رو به فزونی گذاشت و حتی بازدید از آرامگاه او هنوز از نمادهای صنعت گردشگری آمریکا به‌شمار می‌رود. او همچنین با فروش بین ۶۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد نسخه از آثار، در کنار گروه بیتلز و مایکل جکسون، از پرفروش‌ترین و موفق‌ترین خواننده‌های تاریخ است.

جانی کش ( ۲۶ فوریهٔ ۱۹۳۲ - ۱۲ سپتامبر ۲۰۰۳)

کد خبر 429964

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha