با خروج سرمایه‌گذاران از بازار سهام، ارزش معاملات بورس در آذرماه ۳۰درصد کاهش یافت و سهامداران در این‌ماه بعد از زیان‌های سنگین مهر و آبان به‌طور میانگین ۱۱درصد دیگر زیان کردند.

بورس

به گزارش همشهری، نزول دنباله‌دار شاخص‌های بورس از ۹مهرماه تاکنون به خروج سرمایه‌گذاران و کاهش ارزش معاملات بورس منجر شده است. از ابتدای مهرماه تاکنون شاخص بورس تهران نزدیک به ۴۰هزار واحد کاهش یافته و دست‌کم ۱۷۰هزار میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس کاسته شده است. این موضوع انگیزه را برای سرمایه‌گذاری در بورس کم کرده و به افت ارزش معاملات منجر شده است.

تازه‌ترین اطلاعات آماری از معاملات بورس در آذرماه نشان می‌دهد که سهامداران در این‌ماه ۱۱هزار و ۱۳۲میلیارد تومان اوراق بهادار خریده‌اند که این مقدار نسبت به آبان‌ماه ۳۰درصد کاهش را  نشان می‌دهد. در آبان‌ماه امسال سرمایه‌گذاران جمعا ۱۵هزارو ۸۹۷میلیارد تومان اوراق بهادار خریده بودند. حجم سرمایه‌گذاری‌ها در بورس در آذرماه ۴۷۰۰میلیارد تومان کمتر از آبان‌ماه بوده است.

این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد که تحت‌تأثیر این نزول بخش عمده سرمایه‌گذاری‌ها به جای خرید سهام صرف خرید اوراق با درآمد ثابت شده است؛ به‌طوری که در این مدت ارزش معاملات بازار اول بورس که مربوط به معاملات سهام است ۵۱درصد افت کرده است اما ارزش معاملات اوراق بدهی که سود ثابت و کم‌ریسکی را نصیب سرمایه‌گذاران می‌کند ۱۳۷درصد رشد کرده است.

به‌طور سنتی زمانی که شاخص بازار سهام نزول می‌کند تمایل سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت مانند صکوک، اوراق مشارکت و اوراق بدهی افزایش می‌یابد. هم‌اکنون میانگین نرخ سود ثابت این اوراق بین ۱۵تا ۲۰درصد است. در آذرماه امسال همچنین شاخص کل بورس تهران با ۱۱درصد کاهش به محدوده ۱۵۶هزار میلیارد تومان رسیده؛ یعنی سرمایه‌گذاران در این‌ماه به‌طور میانگین ۱۱درصد زیان کرده‌اند. تحلیلگران بر این باورند که تداوم این نزول منجر به خروج بیشتر سرمایه‌گذاران از بورس خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود با توجه به نزول ۱۱درصدی بورس در آذرماه حجم خروج نقدینگی از بورس در ماه‌های بعد شتاب بیشتری بگیرد.

کد خبر 426196

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha