همشهری آنلاین: رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با بیان اینکه نظام بانکی با استفاده از بانکداری الکترونیک در حال پوست اندازی است، اظهار داشت: تمام بانک‌های کشور به سمت درگاه‌های اینترنتی، پرداخت‌های موبایلی و ابزارهای مجازی رفته‌اند.

بانکداری

به گزارش خبرگزاری فارس، علی دیواندری دوشنبه در هشتمین بزرگداشت هفته پژوهش که با حضور اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی در محل این بانک برگزار شد، گفت: در حال حاضر تمام بانک‌های کشور پژوهش محور و علم محور شده‌اند و هر زمان از پژوهشکده پولی و بانکی برای مشاهده کارهای پژوهشی خود دعوت می‌کنند، شاهدیم که اقدامات بسیار خوبی انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه نظام بانکی با استفاده از بانکداری الکترونیک در حال پوست اندازی است، اظهار داشت: تمام بانک های کشور به سمت درگاه های اینترنتی، پرداخت های موبایلی و ابزارهای مجازی رفته اند.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی ادامه داد که بدنه فکری بانک ها دچار دگرگونی شده و می‌بینیم که در حال تغییر مدیران کسب و کار خود برای مواجهه با چالش ها و معضلاتی هستند که امروزه نظام بانکی با آن روبرو است.

وی خاطرنشان کرد: مخاطراتی که درباره نظام بانکی از آن صحبت می شود، به مدد علم و فناوری و نیروهای خوبی که در نظام بانکی وجود دارند، قابل رفع است. دیواندری ادامه داد که بسیاری از فعالیت های نظام بانکی به حوزه بانکداری الکترونیک سپرده شده و در حال حاضر فرصتی به وجود آمده که از فکر نیروهای نظام بانکی برای برون رفت از چالش‌های موجود با راه حل های علمی کمک بگیریم.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی علت حضور نیافتن رئیس کل بانک مرکزی در برنامه امروز را حضور در جلسه‌ای در هیات دولت اعلام کرد و از حضور قائم مقام بانک مرکزی قدردانی کرد.

وی رسالت پژوهشکده پولی و بانکی را پاسخگویی به نیازهای پژوهشی و توسعه تحقیقات کاربردی در زمینه پولی و بانکی از طریق ارتباط تنگاتنگ با بانک مرکزی عنوان کرد و افزود: ورود به طرح های ملی و ایفای نقش در حل مشکلات بانکی، افزایش ارتباط با بانک های تجاری و تخصصی، افزایش ارتباط با قشر جوان و نخبه نظام بانکی، ساماندهی پژوهش‌های اقتصادی و بانکی و فراهم کردن بستر مناسب رشد و توسعه صنعت بانکی و نقش آفرینی به عنوان حلقه اتصال خبرگان علمی و دانشگاهی با بدنه اجرایی و سیاستگذاران حوزه بانکی و انتقال دانش و تجربیات بین المللی از دیگر رسالت‌های پژوهشکده پولی و بانکی است.

دیواندری اهم فعالیت های پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی را برشمرد و اجرای طرح های پژوهشی کاربردی و بنیادی در حوزه اولویت های بانک مرکزی و نظام بانکی، برگزاری همایش های بزرگ ملی با حضور کارشناسان و متخصصان شبکه بانکی و دانشگاه های کشور، برپایی ۲۸ دوره از همایش های سالانه سیاست های پولی و ارزی با هدف تعامل بهتر سیاستگذاران حوزه اقتصادی و خبرگان اجرایی با متخصصان و نخبگان علمی کشور، برپایی هفت دوره از همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت با هدف تبیین و بررسی کلان روندهای بین المللی در حوزه فناوری های نوین در صنعت بانکی را از جمله این فعالیت‌ها عنوان کرد.

به گفته وی، انتشار کتاب در حوزه‌های اقتصادکلان، اقتصاد پولی، بانکداری، مدیریت مالی، اقتصاد اسلامی، حقوق بانکی و  ... همچنین چاپ مستمر نشریات علمی (فصلنامه علمی- پژوهشی «پژوهش‌های پولی و بانکی» و نشریه انگلیسی «پول و اقتصاد» و فصلنامه علمی تخصصی «تازه‌های اقتصاد») از دیگر فعالیت های پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی بوده اند.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی گفت که این پژوهشکده همچنین کرسی‌های بررسی‌های راهبردی در حوزه پولی و بانکی، ارائه دستاوردهای پژوهش‌ها، همایش‌ها و نشست‌های علمی در قالب مقالات سیاستی، تولید و انتشار مقالات پژوهشی در نشریات و کنفرانس‌های علمی معتبر داخلی و خارجی را انجام می‌دهد.

دیواندری از انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری داخلی و خارجی در حوزه خدمات پژوهشی، مشاوره‌ای، آموزشی و اطلاع‌رسانی، برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی در راستای افزایش سطح آگاهی و دانش اقتصادی و علوم بانکی، برگزاری دوره‌ها و نشست‌های تخصصی علمی مشترک با موسسات داخلی و خارجی و تربیت نیروی انسانی متخصص در سطح دکتری پژوهش محور در رشته علوم اقتصادی گرایش اقتصاد مالی و رشته مالی گرایش بانکداری را از دیگر فعالیت های پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی نام برد.

وی سپس به طرح های پژوهشی در حال اجرای پژوهشکده پولی و بانکی اشاره کرد و از لوایح دو قلوی بانک مرکزی (فاز دوم: آسیب شناسی و اصلاح لایحه قانون بانکداری)، طراحی مبانی و برنامه عملیاتی زیرساخت های مورد نیاز برای ارتقای جایگاه وثیقه سپاری اموال منقول و غیر منقول در نظام بانکی اشاره کرد.

دیواندری اظهار داشت: در حال حاضر تحلیل فقهی- حقوقی مساله اتحاد مالکیت و تبیین دلالت های آن، اعتبار مصرف کننده؛ مکانیزم های عملیاتی و قوانین و مقررات، راه اندازی و اجرای وظایف دبیرخانه تدوین سند ملی ارزیابی ریسک های پولشویی و تامین مالی تروریسم از جمله طرح های سفارشی بانک مرکزی به پژوهشکده پولی و بانکی بوده اند.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی ادامه داد: همچنین بررسی عوامل و موانع استقرار استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی و نظرسنجی از متخصصان اقتصادی از دیگر طرح های سفارشی بانک مرکزی به پژوهشکده بوده‌اند.

وی ادامه داد: پژوهشکده همچنین تاکنون طرح های بانکداری مرکزی اسلامی و سیاستگذاری پولی و ارزی منطبق با شریعت، فاز اول آسیب شناسی و اصلاح قانون بانک مرکزی، تدوین سند راهبردی بانکداری اسلامی در نظام بانکی ایران، کاربرد قواعد فقهی در قراردادهای بانکی و حمایت از حقوق مصرف کننده در نظام بانکی را به پایان رسانده است.

دیواندری اضافه کرد: پژوهشکده همچنین طرح های بررسی نحوه تاثیر متغیرهای درون بانکی و رفتار بدهکاران عمده بر میزان مطالبات غیر جاری بانکی، جمع آوری انتظارات بنگاه های اقتصادی، گزارش تورم و مصونیت بین المللی بانک مرکزی را نیز به سفارش بانک مرکزی انجام و به پایان رسانده است.

وی در ادامه به برخی از طرح های پژوهشی پژوهشکده به سفارش بانک های مختلف کشور اشاره کرد و گفت: پژوهشکده طرح پژوهشی ارزیابی عملیات از منظر انطباق با شریعت و طراحی الگوی نظارت شرعی، طراحی ۶ ابزار اسلامی جدید در قالب عقد قرض الحسنه و توسعه ابزارهای قابل استفاده در قالب سایر عقود اسلامی (به ویژه عقد مرابحه) با رویکرد تامین مالی خرد را برای بانک قرض الحسنه مهر انجام داده است.

به گفته وی، پژوهشکده پولی و بانکی همچنین طرح های پژوهشی استانداردسازی و ممیزی عملیات بانکی براساس موازین شرعی، اصلاح ساختار مالی و مطالعه تطبیقی مدل کسب و کار و روش های تامین مالی در بخش تعاون را به ترتیب برای بانک های صنعت و معدن، ملی ایران و توسعه تعاون در حال انجام دارد.

وی ادامه داد که برنامه تغییر به سمت سازمان مشتری محور برای بانک انصار، شناخت تحلیلی الگوی ارائه خدمات بانکی توسط باجه های نمایندگی برای پست بانک، طراحی مدل کسب و کار بانکداری اجتماعی با رویکرد ارائه خدمات قرض الحسنه به مشتریان جمعی برای بانک قرض الحسنه رسالت و طراحی و پیاده سازی نظام جامع بهره وری در بانک شهر را به سفارش این بانک ها به اتمام رسانده است.

دیواندری گفت: پژوهشکده پولی و بانکی همچنین طرح های پژوهشی دانشنامه تخصصی مالی و بانکی (ویکی بانکی) و طراحی واژه نامه و ارائه راهکار گزارشگری مالی موسسات اعتباری براساس استاندارد گزارشگری مالی بین المللی با استفاده از XBRL را برای شرکت خدمات انفورماتیک در دست اجرا دارد.

کد خبر 425712

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha