یکشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۲
۰ نفر

ترجمه امیررضا نوری‌زاده: در شرایطی که ناآرامی‌های ناشی از برگزاری انتخابات همچنان در کنیا ادامه دارد،

ده‌ها تن از قهرمانان برجسته دوومیدانی این کشور که امید به حضور پر رنگ در مسابقات المپیک 2008 پکن دارند، به‌دلیل عدم وجود امنیت در کنیا و به‌ویژه Rift valley که مرکز تمرین دوندگان نیمه‌استقامت و استقامت محسوب می‌شود، تاکنون نتوانسته‌اند تمرینات خود را آغاز کنند. دوندگان نخبه کنیایی به گاردین گفتند که بارها تهدید به مرگ شده‌اند و از لحاظ روانی آمادگی ادامه تمرینات را ندارند. تاکنون دو تن از قهرمانان ازجمله لوکاس سانگ – قهرمان اسبق دو 400 متر المپیک- کشته شده‌اند. ازکیل کمبوی، قهرمان مسابقات دو سه هزار متر با مانع در المپیک آتن تأکید می‌کند که در شرایط فعلی ناچار است به جای سه جلسه تمرین روزانه، به یک جلسه بسنده کند. او ادامه می‌دهد: می‌دانم که با این وضعیت تمرین شانس قهرمانی‌ام در المپیک کمتر و کمتر می‌شود ولی از سوی دیگر تصویر جنازه لوکاس سانگ از ذهنم محو نمی‌شود.

موسی کیتپانوی مربی او که بزرگترین قهرمان تمام دوران مسابقات استقامت با مانع در جهان به حساب می‌آید هم عنوان می‌کند هر زمان امکان دارد توسط مخالفان سیاسی به قتل برسد چراکه در این هفته متهم شده بود  به افرادی که طرفداران
موای کیباکی (رئیس‌جمهور کنیا) را با تیر و کمان و اسلحه مورد هدف قرار می‌دهند، کمک مالی می‌کند.

این شرایط وخیم امنیتی، باعث شده تا او به همراه 56 تن دیگر از قهرمانان اسبق دوومیدانی ازجمله اوانز روتو – قهرمان ماراتن لندن در سال 2004 – بیانیه‌ای صادر کنند و طی آن ضمن محکوم کردن قتل‌های اخیر، اتهامات همکاری با طرف‌های درگیر را تکذیب کنند.
منطقه الدورت با ارتفاعی بیش از 2 هزار متر و دمای پایین ازجمله مناطق ایده‌آل برای تمرین دوندگان استقامت به‌شمار می‌آید اما پس از برگزاری انتخابات در 30 دسامبر، این منطقه شاهد شدیدترین درگیری‌ها بوده است.

کیپتانوی 37 ساله در هفته اول ژانویه در مزرعه‌اش مشغول کار بود که از دوستانش برای اولین‌بار شایعه کمک‌های قهرمانان دوومیدانی را به مخالفان رئیس‌جمهور فعلی کنیا شنید. او متوجه شد که ثروت دوندگان دلیل اصلی بروز چنین شایعاتی بوده است.

 او در این زمینه می‌افزاید: ثروت ما و جابه‌جایی ما بین کمپ‌های تمرین باعث شده است تا مردم تصور کنند ما از عوامل خشونت هستیم و به شورشی‌ها کمک می‌کنیم. هفته پیش سه پلیس از راننده من در جاده پرسیده بودند که من کجا رفته‌ام و تهدید کردند که مرا به‌دلیل نقشی که در این درگیری‌ها داشته‌ام، خواهند کشت.

البته این تنها کیتپانوی نبوده که در روزهای اخیر تهدید به مرگ شده است. ویلیام موتوول برنده مدال برنز در المپیک 1992 هم پیامی مشابه دریافت کرده و در روز سه‌شنبه هم وسلی ان گتیچ 34 ساله که از قهرمانان ماراتن کنیا بود با یک تیر زهرآلود کشته شد.

موسی تانور قهرمان دوساله ماراتن بوستون با اظهار خشم از حوادث فعلی می‌گوید: ما به‌عنوان دونده همیشه با پرچم کنیا در میادین ظاهر شده‌ایم و سعی کرده‌ایم که چهره مثبتی از کشورمان ارائه دهیم پس چرا باید با ما چنین معامله‌ای شود؟

گاردین - 26 ژانویه

کد خبر 42756

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز