همشهری آنلاین: استاد احمد رضا دالوند، تصویرساز، طراح و گرافیست سرشناس ایرانی در یادداشتی به بهانه طراحی لوگو تایپ ماهنامه مدیریت ارتباطات به تشریح اهمیت نشانه نوشته پرداخته است که می‌خوانیم.

احمدرضا دالوند

نشانه نوشته (لوگو تایپ/ Logo Type )از عناصر نوشتاری به دست می‌آید. عناصر نوشتاری هم یا از خوشنویسی حاصل می شوند، یا از منطق تایپ و حروفچینی و یا از حال و هوای دست نوشته اما، گونه ای دیگر از لوگو تایپ وجود دارد که از سه منشاء یاد شده حاصل نمی‌شود. این دسته از نشانه‌ها، که اتفاقاً از جمله نشانه های معاصر هستند، از "هماهنگی شکل و معنا" حاصل می‌شوند.

این دسته از لوگو تایپ‌ها با ابداع و طراحی فرم هایی خلق می‌شوند که به سادگی جایگزین حروف الفبا می شوند. به عبارت دیگر، "فرم" به "کلمه" و "کلمه" به "فرم" تبدیل می شود. و در این فرآیند میان معنای کلمه و شکل آن هماهنگی به وجود می آید.

در دو دهه اخیر به دلیل رواج کامپیوتر در میان طراحان گرافیک و با استفاده از نرم افزارهای تخصصی برای ترسیم، شاهد تنوع بی سابقه ای در طراحی و خلق این گونه از لوگو تایپ ها هستیم.

طراحی لوگو تایپ ماهنامه مدیریت ارتباطات  نیز با چنین رویکردی فراهم شده است. ما بر آن بوده ایم که سلیقه و روح زمانه را در طراحی و سازماندهی نشانه ماهنامه منعکس سازیم.

در این نوع از نشانه ها، اغلب کلمه ای در ارتباط با مفهوم آن طراحی می شود که بر مبنای منطق ناب زیبایی شناسی و عواملی همچون: ریتم، توازن، تعادل، هماهنگی و ... ترسیم می شود.

در این لوگو تایپ ها از علائمی استفاده می شود که نه حروف الفبا هستند، نه از خوشنویسی به دست آمده اند و نه از منطق دست نوشته ها حاصل شده اند.

در لوگو تایپ ماهنامه مدیریت ارتباطات، که بر مبنای لوگوهای مبتنی بر هماهنگی شکل و معنا طراحی شده است، هر فارسی زبانی می تواند از شکل طراحی شده این لوگو تشخیص دهد که علاماتی نظیر طا، ت و ... به سهولت خواندنی و به صراحت جایگزین درک تاریخی او از الفبا و حافظه شکل یافته او از واژگان فارسی است.

  • در لوگو تایپ ماهنامه مدیریت ارتباطات

 اندام شناسی نشانه متشکل است از انواع عمودی ها، افقی هاومنحنی ها که با صراحت و سهولت توسط مخاطب خوانده می شود.

در لوگو تایپ ماهنامه مدیریت ارتباطات، از چنین رویکردی استفاده شده است؛ چرا که بر آن هستیم که آنچه یک "نام" را به یک " نشانه" تبدیل می کند، و آن "نشانه"  را در انبوه نشانه ها برجسته و ممتاز می سازد؛ عنصر" طراحی " است. زیرا طراحی سلیقه زمانه را نشان می دهد و این دسته از لوگو تایپ ها به دلیل کاربرد وسیع کامپیوتر، از جمله لوگو تایپ های معاصر در ارتباطات رسانه ای ما هستند.

مدیریت ارتباطات نام ماهنامه‌ای است که  به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی امیر عباس تقی پور و سردبیری دکتر امیر لعلی همزمان با روز روابط عمومی و ارتباطات در اردیبهشت ماه ۸۹ منتشر شد و این، برای نخستین بار است که یک نشریه تخصصی در حوزه مدیریت ارتباطات اجازه انتشار یافت.

کد خبر 425109

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha