همشهری آنلاین: هفته‌نامه آلمانی اشپیگل ویژه‌نامه‌ای ۲۳ صفحه‌ای درباره یکی از خبرنگاران تحسین‌شده خود منتشر می‌کند که به «سال‌ها جعل خبر و گزارش» متهم شده است.

كلاس رلوتيوس خبرنگار اشپيگل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، کلاس رلوتیوس ۳۳ ساله پس از اعتراف به جعل ده‌ها خبر و گزارش و قهرمان‌سازی‌های خالی در نسخه‌های مکتوب و آنلاین اشپیگل از مقام خود کناره‌گیری کرد. پس از انتشار خبر این فاجعه رسانه‌ای، چند رسانه دیگر آلمان از جمله دی‌ولت و دی‌سایت شروع به بررسی میزان اعتبار گزارش‌هایی کردند که رلوتیوس به عنوان خبرنگار آزاد برای آنها تهیه کرده بود.

روی جلد تازه‌ترین شماره اشپیگل عبارت «واقعه را آن‌گونه روایت کن که هست» آمده است؛ جمله‌ای که شعار رودولف آگوستین، بنیانگذار اشپیگل بود و از گذشته تا امروز بر سردر ورودی دفتر مرکزی هفته‌نامه در بندر هامبورگ خودنمایی می‌کند. در سرمقاله شماره اخیر اشپیگل به چند مورد از گزارش‌های جعلی رلوتیوس از جمله یتیم‌های سوریه‌ای و یک بازمانده هولوکاست اشاره شده و چنین آمده است: «این بدترین بلایی است که امکان دارد سر یک تحریریه بیاید.»

رلوتیوس در هفت سال گذشته جزو گروه خبرنگاران و تحریریه اشپیگل بود و از جمله انبوه جوایز او در این سال‌ها برای روزنامه‌نگاری تحقیقی می‌توان به جایزه خبرنگار سال CNN در سال ۲۰۱۴ اشاره کرد. دست این خبرنگار جوان وقتی رو شد که یکی از همکارانش نسبت به جزئیات و اعتبار گزارشی که او درباره بحران مرز مکزیک و آمریکا نوشته بود، تردیدهای اساسی وارد کرد. بررسی‌های بیشتر این خبرنگار نشان داد دو منبع مورد اشاره رلوتیوس هرگز او را ندیده‌اند.

فاش شدن گسترده رسوایی رسانه‌ای اشپیگل و خبرنگار تحسین‌شده‌اش میدان را برای حمله دوباره سیاستمداران و احزاب به رسانه‌ها باز کرده است. هر چند دویچه وله، رسانه رسمی دولت آلمان از مردم و مخاطبان خود خواسته است همه رسانه‌ها را به یک چشم نبینند و یک مورد خاص و خطرناک را به تمام رسانه‌ها تعمیم ندهند.

کد خبر 426128

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha