همشهری آنلاین: درحالی که آشفتگی‌های سیاسی آمریکا به نگرانی‌ سرمایه‌گذاران از کند شدن اقتصاد جهان افزوده است، سهام جهان پس از سقوط شدید دیگری، وضعیت مبهمی به خود گرفت.

بورس جهان

مهر به نقل از رویترز نوشت: روز چهارشنبه پنجم دی‌ماه، درحالی که آشفتگی‌های سیاسی آمریکا به نگرانی‌های سرمایه‌گذاران از کند شدن اقتصاد جهان افزوده است، سهام جهان پس از سقوط شدید دیگری، وضعیت مبهمی به خود گرفت.

بازارهای آسیایی به دنبال سقوط سنگین شب کریسمس وال‌استریت، در معاملات امروز، چهارشنبه در تلاطم هستند. سرمایه‌گذاران با آشفتگی‌های سیاسی آمریکا، شامل تعطیلی دولت و مواضع خصمانه ترامپ در مورد فدرال‌رزرو، عصبی شده‌اند.

وزیر خزانه‌داری آمریکا هم با تشکیل یک گروه بحران در شرایط سقوط سهام، نگرانی‌های زیادی به وجود آورده است.

در ساعت فعالیت بازارهای آسیایی، شاخص اس‌اندپی آمریکا بارها بین منطقه منفی و مثبت نوسان کرد و در لحظه نگارش این خبر در ۰.۱ درصد افت کرده بود. این اشاره دارد که بازارهای وال‌استریت، پس از تعطیلات روز کریسمس خود، که اکثر بازارهای جهانی در آن تعطیل بودند، شروع متزلزلی خواهد داشت.

گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۰.۱۵ درصد افت کرد.

شاخص کامپوزیت شانگهای ۰.۱ درصد پایین آمد، اما کوسپی کره‌جنوبی ۱ درصد سقوط کرد.

نیکی ژاپن که روز قبل با سقوط سنگین ۵ درصدی وارد منطقه تحمل تکنیکال خود شده بود و به کمترین سطح ۲۰ ماهه خود رسیده بود، امروز توانست ۰.۷۵ درصد از آن را جبران کند.

سهام آمریکا در هفته‌های اخیر با نگرانی از کاهش رشد اقتصادی به شدت سقوط کرده‌اند. ترامپ صراحتا مقصر بیشتر این مشکلات اقتصادی را فدرال‌رزرو اعلام کرد و رییس آن را که خود انتخاب کرده بود، مورد انتقاد شدید قرار داد.

این اقدام، سرمایه‌گذاران را که دست به گریبان کند شدن اقتصاد جهانی، افت سود شرکت‌ها و تنش‌های تجاری آمریکا و چین بودند، بیش از پیش نگران کرد.

رییس خزانه‌داری آمریکا، در تلاشی برای آرام کردن بازارها، پس از صحبت با مدیران عامل ۶ بانک بزرگ آمریکا، گفت: بانک‌ها تایید کردند که نقدینگی کافی برای ادامه وام‌دهی را در اختیار دارند و بازارها به خوبی به عملکرد خود ادامه خواهند داد.

سود اوراق قرضه آمریکا، درحالی که سرمایه‌گذاران با سقوط بازارهای سهام به خرید اوراق قرضه امن دولتی هجوم آورده‌اند، کاهش یافته است تا فشار مضاعفی بر دلار وارد کند.

دلار دیشب در برابر ین تا نرخ ۱۱۰.۰۰ سقوط کرد اما امروز در نرخ ۱۱۰.۴۴ معامله شد. ین ژاپن در مواقع آشفتگی بازار به عنوان سرمایه امن مورد تقاضا قرار می‌گیرد.

یورو ۰.۲ درصد در برابر دلار رشد کرد و نرخ برابری خود را به ۱.۱۴۱۲ رساند.

طلا هم به عنوان بهشت امن سرمایه‌گذاران، به بالاترین نرخ ۶ ماهه ۱۲۷۲.۱۱ دلار برای هر اونس، رسید.

کد خبر 426578

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha