گروه اجتماعی: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 200 هزار مقرری بگیر از طریق اشتغال مجدد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری از محل اعتبارات بانک رفاه مشغول به کار شوند.

 داوود مددی مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی در گردهمایی مشترک  وزارت کار و امور اجتماعی با سازمان تأمین اجتماعی گفت: هم اکنون مقرری بیمه بیکاری از 6 تا 50 ماه پرداخت می‌شود و افراد دارای 6 تا 24 ماه سابقه پرداخت حق بیمه و مجرد 6 ماه و افراد متاهل 12 ماه مقرری بیمه بیکاری و افراد دارای 241 ماه سابقه پرداخت حق بیمه و متاهل 50 ماه حق بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.

مددی با مقایسه شرایط پرداخت بیمه بیکاری میان کشورهای مختلف و ایران، اظهار کرد: اتریش با دریافت 2/2 درصد حق بیمه 3 تا 6 ماه مقرری بیمه بیکاری، فرانسه با دریافت 6 درصد از 45 روز تا 3 ماه و آلمان با 1/4 درصد حق بیمه 4 تا 12 ماه مقرری بیمه بیکاری پرداخت می‌کنند؛ این در حالیست که در کشور ما با 3 درصد حق بیمه 6 تا 50 ماه مقرری بیمه بیکاری پرداخت می‌شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به روند منابع و مصارف صندوق سازمان تأمین اجتماعی افزود: در سال 66، منابع صندوق بیکاری 415 میلیون تومان و در سال 67 دو میلیارد و 61 میلیون تومان بوده است و همواره با کسری منابع نسبت به مصارف مواجه بوده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین از سال 81 تا 84 به طور متوالی و مستمر با افزایش مصارف نسبت به منابع مواجه بودیم چنانچه در مجموع 234 میلیارد تومان کسری این صندوق است.

به گفته مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، در سال 84 یک میلیون و 175 هزار نفر در قالب صندوق بیمه بیکاری مقرری‌بگیر شدند. وی در ادامه بیان کرد: علت 78 درصد خروج مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در سال 84 اتمام مدت استحقاق بوده است و 17 درصد به دلیل اشتغال مجدد مقرری‌شان قطع شده همچنین 50 درصد نیز بازنشسته و یا از کار افتاده تلقی شدند، بر این اساس اغلب مقرری‌بگیران نسبت به اشتغال مجدد اقدام نمی‌کنند.

 مددی با بیان اینکه براساس مصوبه جدید هیات دولت، شرایط اشتغال مجدد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری با استفاده از تسهیلات بانکی فراهم شده است اظهار کرد: در سال 70 به ازای هر 74 نفر پرداخت‌کننده حق بیمه بیکاری، یک نفر مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کرد؛ این در حالیست که در سال 83 این رقم به 39 نفر در مقابل یک نفر و در سال 84 به 43 نفر در مقابل یک نفر تغییر پیدا کرده است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ادامه با اشاره به تهدیدهای صندوق بیمه بیکاری افزود: احتمال تمدید قانون تنظیم بخشی از مقررات تشکیلات نوسازی صنایع، تحت پوشش قرار گرفتن کارگران قراردادی و افزایش تعداد بیکاران به دلیل تعطیلی برخی از کارگاههای دارای بحران، از جمله تهدیدهای پیش روی صندوق بیکاری است.

وزیر کار نیز در این نشست گفت: 5/18میلیون نیروی کار غیردولتی در کشور وجود دارد که 7 میلیون و 200 هزار نفر آنها تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند و پیش‌بینی می‌شود که 5/4 میلیون نفر نیروی کار جدید تا پایان برنامه چهارم توسعه به این جمعیت افزوده شود.

جهرمی با اشاره به کاهش پرونده‌های اختلافی میان کارگران و کارفرمایان پس از تشکیل کمیته‌های سازش اظهار کرد: تأمین معیشت کارگران با هر نوع قراردادی باید در جهت حفظ سرمایه انسانی مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان این که در راستای تکمیل طرحهای بزرگ نیمه کاره نیازهای اعتباری مشخص شود، تصریح کرد: تکمیل این طرح‌ها منجر به ایجاد 550 هزار فرصت شغلی می‌شود.

کد خبر 4290

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز