سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز گفت: طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان کنترل شده است.

طاعون

به گزارش ایسنا، فردین حکیمی گفت‌: اوایل مهر شاهد ارسال گزارش‌هایی مبنی بر شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در طالقان بودیم. این بیماری در مهر ماه باعث تلف شدن ۲۸ رأس کل و بز در حیات وحش استان شد.

وی افزود: با تلف شدن این حیوانات، محیط زیست با همکاری دامپزشکی و جوامع محلی اقدامات لازم برای جلوگیری از شیوع این بیماری را انجام دادند.

حکیمی توضیح داد: واکسیناسیون دام‌ها و سوزاندن و امحای بهداشتی لاشه‌ها، بخشی از اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از شیوع این بیماری ویروسی بوده است.  خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته این بیماری تحت کنترل درآمد و تاکنون گزارش جدیدی مبنی بر تلفات حیوانات در منطقه گزارش نشده است.

حکیمی بیان کرد: از جوامع محلی درخواست می‌شود در صورت مشاهده مورد مشکوک ابتلا به این بیماری، موضوع را با محیط زیست درمیان بگذارند تا اقدامات لازم برای بررسی صورت بگیرد.

پیش از این و در مهرماه مدیرکل محیط زیست البرز از شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه شکار ممنوع طالقان خبر داده و گفته بود،  در روزهای اخیر محیط‌بانان منطقه شکار ممنوع طالقان در حین گشت و کنترل و سرکشی زیستگاه‌های حیات وحش، تعدادی لاشه مربوط به گونه کل و بز مشاهده کرده‌اند.

وی ادامه داد: متأسفانه پس از نمونه‌برداری از لاشه‌ها توسط کارشناسان دامپزشکی و انجام آزمایشات لازم، مثبت بودن شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان در این منطقه تایید شد. در حال حاضر گونه‌های کل و بز این منطقه درگیر این بیماری شده‌اند و این بیماری تاکنون ۱۵ مورد تلفات داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در ادامه در مورد اقدامات پیشگیرانه و کنترل‌کننده صورت گرفته برای مقابله با این بیماری اظهار کرد: هم‌ اکنون با همکاری منابع طبیعی در حال خروج دام‌های اهلی از منطقه درگیر با بیماری هستیم.  علاوه بر این، اداره دامپزشکی نیز انجام واکسیناسیون کلیه دام‌های منطقه را در اولویت قرار داده است.  همکاران و افراد حاضر در منطقه در حال شناسایی مناطق آلوده، سوزاندن لاشه‌ها و امحای بهداشتی آنها هستند چون یکی از عوامل انتقال بیماری همین لاشه‌ها هستند.

حکیمی گفت: یکی دیگر از راه‌های انتقال بیماری، آبشخورها و منابع آبی مشترک است به همین دلیل ضدعفونی کردن آبشخورها در دستور کار قرار گرفته است.  برای جلوگیری از شیوع هر چه بیشتر این بیماری گروه‌هایی برای کشف لاشه‌ها، سوزاندن و امحای بهداشتی آنها و ضدعفونی کردن آبشخورها بسیج شده‌اند.

وی در خصوص آمار تلفات احتمالی در دام‌های اهلی گفت: در این خصوص اطلاع دقیقی در دسترس نیست و باید بررسی‌های دقیق‌تری توسط دامپزشکی انجام شود.  طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی است و اگر شیوع بیماری در استان پیشگیری نشود به‌دلیل تردد حیات وحش و دام‌های اهلی در منطقه، قطعا حیات‌وحش یا دام‌های استان‌های مجاور نیز مبتلا و سایر استان‌ها نیز درگیر خواهند شد.

حکیمی با اشاره به این که کنترل این بیماری نسبت به سایر بیماری‌ها دشوارتر است،  گفت: به علت عدم ثبات حیات وحش در زیستگاه‌ها و تردد آنها حتی در مرز استان‌ها امکان انتقال و شیوع این بیماری در سایر استان‌ها نیز وجود دارد.  چون احتمال سرایت این بیماری به سایر جمعیت‌های حیات وحش البرز و طالقان وجود دارد. لازم است تدابیر، تجهیزات و امکانات لازم برای مهار این بیماری در نظر گرفته شود تا اقدامات پیشگیرانه در کانون‌های درگیر بیماری صورت گیرد.  در این زمینه نیاز است منابع لازم برای حمایت محیط زیست و دامپزشکی استان البرز در نظر گرفته شود تا از سرایت بیماری به سایر نقاط حیات وحش جلوگیری کنیم.

کد خبر 424908

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha