همشهری آنلاین: پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا نوعی ژل ابداع کرده‌اند که می‌تواند از رشد دوباره تومورهای سرطانی پیشگیری کند.

متاستاز

به گزارش ایسنا به نقل از گیزمگ، نخستین گام در درمان سرطان، برداشتن بافت تومور با کمک جراحی است اما این کار اغلب برای درمان کافی نیست زیرا تا زمانی که چند سلول سرطانی در بدن باقی بمانند، امکان رشد دوباره تومور وجود دارد.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس (UCLA)، نوعی ژل جدید ابداع کرده‌اند که برای کاربرد در طول جراحی ناحیه سرطانی طراحی شده و می‌تواند به پیشگیری از بازگشت تومورها کمک کند.

هدف پژوهشگران از ابداع این ژل، کمک به سیستم ایمنی بدن در هدف قرار دادن و از بین بردن سلول‌های سرطانی است که پس از جراحی نیز باقی می‌مانند. این ژل، حاوی نانوذراتی از جنس کلسیم کربنات است که به آرامی در بافت بدن حل می‌شوند.

نانوذرات، حاوی پادتن‌هایی هستند که پروتئین خاصی را مهار می‌کنند. سلول‌های سرطانی می‌توانند با استفاده از این پروتئین، خود را از سیستم ایمنی بدن پنهان کنند. سی‌دی۴۷ (CD۴۷) پروتئین مهمی است که در فرآیندهای سلولی متفاوت بدن نقش دارد. سیگنالی که از این پروتئین ارسال می‌شود، به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند از حمله به موارد غیرضروری بپرهیزد.

در هر حال، سلول‌های سرطانی اغلب می‌توانند با زیرکی از تشخیص سی‌دی۴۷ فرار کنند. سیستم ایمنی بدن می‌تواند با کمک ژل پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس، سلول‌های سرطانی باقی‌مانده را تشخیص دهد و از بین ببرد.

ژن گو (Zhen Gu) استاد زیست‌مهندسی دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس و یکی از پژوهشگران این پروژه گفت: این ژل که قابلیت اسپری شدن دارد، روش امیدوارکننده‌ای برای مقابله با یکی از بزرگترین موانع درمان سرطان است. یکی از واضح‌ترین معضلات مربوط به سرطان، گسترش آن است. در واقع ۹۰ درصد افراد مبتلا به تومورهای سرطانی به خاطر بازگشت سرطان یا متاستاز جان خود را از دست می‌دهند.

آزمایش‌های ابتدایی این ژل روی موش‌ها، بسیار امیدوارکننده بود و توانست به پیشگیری از رشد دوباره تومور و افزایش میزان طول عمر در ۵۰ درصد آنها منجر شود. همچنین این ژل، علاوه بر سرکوب رشد دوباره تومور در محل مورد نظر، توانست از متاستاز سرطان در کل بدن نیز پیشگیری کند.

این پژوهش، در مجله Nature Nanotechnology به چاپ رسید.

کد خبر 425205
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha