همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه با انتقاد از تاخیر اتحادیه اروپا در اجرای ساز و کار مالی موسوم به SPV پس از خروج آمریکا از برجام گفت: جمهوری اسلامی ایران قطعا مسئولیت عدم اجرای ساز و کار مالی موسوم به SPV را به عهده اروپا می‌داند.

بهرام قاسمي سخنگوي وزارت خارجه

پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه نوشت: بهرام قاسمی در گفت و گویی افزود:اروپایی ها باید به عنوان مقصر اصلی به عواقب این تصمیم فکر کنند چرا که ایران تاکنون به تمامی تعهدات برجامی خود عمل کرده ولی نهایتا صبر ایران حتما حد و اندازه ای دارد، لذا زمان اتخاذ تصمیم راهبردی اتحادیه اروپا برای انتخاب مسیر خود نزدیک است.

وی خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا در ایجاد ساز و کار مالی با حسن نظر ورود کرد و اراده سیاسی مثبتی نیز از خود نشان داد، اما در طول زمان و طی مذاکرات ماه های گذشته این احساس کم کم جدی تر می شود که کشورهای اروپایی با یک سری ناتوانی های جدی در اجرای SPV مواجهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه سیطره دلار و همچنین در هم تنیدگی اقتصاد اروپا و آمریکا را از دلایل اصلی تأخیر در اجرای SPV خواند و افزود: اتحادیه اروپا و حتی سه کشور اروپایی طرف ایران در برجام نیز در اسارت و گروگان اقتصاد آمریکا هستند، لذا لازم است که در جهت استقلال خود و برای ادامه حیات مستقل تصمیم بگیرند.

قاسمی ادامه داد: کشورهای اروپایی باید بهای استقلال اقتصاد خود از آمریکا را بپردازند چرا که انجام این کار مهم حتما نمی تواند بدون هزینه باشد به خصوص در اجرای کار مهم و تاریخی چون SPV که می تواند نقطه عطف مهمی برای همبستگی اروپا در صحنه جهانی باشد، لذا کشورهای اروپایی باید در این برهه و مقطع زمانی تصمیم بگیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به سخنان یکی از تحلیلگران سیاست خارجی کشورمان مبنی بر عدم اقدام عملی ایران در مواجهه با اجرایی نشدن SPV، تصریح کرد: برخی مسائل، موضوعات داخلی و خواست کشور است که روند خود را در کانون های قانونگذاری داخلی طی می کند.

وی افزود: برای مثال امروز در محافل مختلف درباره لایحه موسوم به CFT بحث می شود تا چیزی که در نهایت به نفع کشور و نظام اقتصادی ایران باشد اجرا شود، این موضوع کاملا روشن و شفافی است که نیازی به توضیح ندارد و هر آنچه که در دستگاه های قانونگذاری تصمیم گیری شود، اجرایی خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برقراری ارتباط بین تصویب لوایحی چون CFT را با موضوع SPV مطلوب نمی بینیم چرا که موضوع SPV به عنوان تعهدی که ۱+۴ پس از خروج آمریکا از برجام به ایران داد، کاملا روشن است.

قاسمی افزود: ۱+۴ با توجه به اجرای کامل تعهدات جمهوری اسلامی ایران در قبال برجام متعهد شد که به منظور برخورداری ایران از منافع برجام پس از خروج آمریکا از این توافق زمینه های لازم را فراهم کند که در همین راستا از اردیبهشت امسال مذاکرات ما آغاز شد.

وی گفت: متاسفانه در اجرایی شدن SPV با تاخیر مواجه هستیم و این به دلیل پیچیدگی موضوع و همچنین کاری دشوار و نوین میان ایران و مجموعه ای از کشورهای اتحادیه اروپا با دیدگاه های مختلف است که منجر به کندی این روند شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کارشکنی های شدید امریکا را از دلایل مهم تاخیر در اجرای این ساز و کار مالی خواند و افزود: تهدیدهای مکرر بنگاه های اقتصادی و تجاری اروپایی توسط آمریکا عاملی بود که نهایتا منجر به تاخیر در به نتیجه رسیدن SPV شد.

قاسمی همچنین در خصوص اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا که اعمال تحریم ها علیه ایران را به نفع مردم دانسته بود، گفت: مایک پمپئو بیش از حد صحبت می کند و متاسفانه علیرغم توصیه ها از مشاوران ورزیده تری نیز بهره نمی گیرد تا دید بهتری به مردم ایران و
شرایط منطقه به او ارائه دهند.

وی سخنان وزیر امور خارجه آمریکا را بدون منطق و آگاهی کامل از تحولات بین المللی دانست و افزود: مایک پمپئو در خصوص پرتاب ماهواره های ایرانی که موضوع صلح آمیز و کاملا پایه گذاری شده بر بنیان های علمی و فنی است، اظهاراتی داشته که این اقدامات را به موضوع موشکی پیوند داده است، در حالی که هیچ قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل جمهوری اسلامی ایران را از چنین اقداماتی منع نمی کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مستقل توسعه و پیشرفت دانش و بنیان های علمی کشور را با همت اندیشمندان و جوانان دانشمند کشور دنبال می کند.

قاسمی در خصوص فعالیت های دفاعی و موشکی کشورمان نیز افزود: سیاست های موشکی ما کاملا دفاعی و بازدارنده است، مغایرتی با قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد و علیه هیچ کشور دیگری هم نیست.

وی ادامه داد: وزیر امور خارجه آمریکا باید با مراجعه به متخصصین از آنها بخواهد که مجددا قطعنامه ۲۲۳۱ را برایش تفسیر کنند تا با دقت و آگاهی کامل صحبت کند، این برای شخص پمپئو به عنوان وزیر امور خارجه امریکا زیبنده نیست که سخنانش پایه و اساس درستی نداشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آمریکا مردم ایران را تحریم می کند و آنها را تحت فشار قرار می دهد، صدور دارو، تجهیزات پزشکی و اقلامی که به جان انسان ها بستگی دارد و حتی قطعات هواپیما و سیستم نگهداری ناوگان هوایی و کالاهای این چنینی را نیز ممنوع می کند.

قاسمی افزود: اعمال تحریم های آمریکا علیه ملت ایران با منطق بهبود اوضاع زندگی مردم، ایران آزاری و کاملا غلط است لذا پمپئو باید دقت کند که در چه فضایی سخن می گوید؛ مگر می شود مردم ایران را تحریم کنید و به تعبیر خود فشار بیشتری را بر آنها بیاورید برای این که رفاه بیشتری داشته باشند!؟

وی گفت: مقامات آمریکا به علت عدم توجه و درایت و آگاهی و همچنین سیاست های خصمانه نسبت به ایران به طور دائم دچار تناقض گویی در گفتار می شوند که نهایتا مورد تمسخر جامعه جهانی قرار خواهند گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: ملت ایران، ملتی نیست که با این نوع فشارها کمر خم کند و در برابر قلدری و زیاده خواهی دولت آمریکا سر فرود آورد، مقامات امریکایی تاریخ و تجربه تحریم های گذشته را مرور کنند که تا حدی به خودشان آیند.

قاسمی با بیان اینکه بازنده نهایی آمریکا است، تصریح کرد: روند تحولات و همچنین آگاهی و شعور جامعه جهانی نشان می دهد که زمان به نفع آمریکا نخواهد بود و این سیاست های نابخردانه چیزی جز رسوایی برای کشوری که مورد خصومت جامعه بین الملل است نخواهد داشت.

وی در ادامه در خصوص اظهارات توهین آمیز اخیر وزیر امور خارجه انگلیس نیز تصریح کرد: جرمی هانت در چند نوبت اخیر از کلماتی در سخنان خود بهره برده که زیبنده دولت انگلستان و دستگاه دیپلماسی این کشور نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: وزیر امور خارجه انگلستان در جایگاهی نیست که بخواهد در قبال ایران با بکارگیری کلماتی چون
'شرمساری' ما را متهم و یا سرزنش کند و از این نوع کلمات در خصوص کشور و ملتی بزرگ چون ایران استفاده کند.

قاسمی یادآور شد: اگر بحث شرمساری در میان باشد این دولت انگلیس است که باید از رفتار خود شرمگین باشد چرا که طی دهه های گذشته دولت انگلستان با اتخاذ سیاست های غلط در منطقه و سایر نقاط جهان سلاح های بسیاری را به فروش رسانده است.

وی افزود: انگلیس با این سیاست ها در کشتار و ایجاد اوضاع وخیم برخی کشورها چون یمن سهیم است لذا این شرم آور است که شما سلاح های مخرب بسیاری را از طریق متحدان منطقه ای تان به صورت مستقیم علیه مردم یمن به کار می گیرید و فاجعه بشری جهانی را در عصر معاصر رقم می زنید.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به حمایت دولت انگلیس از رژیم اشغالگر قدس و ارائه تسلیحات به این رژیم برای بی خانمان کردن مردم فلسطین، گفت: این سیاست های غلط و شرم آور کماکان ادامه دارد، لذا اگر کسی بخواهد از چنین واژه هایی استفاده کند قطعا آن شخص جرمی هانت نخواهد بود چرا که باید دولت انگلیس و دستگاه دیپلماسی این کشور به عقب بازگردد و به عملکرد خود در نقاط مختلف جهان طی دهه های گذشته نگاهی بیاندازد.

قاسمی یادآور شد: این دولت انگلستان است که باید شرمگین همه اتفاقات ناگوار جهان طی دهه های گذشته تا امروز باشد.

کد خبر 427538

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha