دوشنبه ۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سودان که در ۱۹۷۳ در حیات وحش سودان به دنیا آمده و دو سال بعد شکار و به باغ‌وحشی در چکسلواکی (جمهوری چک امروز) منتقل شده بود، در ۴۵ سالگی در کنیا از دنیا رفت و مرگ او از مهم‌ترین رویدادهای حیات وحش ۲۰۱۸ بود.

سودان كرگدن نر شمالي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، کرگدن‌های سفید شمالی در اسارت تا ۶۰ سالگی و بین ۴۰ تا ۵۰ سال در حیات وحش زندگی می‌کنند اما سودان به دلیل عفونتی که در پای پشتی داشت، در چند سال اخیر به ندرت از محل زندگی خود بیرون می‌آمد و نمی‌توانست راه برود. سرانجام دامپزشکان تصمیم گرفتند به درد و رنج حیوان پایان دهند و کاری کردند به خواب ابدی برود. سودان هنگام مرگ ۴۵ سال داشت.

باغ‌وحش دوور کرالو در جمهوری چک در دهه ۱۹۷۰ تنها مکانی بود که کارکنان آن می‌توانستند از کرگدن‌های اسیر مراقبت کنند. سودان چند سال پس از ورود به این باغ‌وحش صاحب دختری به نام نیجان شد و نوه‌اش فاتو وقتی او ۲۷ سال داشت به دنیا آمد. سودان، یک کرگدن نر دیگر به نام سانی و دیگر اعضای خانواده آنها سال ۲۰۰۹ به حیات وحش آفریقا بازگردانده شدند و تحت نظارت یک گروه از کارشناسان به زندگی خود ادامه دادند.

حیوان‌های وحشی که از محیطی کوچک به خانه بازگشته بودند، در محوطه ۷۰۰ هکتاری منطقه حفاظت‌شده اُل پِجِتا تحت مراقبت شبانه‌روزی قرار داشتند و بسیار هیجانزده به نظر می‌رسیدند. زندگی مسالمت‌آمیز با کرگدن‌های سفید جنوبی ادامه داشت تا اینکه سانی از دنیا رفت و سودان تنها بازمانده کرگدن‌های سفید شمالی لقب گرفت. هر چند او برای یافتن جفت از میان کرگدن‌های جنوبی مشکل داشت و نمی‌توانست در مبارزه با حیوان‌های ماده پیروز شود.

سودان، ناجین و فاتو در دوران زندگی در باغ‌وحش به نام‌های خودشان عادت کرده بودند. دو حس شنوایی و بویایی کرگدن‌ها زبانزد است و ماموران برای انس گرفتن با آنها کافی بود صدایشان کنند و دستی به سر و گوش‌شان بکشند. حتی نوازش کردن نوک گوش سودان هنگام مراقبت‌های پزشکی به داد ماموران می‌رسید و حیوان تا پایان کار دامپزشکان از جایش تکان نمی‌خورد.

از آنجا که دانشمندان نطفه کرگدن‌های نر شمالی را پیش از مرگ تهیه کرده‌اند، قصد دارند در برلین برای نخستین بار به روش لقاح خارج از رحم یک یا چند کرگدن شمالی به دنیا بیاورند. هنوز دو کرگدن ماده شمالی باقی مانده و این می‌تواند بهترین فرصت برای ادامه یافتن نسل یکی از حیوان‌های در معرض انقراض باشد.

کد خبر 426356

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha