جمعه ۵ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۲
۰ نفر

گروه سیاسی: پس از آنکه معاون فرهنگی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری از برنامه ریزی برگزاری جلساتی با تشکل‌های دانشجویی خبر داد، گرمای فعالیت‌های تشکل های دانشجویی در بهمن ماه قدری بیشترشد.

محمدباقر خرمشاد با حضور در دفتر مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با ابراز امیدواری از این‌که در بهمن‌ماه سال جاری جلساتی را در دفتر تشکل‌های مختلف دانشجویی داشته باشد، گفت: دلیل حضور من در این‌جا این است که بار دیگر در عمل اثبات شود که تشکل‌ها را پاس می‌داریم و به آن‌ها احترام می‌گذاریم و تشکل‌های دانشجویی روی سر ما هستند.

خرمشاد در حالی که هیچ اشاره مستقیمی غیر از تعارف،  درباره حضورش در تشکل‌های دانشجویی نداشت افزود: کمک‌خواهی از تشکل‌های دانشجویی برای فعال شدن در انتخابات، برای این است که آن‌ها مراجعی شوند که سیاست متناسب با دانشگاه‌ها جریان یابد و چنین انتظاری از تشکل‌های دانشجویی وجود دارد آن‌گونه که سیاست می‌طلبد و درخور دانشگاه است وارد سیاست شوند.

وی گفت: انتخابات ایستگاه ورود سیاست در جامعه به‌طور عام و در دانشگاه به‌طور خاص است. 

در این خبر که ایسنا آن را مخابره کرد معاون فرهنگی وزیرعلوم با تأکید بر این‌که فعالیت سیاسی باید با محوریت منافع ملی جریان پیدا کند، خاطرنشان کرد: این پیام را داریم که پشتیبان تشکل‌های سیاسی هستیم و می‌خواهیم آنها با توجه به فضای انتخابات فعال شوند و جریان دهنده‌ سیاست باشند. خرمشاد این‌گونه زنگ آغاز انتخابات در دانشگاه‌ها را نواخت.

نیازی به تشویق، ترغیب و تهییج دانشجویان نیست

صادق زیبا کلام، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفتگو با همشهری با اشاره به دیدار معاون فرهنگی وزیر علوم با تشکل‌های دانشجویی گفت: این نشان دهنده این است که دولت می‌خواهد دانشجویان در انتخابات شرکت کنند و  این مسئله به صورت تشکلی توسط دانشجویان دنبال و پیگیری شود.

وی با بیان اینکه نیازی نیست که دانشجویان را تشویق،  ترغیب و تهییج کرد، اظهار داشت: قشر دانشجو اگر از مجموعه حکومت سیاسی‌تر نباشد کمتر نیست و اگر خواهان شرکت دانشجویان در انتخابات هستیم باید فضای  دمکراتیک‌تر وجود داشته باشد نه فضایی همچون فصل خزان.

وی اظهار داشت: دعوت از دانشجویان برای حضور در انتخابات نشان دهنده این است که دولت تشخیص داده است قشر دانشجو تأثیرگذار است.

وی افزود: در شهرهای کوچک‌تر و دور افتاده دانشجویان برای خانواده‌ها و وابستگان به خصوص اگر سواد کمی داشته باشند نقش الگو را دارند و به دانشجویان به این چشم نگریسته می‌شود.

وی تصریح کرد: وقتی دانشجو احساس کند شرایط مطلوبی برای شرکت در انتخابات وجود دارد خودش برای مسئولان همایش و سمینار برگزار می‌کند تا انتخابات بهتری برگزار شود و نیازی به برگزاری جلسه از سوی دولت نیست. اما وارد شدن تشکل‌های دانشجویی به فضای انتخابات باید با توجه به چه مسائلی انجام شود.

تشکل‌های دانشجویی پیگیر وعده‌های نمایندگان باشند

دبیر سابق شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ در این زمینه معتقد است: با توجه به اهمیت استقلال جامعه دانشگاهی باید در فضای دانشگاه به جای آنکه له یا علیه کسی شعار داده شود و وامدار کسی بود به صورت شایسته عمل کرد.

اسدالله بادفر در گفت‌وگو با ایسنا افزود: جامعه دانشگاهی و تشکل‌های دانشجویی باید پیگیر وعده‌های نمایندگان باشند و با آنها چالشی برخورد کنند تا درصورت لزوم با فشارشان نمایندگان در جهت پیگیری و تحقق وعده‌هایشان تلاش کنند.

دانشگاهیان موتور محرکه جامعه برای حضور در انتخابات

دبیر شاخه‌ دانشجویان جبهه‌ مشارکت ایران اسلامی نیز دانشگاهیان را بخش نخبه‌ی کشور و جامعه عنوان و تصریح کرد: درصورتی که دانشگاهیان فعال باشند می‌توانند موتور محرکه بقیه‌  جامعه برای حضور در انتخابات باشند؛ ساختار نقد و نقدپذیری جامعه‌  دانشگاهی می‌تواند در بررسی وعده‌های انتخاباتی نامزدها و کمک به برنامه‌ریزی و اجرای وعده‌ها مؤثر باشد.

رضا شریفی افزود: دانشگاهیان به نمایندگی از مردم می‌توانند با نقد مداوم خود به عملکرد نمایندگان نظارت داشته باشند و با برنامه‌ریزی صحیح به دولت و مجلس برای اجرای برنامه‌هایشان توأم با کار کارشناسی و در جهت پیشرفت کشور کمک کنند.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه یاسوج نیز با اشاره به این که دانشجویان امکاناتی را در اختیار دارند که مردم عادی آن را در اختیار ندارند،  گفت: دانشجویان می‌توانند وعده‌های نامزدها را مطالبه کنند و بسنجند که آیا اصلا این وعده‌ شدنی هست یا نه؛ به‌عنوان مثال یک نامزد در یک شهر کوچک وعده مترو می‌دهد، در حالی که به هیچ وجه امکانش وجود ندارد.

نیما رضایی خاطرنشان کرد: دانشجویان باید مردم را روشن کنند که برخی وعده‌ها اصلا غیر قابل تحقق و محال ذاتی است.

توجه به قابلیت‌های بالقوه تشکل های دانشجویی در راستای روشنگری اذهان آحاد جامعه در برگزیدن نمایندگان اصلح کارویژه‌ای است که با توجه به گستردگی و پویایی جز از عهده تشکل‌های دانشجویی بر نمی‌آید. قطعا این حرکت و نگاه به تشکل‌های دانشجویی نباید به‌عنوان طرحی صرفا برای انتخابات نگریسته شود، چرا که تشکل‌های دانشجویی نقدکنندگانی امین و مشاورانی زبده برای دولت و ملت هستند.

دانشگاه‌ها به فضای اعتدال رسیده‌اند

محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این باره در گفت وگو با شبکه خبر دانشجو گفت: اگر دانشجویان بخش‌های مختلف سیاسی،  اقتصادی،  اجتماعی جامعه را نقد کنند و به چالش بکشانند فرصتی برای همه مسئولان ایجاد می‌شود تا در جهت برطرف نمودن موانع، نواقص و خواست‌های بر حق دانشجویان حرکت کنند.

وی با طرح این پرسش که چقدر ما این فضا را در دانشگاه‌ها می‌بینیم گفت: احساس من این است که دانشگاه‌های ما به یک فضای اعتدال رسیده‌اند، فضای اعتدال به این معنی که خواسته یا ناخواسته حرکت‌ها در مقطعی بسیار تند شد، لازمه تند شدن حرکت‌ها، کند شدن است؛ به نظر من، ما از هر دو فضای تند و کند عبور کرده‌ایم، و در موقعیت و فضایی اعتدالی به سر می‌بریم و نشاط فرهنگی و سیاسی را در سال جدید تحصیلی در دانشگاه‌هایمان شاهد هستیم که امیدواریم به‌دلیل فضای اعتدال و نیز انتخاباتی که در پیش رو داریم طی ماه‌های آینده شاهد نشاط و شادابی بیشتری در محیط دانشگاه‌ها باشیم.

امیدواری بهره مندی جامعه از توانایی‌های دانشجویان در راستای منافع ملی و پویایی آنان یک امید نیست،  چرا که آنان جلوتر از دیگر نهادهای اجتماعی آرمان‌های بزرگ‌تری را پیش رو دارند؛ با نگاهی به تجمع‌ها و بیانیه‌های تشکل‌های دانشجویی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در کشتار فلسطینیان در نوار غزه که هفته گذشته به اوج خود رسید پیشگامی دانشجویان خودنمایی و خود را به رخ دیگر نهادهای اجتماعی و سیاسی  می‌کشد،  مسیری که دانشجویان ایرانی برای رسیدن به افق‌های روشن در عرصه داخلی و بین‌المللی آغاز کرده اند؛ گام هایی بزرگ در مسیر آرمان‌خواهی آگاهانه است.

کد خبر 42609

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز