همشهری آنلاین: رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از شیمی درمانی و سونوگرافی‌های غیرضروری در ایران انتقاد کرد.

دكتر محمد اسماعيل اكبري

به گزارش همشهری آنلاین،  دکتر محمد اسماعیل اکبری افزود: در حالی که در دنیا برای شیمی درمانی،  استانداردهایی وجود دارد اما در ایران اینگونه نیست.

 او گفت: در ایران، بیشترین هزینه در حوزه سرطان،  در زمینه دارودرمانی و شیمی درمانی است و ۳۰ درصد از موارد شیمی درمانی، غیر ضروری است.

 رییس مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: شیمی درمانی از نظر علمی خیلی معقول نیست و دارای نتایج ضعیفی است. دلیل آن نیز نابودی سلول‌های سالم بدن در کنار سلول‌های سرطانی است. بنابراین امیدواریم به زودی مبحث تارگت تراپی  برای درمان موثر تومورهای سرطانی محقق شود.

اکبری گفت:  سرطان، گران‌ترین بیماری است.  در سال ۹۶ حدود ۵۰۰ میلیون دلار برای تهیه مواد اولیه داروی تولید داخل و ۱.۲ میلیارد دلار برای واردات داروی خارجی در کشور هزینه شده است و بالاترین میزان داروهای وارداتی مربوط به داروهای سرطان است.

 او تاکید کرد: حداقل ۳۰ درصد پولی که در حوزه سرطان هزینه می‌شود، ضرورت تشخیصی ندارد.

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: جراحی، رادیوتراپی و دارودرمانی از  روش‌های درمانی سرطان است.  براساس استانداردها، در مورد تومورها، جراحی موجب بهبود ۴۹ درصد، رادیوتراپی به همراه جراحی حدود ۴۰ درصد و دارو درمانی و شیمی درمانی حدود ۱۱ درصد در بهبود بیماران سرطانی تاثیر دارند.

اکبری گفت: در ایران، جراحی و روش رادیوتراپی به همراه جراحی مورد توجه  قرار نگرفته است. البته توزیع امکانات رادیوتراپی در کشورهم  به دلیل گران بودن تجهیزات مورد نیاز مناسب نیست.

  •  هیچ آزمایشی تشخیص سرطان در مراحل اولیه را نشان نمی‌دهد

 او افزود: هیچ آزمایشی تشخیص سرطان در مراحل اولیه را نشان نمی‌دهد. مسئله PCR نیز مصیبت دیگر گروه پزشکی است که برخی پزشکان با توجه به این شاخص سرطان پروستات و فرآیندهای بعدی آن را تشخیص می‌دهند. در حالیکه در صورت وجود ضایعه مشکوک در منطقه در کنار شاخص PCR می‌توان تشخیص سرطان پروستات داده و سایر فرآیندهای تشخیصی و درمانی را انجام داد.

او به  نتایج تحقیقات مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: در سال ۸۴ حدود ۸۰ درصد از موارد ابتلا به سرطان در سال اول جان خود را از دست می‌دادند  اما در سال ۹۳ این شاخص به حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است  که در حد پیشرفته ترین کشورهای دنیا است.

اکبری از برخی تقاضاهای القایی هم انتقاد کرد و گفت:  برای کنترل ناهنجاری در شکم مادر باردار و نگرانی از بیماری نوزاد، اقداماتی انجام می‌شود، اما احتمال ناهنجاری نوزاد در شکم مادر، بین ۰.۳ تا ۳ درصد است و ۱۷ تا ۳۰ درصد این ناهنجاری‌ها توسط سونوگرافی تشخیص داده می‌شود، بنابراین امکان تشخیص ناهنجاری‌های نوزاد توسط سونوگرافی، یک درصد است  اما متاسفانه در برخی موارد مشاهده می‌کنیم که هر ۱۵ تا ۲۰ روز یکبار، به مادر باردار توصیه می‌کنند که از سونوگرافی استفاده کند.

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: برخی داروها اثربخشی لازم را دارند و در سال برای تامین آنها هزینه‌هایی می‌شود اما اگر هزینه این داروها برای سرطان اختصاص داده شود، اثربخشی بیشتری دارد.

 اکبری افزود: سرطان، سومین دلیل مرگ مردم است.  متاسفانه چهره سرطان در کشور تغییر پیدا کرده و ۱۰۰ درصد از سرطان‌ها ناشی از سبک زندگی است و در حال حاضر، سبک زندگی علاوه بر تعریف معمول، شامل مبانی اعتقادی، مذهبی و شاخص‌های معنویت نیز می‌شود.

  • سرطان‌های شایع در ایران

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در بین زنان و مردان، سرطان پستان در رده اول قرار دارد. بعد از سرطان پستان، سرطان‌های پوست، معده، روده بزرگ و ریه در جایگاه دوم تا ششم سرطان در بین زنان و مردان قرار دارند. در بین مردان، سرطان معده در جایگاه اول قرار دارد. این نوع سرطان، کشنده ترین نوع سرطان است. هر ساله حدود ۱۰ هزار مورد ابتلا به این نوع سرطان در کشور وجود دارد و بقای یک ساله این بیماران حدود ۵۰ درصد و در ۵ سال حدود ۱۴ درصد است در صورتی که در سرطان پستان در این مرکز تحقیقاتی، بقای ۵ ساله حدود ۹۰ و بقای ۱۰ ساله حدود ۸۰ درصد است.

 او گفت: سرطان معده در بین مردان در استان‌های تهران و اصفهان در رتبه سوم و در کل کشور در رتبه اول قرار دارد.

 اکبری افزود: سرطان ناشی از عوامل خطر است اما عواملی مانند بهداشت دهان و دندان، استفاده  نکردن از مسواک و مصرف نمک در سرطان معده موثر هستند.

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:  بزرگترین عامل خطر در سرطان، استرس و عدم پشتیبانی اجتماعی است و بیشترین بار استرس، از سوی همسر منتقل می‌شود.  بنابراین باید به کاهش استرس و فشارهای روانی در کشور توجه کنیم.

 اکبری در  بخش دیگری از سخنان خود گفت:  طب اسلامی اصلا وجود ندارد.  اسلام ورای این حرفهاست و ما تنها فرهنگ اسلامی طبابت داریم ولی برای ارایه خدمت سلامت به مردم باید علم طبابت داشته باشیم.

 او افزود: مرکز تحقیقات سرطان جزو اولین مراکزی بود که مرکز طب سنتی را در داخل این مرکز ایجاد کرد. البته در این مرکز تنها اساتید دانشگاه و در قالب اصول آکادمیک فعالیت می‌کنند.

  • انتقاد از وضعیت طب سنتی غیرآکادمیک

 اکبری  ازوضعیت  طب سنتی غیرآکادمیک انتقاد کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از بیماران سرطانی سال‌ها درگیر این نوع طب غیرآکادمیک شده و دیگر زمانی که دیر شده و نمی‌توان کاری برای آنها کرد به ما مراجعه می‌کنند.

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به اقدام وزارت بهداشت برای راه اندازی مراکز تشخیص زودهنگام سرطان اشاره کرد  و گفت: دولت تنها باید دستورالعمل‌های مربوط به راه‌اندازی این مراکز را تدوین کرده و اجرای آن را به متخصصان بسپارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: متاسفانه ۲۵ درصد سرطان‌های پروستات زمانی تشخیص داده می‌شوند که ستون فقرات فرد پر از متازتاز است.  این به آن معناست که خوب کار نشده است.

  • ضرورت جلوگیری از تجویز هفت داروی گران قیمت اما فاقد اثربخشی مناسب

اکبری  به اعلام اسامی هفت داروی گران قیمت از طرف مرکز تحقیقات به وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: این داروها به دلیل دارا نبودن اثربخشی مناسب با وجود هزینه و قیمت بالا به وزارت بهداشت اعلام شده است ولی متاسفانه تا کنون اقدامی برای جلوگیری از تجویز این داروها انجام نشده، این در حالیست که آمریکایی‌ها و هلندی‌ها به عنوان تولید کنندگان اصلی این دارو تجویز و مصرف آنها را ممنوع کرده‌اند. با این حال امیدواریم که در دوره جدید وزارت بهداشت به این مسائل توجه بیشتری شود.

 او  گفت: بروز سرطان را یک پروسه ۱۰ تا ۱۵ ساه است.  به عنوان نمونه مصرف دخانیات یکی از عوامل خطر در بروز سرطان است که قطعا تا ۱۰ یا ۱۵ سال آینده باعث بروز سرطان در فرد خواهد شد. مساله مهمتر اینکه سیگار کشیدن در سه نسل بعدی فرد نیز باعث بروز عارضه می‌شود.

کد خبر 429415

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha