همشهری آنلاین: محققان پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی موفق به کسب دانش فنی روشی برای جلوگیری از انتشار گاز کربنیک به جو شدند.

انتشار دي اكسيد كربن

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت علوم، دکتر مهدی نکومنش رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در این خصوص اظهار داشت: روش ارائه شده با استفاده از روش غشایی است که بدون نیاز به آب، نسبت به خالص‌سازی این گاز برای مصارف صنعتی اقدام خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این راستا قراردادی را با یکی از شرکت‌های تولیدکننده گاز کربنیک منعقد کردیم و این شرکت در حال حاضر ۳۰ درصد بازار گازکربنیک کشور را در اختیار دارد، افزود: این شرکت واحدهایی را برای دریافت و جمع‌آوری گاز دی اکسید کربن ناشی از سوخت تاسیس می‌کند تا با تلغیظ و رساندن این گاز به خلوص حدود ۱۰۰ درصد، آن را برای مصارف صنعتی در اختیار بخش‌های صنعتی قرار دهد.

نکومنش با اشاره به کاربردهای گاز دی اکسید کربن در صنایع مختلف، خاطرنشان کرد: این گاز علاوه بر آنکه دارای مصارف خوراکی است و برای تولید نوشابه‌های گازدار استفاده می‌شود، به عنوان ماده اولیه صنعتی نیز کاربردهای وسیعی دارد.

رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران به روش‌های خالص‌سازی گاز دی اکسید کربن اشاره کرد و افزود: فناوری که در حال حاضر در اختیار این شرکت قرار دارد، فناوری جذبی مبتنی بر یک روش شیمیایی است.

وی در این باره توضیح داد: در روش جذبی گاز دی اکسید کربن به همراه مایعی که جاذب این گاز است، در ستونی وارد شده و گاز دی اکسید کربن جذب مایع می‌شود و از این طریق این گاز استخراج و خالص‌سازی می‌شود.

رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران ادامه داد: بر این اساس در ۳ سال گذشته پیشنهادی برای بهبود استخراج دی اکسید کربن خالص به این شرکت ارائه کردیم که بر این اساس ما تکنیک غشایی را برای این منظور پیشنهاد دادیم؛ این روش نیازی به آب ندارد.

وی توضیح داد: در این روش از غشا استفاده می‌شود و غشاهای مورد استفاده دارای مدولی است که گاز وارد آن می‌شود، ولی از جدار غشا تنها مولکول گاز انتخابی عبور می‌کند و به مولکول مابقی گازها اجازه عبور داده نمی‌شود.

نکومنش افزود: این شرکت تولیدکننده گاز کربنیک در زمانی که این تکنیک دارای TRL یک و دو بوده است، قراردادی با حجم ۵۰ میلیون تومان با ما منعقد کرد و بر اساس نتایجی که در این فاز به دست آورد، قرارداد دیگری منعقد شد و ما این فناوری را به TRL ۵ رساندیم.

رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با اشاره به اینکه پس از بررسی جنبه‌های مختلف قرارداد سوم را منعقد کرد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر قرارداد دیگری با حجم ۱۰ میلیارد تومان میان این پژوهشگاه با شرکت تولیدکننده منعقد شد که بر اساس آن از سوی پژوهشگاه پلیمر «دمو پلنت»  این طرح راه‌اندازی می‌شود.

وی در خصوص مزایای این روش نسبت به روش شیمیایی، اظهار کرد: محاسبات انجام شده نشان می‌دهد که هزینه محصول نهایی در روش غشایی کمی کمتر از روش شیمیایی است، ولی به لحاظ صرفه‌جویی در منابع آب و نگهداری بعد از آن بسیار حائز اهمیت است.

دکتر نکومنش با اشاره به تعهدات ایران در پیمان کیوتو، یادآور شد: ایران در معاهده کیوتو متعهد شده است که تا سال ۱۴۰۹ به میزان ۴ درصد از انتشار گاز دی اکسید کربن به جو جلوگیری کند. یعنی اگر ۱۰۰ کیلوگرم گاز کربنیک تولید می‌شود، باید ۴ درصد آن را کاهش دهیم و اگر کارخانه‌های فعلی بخواهند ۴ درصد واقعی انتشار گاز دی اکسید خود را کاهش دهند، میزان آبی که باید برای آن صرف شود، از میزان آب مورد استفاده در بخش کشاورزی بیشتر خواهد بود.

به گفته وی، دوستدار محیط زیست بودن و کاهش انتشار دی اکسید کربن از مزایای این روش غشایی است و در این روش در خروجی گازهای صنایعی چون واحدهای بزرگ پتروشیمی و پالایشگاهی گاز دی اکسید کربن جمع‌آوری و اقدام به خالص‌سازی آن برای کاربردهای بعدی می‌شود.

وی جلوگیری از متصاعد شدن گاز دی اکسید کربن به جو و رسیدن به تعهد ایران برای کاهش ۴ درصدی انتشار گاز دی اکسید کربن را از جمله اهداف این قرارداد دانست و ادامه داد: این فناوری مشمول تحریم‌ها است و هرگز به ایران داده نمی‌شود و ما با دستیابی به دانش فنی این تکنیک توانستیم آن را در کشور توسعه دهیم.

کد خبر 428323
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha