همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه با تکذیب خبر تعیین شرایط اروپا برای راه اندازی کانال اس. پی. وی گفت: در مورد اینکه اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی شروطی تعیین کرده باشند، این خبر از اساس درست نیست.

قاسمي سخنگوي وزارت خارجه

وزارت امور خارجه اعلام کرد: با بیان این خبر، بهرام قاسمی تصریح کرد: اروپایی‌ها همکاری‌های طولانی با ایران داشته و از ویژگی‌های جمهوری اسلامی بخوبی آگاه هستند.
وی در خصوص شرایط اروپا برای راه اندازی کانال ویژه مالی یادآور شد: ایران در سطح جهان شناخته شده و دارای جایگاه مشخص با تعاریف خاص خود است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اظهار کرد: امروز در جهان، کشوری وجود ندارد که از ویژگی‌های جمهوری اسلامی آگاه نباشد و همگان می‌دانند که ایران اجازه نمی دهد که دیگران برای تهران شرایط تعیین کنند.
قاسمی ادامه داد: مشکلات اس. پی. وی به ناتوانی اروپا در قبال آمریکا و فشارهای سنگین ایالات متحده بر اروپا و نهایتاً پیچیدگی خود این ساز وکار بازمی گردد؛ اگر چنین ساز وکاری بخواهد در هر کجای جهان تعریف شود، با پیچیدگی‌هایی که دارد زمان بر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تعلل اتحادیه اروپا در راه اندازی کانال ویژه مالی اتحادیه اروپا با ایران، گفت: اگر چه هنوز امیدواریم اروپا به تعهدات خود عمل کند، تهران گزینه‌های دیگری را بدون آنکه بر روی آنها تبلیغ کند با کشورهای مختلف از جمله چین، روسیه، هند و ترکیه دنبال کرده است. قاسمی افزود: ایران الزاماً از یک کانال و ساز وکار پیروی نکرده و اقدام‌های مختلفی انجام داده و خوشبختانه ما در شرایط مطلوبی قرار داریم.

وی ادامه داد: امیدواریم اروپا به رغم اینکه نتوانسته در موعد مقرر بسته خود یا همان کانال ویژه مالی را رسماً اعلام نماید، بتواند همچنان در این مسیر حرکت و به تعهدات خود عمل کند. سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: مقامات ایران در حوزه‌های سیاست و اقتصاد اهل گفت وگو و مذاکره است اما به هیچ فرمول مشخصی دل نبسته و سرنوشت کشور را با تجربه چهل ساله انقلاب به این مسائل گره نمی‌زند.

قاسمی گفت: احساس ما این است که اروپا در شرایط کنونی در قبال آمریکا و فشارهای آن تا حد زیادی ناتوان است و توانایی لازم برای دفاع از هویت اروپایی، مؤسسات مالی و اقتصادی خود را ندارد.
وی افزود: بحث راه اندازی ساز وکار مالی میان ایران و اتحادیه اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام و با اصرار و علاقه‌مندی که در اکثر کشورهای جهان و به خصوص سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا در باقی ماندن ایران در برجام وجود داشت، شکل گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: تبادل نظرهایی با اروپائیان صورت گرفت و آن‌ها با بیان اینکه با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم های واشنگتن، مزایای اقتصادی برجام را برای ایران امکان پذیر می سازند، مذاکراتی را آغاز کردند و با اراده جدی‌ که در سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا بود، این گفت وگوها در سطوح مختلف سیاسی دنبال شد.

قاسمی با بیان اینکه تصور بر این بود که ایجاد یک ساز وکار مالی در شرایط فعلی، کاری دشوار خواهد بود اظهار کرد: راه اندازی این کانال به خصوص در شرایطی که آمریکا روز به روز فشار خود را بر اتحادیه اروپا و حتی شرکت‌ها، مؤسسات مالی و بنگاه‌های اقتصادی بیشتر می‌کرد، سخت بود؛ به خصوص آنکه واشنگتن علاوه بر دولت‌ها، مؤسسات و بنگاه‌های اقتصادی و حتی ساز وکار اس. پی. وی را تهدید کرد که در صورت ارتباط با ایران تحریم خواهند شد؛ بنابر این تا حد زیادی این بحث طولانی شد و باید راهکاری پیدا می‌شد تا بر اثر فشار ایالات متحده برای اعمال تحریم، این ساز وکار و ابزار آن، تحت فشار آمریکا تحریم نشود.
وی تأکید کرد: این موضوع تا حد زیادی باعث شد علاوه بر پیچیدگی‌های موجود ساز وکار اس. پی. وی، زمان‌بر شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: متأسفم که به علت فشارهای بی حد و اندازه آمریکا بر روی اروپا و سه کشور اروپایی، تا به امروز این ساز وکار توسط اتحادیه اروپا اعلام نشده و امیدوارم اروپا بتواند در مقابل این فشارها از هویت خود دفاع کند.

قاسمی تصریح کرد: احساس ما این است که اروپا در شرایط کنونی تا حدود زیادی در قبال آمریکا و فشارهای این کشور ناتوان است و از توانایی لازم برای دفاع از هویت خود برخوردار نیست و نخبگان، متخصصان حوزه اقتصاد و حتی سیاستمداران اروپایی امروز بیش از گذشته بر این موضوع واقف شده اند که سیطره دلار و اقتصاد آمریکا بر اروپا به گونه‌ای است که قدرت تصمیم گیری و انجام یک عمل مستقل را برای آنها از این مجموعه سلب کرده است.

وی افزود: این موضوع یک نقطه ضعف و بحث بسیار جدی است که باید کشورهای اروپایی و مردم اروپا در خصوص آن بیشتر فکر کنند و اگر حوزه اروپا نتواند در قبال این فشارها مقاومت کند و به تعریف ساز وکار خود بپردازد، قطعاً جهان نگرش و نگاه دیگری به آنها خواهد داشت و اروپا نمی‌تواند با این وضع با عنوان یک صدا و قدرت دیگر در عرصه جهانی حضور قابل قبولی داشته باشد.

قاسمی در خصوص سفر ترامپ به عراق گفت: امیدوارم تعقل، خرد و عقلانیت بر حاکمان امروز کاخ سفید حکمفرما شود و ما شاهد معضلات کمتری در سطح جهان و منطقه باشیم. وی افزود: در رسانه‌ها تعابیر مختلفی برای سفر ترامپ به عراق استفاده شد؛ تعبیر خود ترامپ نیز جالب بود که پس از گذشت سال‌ها و هزینه هفت هزار میلیارد دلاری در خاورمیانه، حالا به شکلی مخفیانه و چراغ خاموش و بی صدا به عراق سفر می‌کند به گونه‌ای که نه مردم عراق و نه بسیاری از دولتمردان این کشور آگاه شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: سفر ترامپ نقض حاکمیت عراق و توهین به مردم این کشور تلقی می‌شود؛ زیرا وی برای بازدید از پایگاه نظامی آمریکا بی خبر به عراق سفر کرده است.

قاسمی تأکید کرد: ترامپ، خود بخشی از معما را حل کرده و سخن او را باید جدی گرفت؛ رئیس جمهوری آمریکا دو راه بیشتر ندارد یا مسیر گذشتگان خود را پی بگیرد و نه هفت هزار میلیارد دلار، بلکه دو و چند برابر آن را از جیب ملت آمریکا و دیگران پرداخت کند و در نهایت باز هم نتواند در روز روشن و به صورت آشکار به آن منطقه یا کشور سفر کند.

وی ادامه داد: راه دوم این است که ترامپ باز گردد و در یک محیط خردمندانه و آگاهانه در مورد سخنان خود فکر کند که آینده چگونه می شود و چه اتفاقی در منطقه رخ می‌دهد. سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: امروز شاهد هستیم که آمریکا نمی‌تواند در این منطقه حضور داشته باشد و جای ایالات متحده در این منطقه نیست.

قاسمی افزود: من در مورد اینکه آمریکا چه راهی را در سوریه پیش خواهد گرفت و حتی درباره سخنان ضد و نقیضی که مقامات آمریکایی در مورد افغانستان بیان می‌کنند هنوز دچار ابهاماتی هستم؛ اما به هر حال آنگونه که شرایط منطقه نشان می‌دهد با وجود همه مشکلات و فراز و نشیب ها، جای ایالات متحده در منطقه نیست. وی تأکید کرد: آمریکا باید به خانه خود بازگردد و به جای این گونه هزینه‌های نابجا که در نهایت منجر به افراط گرایی و کشتار مردم بی گناه می‌شود و حیثیت مردم آمریکا را نیز خدشه دار می‌کند، در یک محیط عاقلانه تصمیم بگیرد که چه اقدامی برای مردم منطقه، جهان و حتی مردم ایالات متحده مناسب‌تر است.

قاسمی با بیان اینکه سفر ترامپ به عراق، سفر مغرورانه‌ای نبود که از سر افتخار برای مردم آمریکا انجام شود، اظهار کرد: اینکه بسیاری به این سفر، یک سفر دزدانه یا مخفیانه گفتند، زیبنده کشوری مانند آمریکا نیست. وی تأکید کرد: امیدواریم تعقل، خرد و عقلانیت بر حاکمان امروز کاخ سفید حکمفرما شود و ما شاهد معضلات کمتری در سطح جهان و منطقه باشیم.

کد خبر 427045

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha