همشهری آنلاین: معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: کیفیت نامناسب آب ورودی به تالاب‌های استان یکی از چالش‌های زیست محیطی مهم استان است.

تالاب

به گزارش ایسنا،  حجت جباری در نشست خبری، یکی از مشکلات اصلی تالاب‌های استان کیفیت آب ورودی تالاب‌ها برشمرد و گفت: بیشتر تالاب‌های استان از طریق کانال‌های زه کش و مازاد آب‌های بخش کشاورزی آبگیری می‌شوند که این امر موجبات ورود سموم کشاورزی به تالاب‌ها از این طریق را فراهم ساخته است که در راستای حل این مشکل دو لاگن دو هکتاری برای خود پالایی و تصفیه آب ورودی به تالاب‌های نقده و مهاباد اجرا شده است تا شاهد ورود آب تصفیه شده به این تالاب‌ها باشیم.

وی با بیان این که ۷۰ زیستگاه آبی شامل تالاب‌ها، دریاچه پشت سدها و منابع آب سطحی در استان وجود دارد، خاطر نشان کرد: اکثر تالاب‌های استان فصلی بوده و با فرا رسیدن فصل گرما خشک می‌شوند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان این که آبگیری تالاب‌های استان از اواخر پاییز شروع و تا اوسط فصل بهار ادامه می‌یابد، تصریح کرد: در خصوص آبگیری برخی تالاب‌های خشک شده استان با مشکل مواجه هستیم که امیدواریم با همکاری ستاد احیا و آب منطقه‌ای مشکلات آبگیری تالاب‌ها حل شود.

وی در تشریح وضعیت تالاب درگه سنگی نقده با بیان این که این تالاب با وجود قرار گرفتن در لیست مونترو وضعیت مطلوبی دارد، تصریح کرد: تالاب‌های درگه سنگی، یادگارلو و حسنلو نقده در قالب یک سایت تالابی قرار دارند که از میان این تالاب‌ها، تالاب یادگارلو به دلیل عبور کانال زهکش از مجاورت آن بیش از ۱۵ سال است که خشک شده است و تا امروز نیز در احیای آن موفق نبوده‌ایم و به سبب خشکی تالاب یادگارلو  و قرار گرفتن در یک سایت با تالاب درگه سنگی، این تالاب نیز از لیست مونترو خارج نشده است.

جباری افزود: با وضعیت کنونی تالاب یادگارلو یا باید به کلی حذف شود و یا باید با اجرای تدابیری در خصوص کانال زهکش مجاور این تالاب مشکلات آبگیری آن حل شود.

موسوی، معاون نظارت و پایش محیط زیست آذربایجان غربی نیز در این نشست از بهبود نسبی وضعیت آلودگی هوای ارومیه نسبت به سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: بر اساس داده‌های ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای استان در ۹ ماهه سال جاری شاهد ۳۰ روز هوای پاک، ۲۳۳ روز هوای سالم، ۱۰ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۳ روز هوای ناسالم در استان بوده‌ایم که افزایش ۷ روزه هوای پاک و کاهش ۱۳ روزه هوای ناسالم در ۹ ماهه سال جاری و نسبت به زمان مشابه سال گذشته نشان از بهبود وضعیت آب و هوای ارومیه دارد.

پیش از این رئیس اداره محیط زیست نقده گفته بود: تالاب یادگارلو نقده در حالت بحرانی است.

اکبر محمدیان گفت‌: تالاب‌ها مکان‌های طبیعی و بی‌دفاعی هستند که به لحاظ شرایط موجود و پتانسیل بهره‌برداری، همیشه مورد تهدید بوده و آسیب‌پذیر هستند.  سنجش سطح آسیب‌پذیری اکوسیستم‌های تالابی و بررسی جزئیات آنها می‌تواند به عنوان یک ابزار موثر و تاثیرگذار در راستای اولویت‌بندی برنامه‌های حفاظتی، تدوین و تقویت سیاست‌ها و برنامه‌ها، بودجه‌بندی و شناسایی نیازها مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به این که شهرستان نقده دارای سه تالاب بین‌المللی سیران گلی، یادگارلو و شورگل است، افزود: از این تعداد، تالاب یادگارلو، کاملاً خشک شده و حالت بحرانی پیدا کرده است، بر همین اساس آسیب‌پذیری تالاب یادگارلو و راه‌های برون رفت از بحران توسط گروه‌های کارشناس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس اداره محیط زیست نقده یادآور شد: در نقده، ۱۷ تالاب فصلی و دائمی وجود دارد که سالانه بیش از ۱۰ هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی در آن زندگی می‌کنند که از این تعداد، تالاب‌های سیران گلی، حسنلو و یادگارلو جزو تالاب‌های بین‌المللی هستند.

محمدیان افزود: تالاب‌ها ظرفیت‌های قابل توجهی برای بهره‌برداری جوامع محلی، گردشگران، دوستداران محیط زیست و سایر ذی‌نفعان بوده و آسیب‌شناسی این مکان‌های طبیعی و تدوین برنامه و مدیریت اصولی و بهینه آن می‌تواند زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و گردشگری را در منطقه رونق بخشد.  

این اولین باری نیست که از تشنگی این تالاب فصلی آذربایجان غربی یاد می‌شود بلکه پیش از این و در حدود سال ۹۳ نیز رئیس محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در آن زمان با اشاره به خشک شدن تالاب یادگارلو گفته بود که احیای این تالاب مستلزم همکاری است.

حمید رعنا قد گفت‌: تالاب یادگارلو  به علت احداث زهکشی سدحسنلو در حاشیه آن خشک شده و اضافه کرده بود که احیای تالاب یادگارلو، پیچیدگی فنی داشته و مستلزم همکاری وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی است.

تالاب یادگارلو در جنوب دریاچه ارومیه و ۲۲ کیلومتری شهر نقده قرار دارد. تالاب یادگارلو با مساحت حوضه آبخیز ۱۵۳۰ هکتار در ارتفاع متوسط ۱۲۸۰ متری از سطح آب‌های آزاد واقع است که علاوه بر مساحت ۳۵۹ هکتاری دریاچه تالاب، ۲۶۰ هکتار نیز مساحت مراتع حاشیه تالاب را تشکیل می‌دهد. منابع تامین‌کننده آب تالاب، روان‌آب‌های فصلی ناشی از بارندگی در سطح حوضه، جریان‌های فصلی رودخانه گدار از طریق انهار سنتی و نشت آب‌های زیرزمینی است.

این تالاب در گذشته زیستگاه بسیار مناسبی برای زمستان‌گذرانی و نیز زادآوری پرندگان آبزی همچون قو، فلامینگو، اردک سرسفید، انواع مرغابی‌ها بوده اما در طی چندسال اخیر با احداث زهکش در مجاورت آن و همچنین کاهش آب ورودی، این تالاب در بیشتر مواقع سال خشک است،  به همین جهت در لیست مونترو قرار گرفته که نیاز شدید به احیا و بازسازی دارد.

تالاب بین‌المللی یادگارلو که در حوزه اکولوژیک پارک ملی دریاچه ارومیه قرار دارد از دهه ۷۰ به بعد به علت خشکسالی و حفر زهکش توسط وزارت نیرو در معرض خشک شدن بوده و در لیست مونترو که شامل لیست تالاب‌هایی که کاملا خشک شده یا در معرض نابودی کامل محسوب شوند، قرار گرفته است.

پیش از این یک علیرضا قریشی،  کارشناس ذیربط گفته بود،  هر آبی برای احیای تالاب یادگارلو وارد می‌شود متاسفانه بلافاصله توسط زهکش که عمیق است خارج می‌شود و رفع این مشکل از نظر فنی از عهده حفاظت محیط زیست خارج است و وزارت نیرو نیز به دلیل هزینه بالای انتقال زهکش هیچ اقدامی انجام نداده و نمی‌دهد. وجود این زهکش تنها مشکل تالاب یادگارلو نیست بلکه در انتهای این زهکش، تالاب سلدوز قرار دارد و هزینه بسیار بالای انتقال زهکش موجب شده این مشکل نزدیک ۲۰ سال همچنان ادامه داشته باشد.

آذربایجان غربی با ۳۰ تالاب دائمی به وسعت ۶۰۴ هزار هکتار در بین استان‌های غیر ساحلی کشور رتبه اول را داراست و تالاب‌ها به خصوص در حوزه دریاچه ارومیه از اهمیت زیادی در راستای احیای این تالاب بین‌المللی ارزشمند برخوردار هستند.

کد خبر 427233

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha