همشهری آنلاین: دبیر کل سازمان ملل با ارائه تحلیلی از وضعیت جهان و روابط کشورهای قدرتمند با هم با ابزار نگرانی از روبرو شدن جهان با یک تجزیه نگران کننده گفت جهان در مسیر یک فاجعه قرار دارد.

آنتوني گوترش

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در سخنانی در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس، گفت: روابط میان آمریکا، روسیه و چین در وضعیت نگران کننده‌ای قرار گرفته و جهان با یک "تجزیه" نگران کننده روبرو است.

به‌ گزارش خبرگزاری فرانسه، دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی خود در این اجلاس گفت‌: تاکنون سابقه نداشته روابط بین سه قدرت مهم جهانی یعنی روسیه، آمریکا و چین به اندازه امروز دارای اختلال بوده باشد.

گوترش تصریح کرد: وضعیت فعلی که ما در حال‌ فاصله گرفتن از یک جهان تحت سلطه دو ابرقدرت سابق مربوط به زمان جنگ سرد هستیم، باعث به وجود آمدن یک وضعیت تا حدی پر آشوب شده است.

وی خاطر نشان کرد: ما دیگر در یک جهان دو قطبی و یا تک قطبی زندگی نمی‌کنیم، اما هنوز هم در جهان چند قطبی قرار نداریم. روابط بین قدرت‌ها در حال‌ از دست دادن شفافیت خود است.

دبیرکل سازمان ملل از کشورها خواست تا با یکدیگر همکاری کرده و از چند جانبه گرایی نیز حمایت کنند.   وی هشدار داد درصورت ادامه اخلال در روابط ابرقدرت‌ها جهان در مسیر یک فاجعه قرار دارد که نگران کننده است.

دبیرکل سازمان ملل گفت: اختلال در اقتصاد آشکار است، این اختلال در شورای امنیت نیز صحت دارد. او نسبت به  تکرار شدن وضعیت فلج در این نهاد سازمان ملل، اظهار تاسف کرد.

گوترش در ادامه، گفت‌: ما در جهانی به سر می‌بریم که در آن چالش‌های جهانی هر چه‌ بیشتر چند تکه شده و پاسخ‌ها نیز هر چه‌ بیشتر چند تکه هستند، اگر این وضعیت رفع نشود، یک نوع دستور ایجاد فاجعه خواهد بود.

دبیرکل سازمان ملل همچنین تصدیق کرد که بسیاری از مردم جهان احساس قطع ارتباط با کسانی که در قدرت قرار دارند و همچنین جدا افتادگی از کارهای سازمان‌های بین‌المللی نظیر سازمان ملل را دارند و این وضعیت به ملی گرایی و پوپولیسم دامن زده است.  

او اظهار کرد: ما نیاز داریم که به همه آنهایی که این احساس را دارند و فکر می‌کنند که رها شده‌اند نشان دهیم سیاست‌ها، ایده‌ها و برنامه‌های ما هدفش کمک به حل مشکلات آنها برای حل مشکلات است.

کد خبر 429575

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha