همشهری آنلاین: تعداد قربانیان فاجعه‌های هوایی در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال پیش از آن با افزایشی خارق‌العاده به بیش از ۵۰۰ نفر رسید. سال ۲۰۱۷ فقط ۱۷ نفر در دو حادثه هوایی محلی کشته شده بودند.

سقوط هواپيماي لاين اير

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، با وجود کشته شدن بیش از ۵۰۰ نفر در سقوط هواپیماهای مسافربری در سال تازه به پایان رسیده، هنوز و همچنان تعداد قربانیان سفرهای هوایی نسبت به تعداد پروازها نزدیک به صفر است. به این ترتیب، سال ۲۰۱۸ به ازای هر سه میلیون پرواز یک هواپیمای مسافربری سقوط کرده و آمار ۳۶صدم سقوط هواپیماهای بزرگ مسافربری در هر یک میلیون برای سال گذشته ثبت شده است.

این آمار در سال ۲۰۱۷ حدود شش‌صدم درصد به ازای هر یک میلیون پرواز بود. آمار ۳۶صدم سقوط مربوط به سال ۲۰۱۸ بیشترین میزان در پنج سال گذشته (میانگین ۲۴صدم به ازای هر یک میلیون پرواز) است. در دو دهه گذشته آمار مرگ و میر ناشی از سقوط پروازهای مسافربری رو به نزول گذاشته است. حدود یک دهه پیش یعنی سال ۲۰۰۵ در مجموع بیش از هزار نفر (رقم دقیق ۱۰۱۵) در سقوط پروازهای بزرگ مسافری کشته شدند.

شبکه ایمنی هوایی که آمار پروازها و سقوط‌های هوایی را رصد می‌کند، سال ۲۰۱۸ را با وجود مرگ بیش از ۵۰۰ نفر یکی از امن‌ترین سال‌ها در عرصه پرواز هواپیماهای مسافربری اعلام کرده است. سال گذشته میلادی (۲۰۱۸) از نظر تعداد فاجعه‌های مرگبار هوایی سومین سال امن و از نظر تعداد کشته‌ها و قربانیان نهمین سال امن در تاریخ هوانوردی دنیاست.

هارو رنتر، مدیر عامل شبکه ایمنی هوایی در بیانیه‌ای درباره آمار فاجعه‌هایی هوایی و ایمنی پرواز گفت: «اگر آمار سقوط هواپیما در ۱۰ سال اخیر ثابت می‌ماند، سال ۲۰۱۸ می‌بایست ۳۹ سقوط مرگبار ثبت می‌شد. این در حالی است که آمار سقوط‌ها به شدت پایین آمده و این نشان از پیشرفت‌های شگفت‌انگیز در عرصه ایمنی هوایی دارد.»

مرگبارترین فاجعه هوایی سال ۲۰۱۸ روز ۲۹ اکتبر در اندونزی رخ داد و یک فروند بویینگ ۷۳۷ مکس‌ایت مربوط به لاین ایر اندکی پس از بلند شدن از فرودگاه با ۱۸۹ سرنشین در دریای جاوا سقوط کرد. ماه می یک فروند بویینگ ۲۰۱-۷۳۷ خارج از فرودگاه هاوانا در کوبا به زمین خورد و تمام ۱۱۲ سرنشین آن کشته شدند.

ماه مارس یک هواپیمای کوچک بنگلادشی هنگام فرود آمدن در فرودگاه نپال با باند برخورد کرد و ۵۱ نفر از ۷۱ سرنشین آن از دنیا رفتند. در ماه فوریه در سقوط یک هواپیما در روسیه هر ۷۱ سرنشین کشته شدند و همان زمان یک هواپیمای ایرانی مربوط به شرکت آسمان در جنوب ایران به کوه خورد که به مرگ ۶۶ نفر انجامید.

تنها حادثه هوایی منجر به مرگ در آسمان آمریکا از آوریل ۲۰۰۹ به بعد سال گذشته اتفاق افتاد و در آن موتور یک فروند بویینگ خطوط هوایی ساوث‌وست منفجر شد. قطعه‌ای از آن به شیشه یکی از پنجره‌ها خورد و یک مسافر زن را به کام مرگ کشاند.

کد خبر 427222

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha