همشهری آنلاین: همزمان با آغاز تحریم‌های نفتی آمریکا، واردات بنزین ایران به طور کامل متوقف شده و برای نخستین بار امکان خودکفایی در تامین بنزین با استفاده از کاتالیست‌های صد درصد ایرانی فراهم شده است.

پمپ بنزين

به گزارش فارس،  در شرایط فعلی با توسعه فازهای پارس جنوبی ظرفیت تولید روزانه میعانات گازی از این میدان مشترک گازی به حدود ۶۰۰ تا ۶۲۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته که از محل این افزایش تولید امکان تامین خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس به‌عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان فراهم شده است.

آمارهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی حاکی از آن است که هم اکنون ظرفیت تولید روزانه بنزین کشور با بهره‌برداری کامل از دو فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس به مرز ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسیده که با بهره‌برداری قریب الوقوع از سومین فاز این پالایشگاه این ظرفیت از مرز ۱۰۵ میلیون لیتر در روز هم عبور می‌کند.

همسو با افزایش ظرفیت تولید بنزین و آغاز شمارش معکوس راه اندازی و بهره برداری کامل از سومین فاز پالایشگاه خلیج فارس، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی هم از توقف واردات بنزین به کشور خبر داده است.

بر این اساس، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اخیرا اعلام کرده است که متوسط واردات بنزین ایران در نیمه نخست امسال حدود پنج میلیون لیتر در روز بوده و از اواخر مهرماه امسال واردات بنزین به طور کامل متوقف شده است.

  • خودکفایی از واردات بنزین با کاتالیست ۱۰۰ درصد ایرانی

در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، صنعت نفت در حالی خود را آماده برگزاری جشن خودکفایی از واردات بنزین به عنوان یک محصول استراتژیک و پرطرفدار نفتی کرده که در کنار این بی‌نیازی برای نخستین بار کشور در طراحی و ساخت انواع کاتالیست‌های واحدهای فرآیندی پالایشگاهی و به ویژه واحدهای بنزین‌سازی هم به خودکفایی رسیده است.

در این راستا، تا کنون در دو فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس از کاتالیست‌های ساخت داخل استفاده شده و در مراحل راه‌اندازی سومین فاز این پالایشگاه میعانات گازی هم از کاتالیست‌های صد درصد ایرانی استفاده شده است.

در همین حال، محمدعلی دادور مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس با بیان اینکه ساخت کاتالیست‌های واحدهای بنزین‌سازی پالایشگاه‌های کشور همواره در انحصار تعداد معدودی از شرکت‌های انگلیسی، فرانسوی و آمریکایی قرار داشت،  گفته است: این شرکت‌ها به هیچ عنوان اجازه نمی‌دادند تا دیگر کشورها به دانش ساخت آن دست یابند اما با وجود اعمال تحریم‌ها، ایران از وابستگی به واردات کاتالیست بی‌نیاز شده است.

برای نخستین بار با حمایت شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات و مواد شیمیایی صنایع پتروشیمی (اسپک) از شرکت‌های دانش بنیان ایرانی امکان ۱۰۰ درصدی کاتالیست‌های مورد نیاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس فراهم شده است.

اکبر زمانیان رئیس پردیس پایین‌دستی پژوهشگاه صنعت نفت هفته گذشته با اشاره به طراحی و آغاز تولید تجاری کاتالیست‌های ریفورمینگ نفتا و آروماتیک‌سازی توسط شرکت دانش‌بنیان اکسیر نوین فرآیند،  تاکید کرده است: این دو کاتالیست از شرکت‌های خارجی خریداری می شد که با ساخت این کاتالیست‌ها وابستگی‌ها قطع شده و نخستین نمونه صنعتی کاتالیست ریفورمینگ نفتا سال ۹۶ در پالایشگاه ستاره خلیج فارس بارگذاری شده که تاکنون نیز در حال فعالیت است.

  • ساخت چهارمین فاز پالایشگاه خلیج فارس کلید خورد

با دستیابی صنعت نفت به دانش فنی طراحی و تولید تجاری انواع کاتالیست های مورد نیاز واحدهای بنزین سازی، ساخت چهارمین فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس با هدف تولید روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ و ۵ اتحادیه اروپا کلید خورده است.

احمد شریعتمداری مدیر برنامه‌ریزی و کنترل پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس با بیان اینکه مراحل اجرایی فاز چهارم ستاره خلیج فارس در کمتر از دو سال آینده به اتمام خواهد رسید،  گفته است: با ساخت و بهره‌برداری از این فاز کشور نه تنها به طور کامل از واردات بنزین بی‌نیاز می‌شود که حتی زمینه صادرات این فرآورده نفتی هم فراهم خواهد شد.

بنابراین با آغاز عملیات اجرایی چهارمین فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از پنج فاز جدید شامل طرح توسعه فازهای ۱۳، ۱۴، ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی خوراک مورد نیاز فاز چهار این پالایشگاه هم تامین شود.

علاوه بر این، با توجه به بومی‌سازی و تولید تجاری انواع کاتالیست‌ها، حتی در صورت استمرار شرایط تحریم هم مشکل و محدودیتی در تامین کانالیست فاز چهار پالایشگاه ستاره خلیج فارس وجود نخواهد داشت.

پالایشگاه‌سازی در حالی در صنعت نفت ایران دوباره شتاب و رونق گرفته که پیش‌بینی می‌شود همسو با افزایش ظرفیت تولید بنزین و گازوئیل با کیفیت یورو ۴ و ۵ وقت آن هم رسیده که با مدیریت بیشتر مصرف سوخت با اجرای طرح‌های جدیدی همچون سهمیه‌بندی و استفاده از ظرفیت‌های عرضه کارتی از یک طرف و کاهش شدت مصرف سوخت خودروهای ساخت داخل، زمینه تبدیل ایران به یکی از کشورهای بزرگ صادرکننده بنزین و گازوئیل هم فراهم شود.

کد خبر 426408

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha