همشهری آنلاین: کمبود خواب کارمندان و نداشتن استراحت مورد نیاز هر سال رقمی در حدود ۱۳۸ میلیارد دلار به اقتصاد ژاپن و شرکت‌های بزرگ و کوچک ضرر می‌زند.

كارمندان كم خواب ژاپني

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، افزایش تعداد کارمندان زودرنج و غیرفعال که پشت میز یا در محل کار خود خمیازه می‌کشند، شرکت‌های استارت‌آپی در ژاپن را به این فکر انداخته است تا برای حل مشکل راهی تازه بیندیشند. یکی از این راه‌ها در نظر گرفتن محلی مناسب و اتاقی ساکت برای خواب میان‌برنامه کارمندان است تا پس از آن با روحیه‌ای تازه پشت میز خود بازگردند و با بهره‌وری بالا به کار ادامه دهند.

سال گذشته شرکت نکست‌بیت (ارائه‌دهنده خدمات آی‌تی) دو اتاق خواب راهبردی جداگانه برای کارمندان مرد و زن در دفتر مرکزی خود در توکیو در نظر گرفت. این اتاق‌های به فناوری خاموش کردن تمام صداهای اضافی محیط مجهز شده‌اند و استفاده از هر نوع گوشی همراه، تبلت و لپ‌تاپ در آنها ممنوع است. هر کارمند می‌تواند در اتاق خواب روی کاناپه دراز بکشد و پس از چند دقیقه خواب و استراحت مفید به سر کار خود برگردد.

امیکو سومیکاوا، عضو هیات مدیره نکست‌بیت درباره ایده شرکت به خبرگزاری کیودو می‌گوید: «خوابیدن کافی می‌تواند به اندازه رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن در افزایش کارآمدی و بهره‌وری کارمندان مفید باشد.» یکی دیگر از اقدام‌های مدیران نکست‌بیت تعطیلی کار پیش از ساعت ۹ شب و جلوگیری از اضافه‌کاری بیش از اندازه کارمندان است. در سال‌های اخیر آمار مرگ و میر ناشی از کار زیاد در ژاپن افزایش یافته است.

یکی دیگر از شرکت‌های ژاپنی فعال در عرصه برنامه‌ریزی و اجرای مراسم ازدواج به کارمندان منظم خود برای داشتن خواب مناسب شبانه جایزه می‌دهد. مدیران شرکت کریزی از کارکنان خود می‌خواهد دست‌کم شش ساعت خواب شبانه داشته باشند و به ازای آن از امکانات کافه‌تریا رایگان استفاده کنند. یک اپلیکیشن ویژه زمان دقیق خوابیدن و بیدار شدن کارمندان را اندازه می‌گیرد و به آنها امتیاز می‌دهد. این امتیازها می‌تواند تا حدود ۶۰۰ دلار در سال ارزش مادی داشته باشد.

بحران خواب در ژاپن فراگیرترین از دیگر نقاط دنیاست و کارمندان این کشور بیش از دیگران از نداشتن خواب مناسب رنج می‌برند. یک پژوهش علمی فراگیر در ۲۸ کشور نشان می‌دهد میانگین خواب شبانه ژاپنی‌ها شش ساعت و ۳۵ دقیقه است؛ حدود ۴۵ دقیقه کمتر از میانگین بین‌المللی. زنان فنلاندی هر شب حدود هفت ساعت و ۴۵ دقیقه می‌خوابند و خواب شبانه شهروندان استونی، بلژیک، اتریش، هلند و فرانسه هم بیش از ژاپنی‌های تشنه خواب است.

شرکت تولید وسایل بهداشتی و سلامتی فوجی ریوکی هم یک نظرسنجی جداگانه انجام داده و به این نتیجه رسیده است که ۹۲.۶ درصد ژاپنی‌های بالای ۲۰ سال خواب شبانه کافی ندارند. حتی کارمندان شرکت‌های بدون اتاق استراحت و خواب در ژاپن می‌دانند گذاشتن سر روی میز و چند دقیقه استراحت آنها را به دردسر نمی‌اندازد و معمولا مدیران این شرکت‌ها با «خواب هنگام کار» مشکل ندارند. هر چند کارمندان نباید در این زمان خیلی احساس راحتی کنند!

دولت ژاپن از تمام شرکت‌ها خواسته به زمان استراحت کارمندان خود توجه ویژه نشان دهند و وزارت بهداشت به نیروی کار این کشور توصیه کرده است در ساعت‌های ابتدایی بعد از ظهر دست‌کم یک چرت ۳۰ دقیقه‌ای داشته باشند؛ پیشنهادی که خیلی زود از سوی برخی سیاستمداران ژاپنی با استقبال مواجه شد. هر چه باشد، همین خواب کوتاه می‌تواند جلوی یک ضرر ۱۳۸ میلیارد دلاری را در اقتصاد ژاپن بگیرد.

کد خبر 427771

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گزارش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha