همشهری آنلاین: عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: قوانین بسیار خوبی وجود دارد که به آن عمل نمی‌شود، این اقدام به پیکره قانونگذاری لطمه می‌زند. اگر روزی قانونی تصویب شد و در رده مسئولان حرمت آن نگه داشته نشود، کیان و روح تقنین لطمه می‌خورد.

محسن اسماعيلي

به گزارش ایرنا، محسن اسماعیلی روز دوشنبه در هفتمین همایش نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری، افزود: این معنا ندارد که استفاده از یک شبکه اجتماعی ممنوع اعلام می‌شود ولی همه در آن فعالیت می‌کنند، چطور از مردم می‌خواهیم استفاده نکنند زمانی که خودمان از این شبکه‌ها استفاده می‌کنیم.

وی اظهار داشت: قانون اگر خوب است باید برای همه خوب باشد و اگر خوب نیست برای همه باید خوب نباشد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان خاطرنشان کرد: امروز شاهدیم کسانی که تاکنون دستشان به کامپیوتر نخورده است، میزان اظهارنظرشان درباره فضای مجازی از میزان اظهارنظر مدیر مایکروسافت در طول عمرش بیشتر است.

اسماعیلی تصریح کرد: این حساسیت‌ها خوب است ولی زمانی به کار می‌آید که آینده‌پژوهشی کرده باشیم.

اسماعیلی یادآور شد: ما باید واقعیت‌ها را مدیریت کنیم وگرنه آنان ما را مدیریت می‌کنند.

وی همچنین گفت: اگر می‌خواهیم کشوری منحصربه فرد در منطقه و جهان باشیم بدون آینده‌پژوهی ممکن نیست و باید آن را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

اسماعیلی افزود: امروز باید آینده‌نگری در فرآیند تقنین را به آینده‌پژوهی تبدیل کنیم و این ضرورتی پذیرفته شده در دنیا است.

وی ادامه داد: بر اساس آینده‌نگری، ما حدس می‌زدیم و بر اساس آن قانونگذاری می‌کردیم ولی امروز بر اساس آینده‌پژوهی باید آینده را بسازیم و نه منتظر بمانیم آینده برای ما ساخته شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با تاکید بر اینکه تحول دانش و فناوری با سرعت در دنیا در حال رخ دادن است، گفت: اگر آینده‌پژوهی نداشته باشیم از این دانش و فناوری عقب می‌افتیم.

اسماعیلی تصریح کرد: ما در قانونگذاری باید قبل و بعد از آن را نیز سرلوحه کار خود قرار دهیم. نظارت بر اجرای قانون و تاثیر موثر برای پایبندی به آن جزو فرآیند قانونگذاری است.

کد خبر 425690
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha