همشهری آنلاین: دوازدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در حالی اواخر هفته گذشته برگزار شد که با اعطای جایزه «بهترین کارگردانی ۴۰ سال سینمای کودک و نوجوان ایران» به کیومرث پوراحمد همراه شد.

تابش

هرچند که او هنگام دریافت جایزه از بنیاد فارابی گلایه کرد که«هربار پیشنهاد ساخت اثری می‌شود به من می‌گویند سرمایه‌گذار بیاور!» البته مدیرعامل بنیاد فارابی که همان زمان روی سن بود به این سخن پاسخ داد، با این حال برای کسب اطلاعات گفت‌وگویی با علیرضا تابش داشتیم.

همانگونه که اشاره شد، این کارگردان پیشکسوت سینما در اختتامیه جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمای ایران ضمن گلایه از بنیاد فارابی گفته:«هیچ کدام از مدیران در طی این ۳۰ سالی که از ساخت قصه‌های مجید می‌گذرد این احترامی که انجمن منتقدان به خاطر ساخت این اثر به من گذاشتند، نگذاشت. اوضاع به شکلی شده که فارابی که خود در ساخت بسیاری از آثار مشارکت دارد به من می‌گوید که آیا می‌توانی برای تولید فیلمت سرمایه‌گذار بیاوری؟»

مدیرعامل بنیاد فارابی نیزهمان هنگام در واکنش به این گفته پوراحمد تأکیده کرده: «آقای پوراحمد شما جزو سرمایه‌های نمادین سینمای ایران هستید و اگر به‌عنوان نمونه من تهیه‌کننده فیلم شما بودم حتماً از سرمایه معنوی شما برای تأمین بخشی از سرمایه فیلم‌تان بدرستی استفاده می‌کردم؛ البته بنیاد سینمایی فارابی هم مثل سابق تمام همت خود را می‌گمارد که برای تولید فیلم جدید شما، در کنار شما باشد.»

تابش، مدیرعامل بنیاد فارابی با ذکر توضیحات بیشتری در گفت‌وگو با «ایران» گفت:‌ «وقتی از آقای پوراحمد برای دریافت جایزه دعوت شد به‌روی سن تشریف بیاورد، ایشان گلایه‌ای را مطرح کرد که برنامه خبری ۲۰:۳۰ هم مشروح آن را پخش کرد. من نمی‌دانم چه کسی به آقای پوراحمد گفته سرمایه‌گذار بیاور. با این حال همان زمان محترمانه به گفته ایشان واکنش نشان دادم، کل پاسخ من هم براین اصل استوار بود که چرا هنوز تهیه‌کننده فیلمساز مطرحی چون آقای پوراحمد که از پیشکسوتان عرصه سینما هستند به‌دنبال جذب سرمایه نمی‌رود و خواهان دریافت کل مبلغ از فارابی است!»
به‌گفته تابش تهیه کنندگی در سینمای ایران به‌گونه‌ای شده که برخی با اتکا به اسم کارگردانان بزرگ وارد بنیاد فارابی می‌شوند و با توجه به اسم و رسم کارگردان اثر، خواستار حمایت تمام و کمال از هزینه‌های ساخت فیلم می‌شوند! تابش تأکید کرد: «سؤال من از این قبیل تهیه‌کنندگان این است که وظیفه تهیه‌کننده در این بین چیست؟ مگر غیر از این است که بخشی از وظیفه تهیه‌کننده تأمین هزینه مالی پروژه است؟»

آن طور که مدیرعامل بنیاد فارابی تأکید کرد هم‌اکنون فهرست و میزان حمایت‌های اخیر بنیاد در سایت این مرکز قابل دسترسی است، او ادامه داد:«از نیمه دوم سال گذشته روند حمایت‌های بنیاد در حوزه تخصیص وام تغییر کرده، آثار سینمایی پس از معرفی به «صندوق اعتباری هنر» برای دریافت وام به «صندوق کارآفرینی امید»معرفی می‌شوند و بازپرداخت وام نیز از طریق همین صندوق خواهد بود تا مشکلاتی که بنیاد در گذشته برای بازپس‌گیری تسهیلات مذکور داشته حل شود. تا قبل از این اعطای تسهیلات به‌طور مستقیم از طریق خود بنیاد فارابی بوده است.»
آن طور که مدیرعامل بنیاد فارابی تأکید کرد میزان و نحوه حمایت از آثار سینمایی متفاوت است، برخی فیلم‌ها از دریافت وام برخوردار می‌شوند و در ارتباط با ساخت برخی دیگر هم بنیاد به شکل مشارکت در ساخت دست به کار می‌شود. به گفته تابش براساس بودجه‌ای که بنیاد دراختیار دارد به طور سالانه قادر به حمایت از ۲۵ تا ۳۵ فیلم به شکل اعطای وام و مشارکت در ساخت خواهد بود.

او ادامه داد:«بنیاد فارابی به جایی تعلق دارد که سیاست‌های آن به طور کامل قابل رصد است، نکته‌ای که نباید فراموش کرد این است که بنیاد قادر به تأمین کل سرمایه ساخت فیلم نیست و اساس سیاستگذاری ما مبتنی برحمایت از پروژه‌ها و آثار مختلفی است. به طور قطع در این راستا هم به حمایت از پیشکسوتان محترمی همچون آقای پوراحمد توجه خواهیم داشت و هم به جوانانی که خواهان جلب حمایت بنیاد هستند و از شاخص‌های مورد نظر نیز برخوردارند.»

او تأکید کرد بنیاد در ساخت آثاری به‌طور مستقیم دخالت می‌کند که مورد توجه بخش خصوصی نیست ولی به ترویج آن نیاز است، ازجمله آنها هم می‌توان به سینمای کودک، فیلم‌های معناگرا، برخی آثار اجتماعی و فیلم‌های دفاع مقدس اشاره کرد. با این حال تابش، امکان تأمین هزینه‌های ساخت هیچ فیلمی از سوی فارابی را به طور کامل ممکن نمی‌داند.

روزنامه ایران

کد خبر 426122

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha