همشهری آنلاین: یک دامپزشک هشدار داد: گرایش نگهداری از حیوانات خانگی به سمت جانوران غیربومی است که این امر در دراز مدت باعث ضربه زدن به محیط زیست کشور می‌شود.

دامپزشك

به گزارش مهر، احمد رضا الهیار ترکمن گفت: سالانه بخشی از سرمایه‌های ارزی صرف واردات حیوانات غیربومی به کشور می‌شود که همین امر علاوه بر خروج ارز، باعث شده تا نگهداری از حیوانات بومی در اقلیت قرار گیرند، در حالی که گونه‌های غیر همساز با محیط زیست ایران، روز به روز در حال بیشتر شدن است.

این دامپزشک تصریح کرد: مدتی است واردات حیوانات از کشورهای روسیه و اوکراین به اوج خود رسیده به طوری که نگهداری از برخی از این گونه‌ها نه تنها بازدهی چندانی برای صاحبان آن ندارد بلکه علاوه بر آزار حیوان، باعث پایین آمدن توانمندی‌های جانور می‌شود.

وی ادامه داد: به طور نمونه سگ‌های هاسکی و ساموئید که متعلق به  مناطق سردسیر سیبری است در طول قرن‌ها وظیفه کشیدن سورتمه و نگه‌داری از گله و نگهبانی از انسان‌های آن منطقه را برعهده داشتند، این سگ‌های نگهبان، اغلب با تغذیه اندک، فعالیت زیادی را انجام می‌دهند ولی به دلیل آب و هوای گرم و خشک ایران این گونه‌ها هم اکنون در کشور با تغذیه زیاد و فعالیت اندک نگه‌داری می‌شوند که این شرایط برای حیوان آزاردهنده و برای صاحبان آن کم ثمر شده است.

الهیار ترکمن اضافه کرد: بی‌تردید ظرفیت کشور در پرورش گونه‌های مختلف جانوری نظیر سگ‌های نگهبان، پرندگان، خرگوش شکلان و ماهی‌های تزئینی بسیار زیاد و قابل توجه است و علاوه بر جلوگیری از خروج ارز باعث سودآوری می‌شود، ضمن این که وارادات گونه‌های غیربومی بر خلاف انتظار هزینه‌های زیادی را به کشور تحمیل می‌کند.

وی با بیان این که بهره‌برداری از ظرفیت داخلی کشور در حوزه جانوری باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: بر اساس وضعیت موجود در کشور باید توجه دوست‌داران نگهداری از حیوانات را به سمت پرورش حیوانات خانگی مانند پرندگان و خرگوش شکلان که ظرفیت زیادی در این زمینه وجود دارد جلب کرد.

این دامپزشک در خصوص نگهداری از حیوانات شهری همچون گربه‌ها نیز گفت: پرورش حیوانات دیگر مانند گربه‌سانان به علت وفور حیوانات بی‌صاحب شهری منطقی به نظر نمی‌رسد.

الهیار ترکمن خاطرنشان کرد: نگهداری از حیوانات مستلزم آموزش‌های اولیه است و این آموزش‌ها باید از طریق صحیح و توسط دامپزشک انجام پذیرد، چرا که اطلاعات موجود در اینترنت و برخی از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی اغلب غیرعلمی و بر اساس تجربیات شخصی افراد است و به علت تنوع مشکلات موجود برای حیوانات و شرایط نگهداری‌های متفاوت، بیشتر حیوانات در محیط‌های خانگی، در اثر بی‌اطلاعی و یا آموزش‌های ناصحیح، محکوم به مرگ می‌شوند.

کد خبر 425539

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha