۲‌ ماه از سونامی مشروبات الکلی در بندرعباس می‌گذرد؛ حادثه هولناکی که در جریان آن ۲۴نفر با نوشیدن مشروبات الکلی تقلبی جان خود را از دست دادند و دست‌کم ۳۰۰نفر دچار مسمومیت شدند.

قاضی محسن مینا، بازپرس جنایی بندرعباس

اما مسئولیت جان این ۲۴نفر با چه‌کسی است و چه مجازاتی در انتظار مسببان این حادثه است؟ قاضی محسن مینا، بازپرس جنایی بندرعباس که از روز اول، رسیدگی به این پرونده را بر عهده داشت، در گفت‌وگویی اختصاصی با همشهری آخرین جزئیات این پرونده جنجالی را بازگو کرد.

  • درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده صحبت کنید.

تحقیقات در این پرونده تقریبا تکمیل شده و قرار است به‌زودی و پس از دریافت گواهی حصر وراثت متوفیان پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه فرستاده شود. تعداد قربانیان این پرونده ۲۴نفر است و همین موضوع حجم کار را افزایش داده و پرونده را سنگین کرده است.

  • این پرونده چند متهم دارد و هرکدام از متهمان چه اتهامی دارند؟

متهمان ۴نفر هستند. یک نفر که توزیع‌کننده در سطح شهر بود. دومین متهم فردی است که برای خرید مشربات از تهران برنامه‌ریزی می‌کرد و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌داد. متهم دیگر فردی است که بعد از ارسال الکل از تهران، آن را در باربری دریافت می‌کرد و واسطه بود. چهارمین متهم هم فردی است که در تهران فعالیت می‌کرد و از آنجا الکل مسموم به بندرعباس می‌فرستاد. اتهام هر ۴ نفر تسبیب در قتل و درصورت اثبات و تأیید در دادگاه مجازات‌شان قصاص است.

  • مشروبات الکلی مسموم چطور توزیع می‌شد و آیا دستگیرشدگان اعضای یک باند سازمان‌یافته بودند؟

در تحقیقات به این موضوع رسیدیم که هرکدام از این افراد فقط به‌دلیل سودجویی و درآمد دست به این کار می‌زدند و به شکل شبکه‌ای فعالیت نمی‌کردند. فردی که در تهران دستگیر شد، فروشنده لوازم پزشکی و دارویی بود که متانول (الکل صنعتی) به بندرعباس می‌فرستاد و در آنجا توزیع‌کنندگان آن را با آب محلول و در کیسه فریزر می‌فروختند.

  • چطور مشخص شد که الکل مصرف‌شده متانول است؟

ابتدا با دستگیری متهمان در مخفیگاه‌شان نمونه‌هایی از مشروبات الکلی کشف شد که بررسی آنها نشان می‌داد اتانول (الکل خوراکی) است اما برایمان جای سؤال بود که این افراد چطور با مصرف اتانول جان خود را از دست داده‌اند. بنابراین تحقیقات بیشتری در این‌باره انجام و با نمونه‌گیری از قرنیه چشم جانباختگان معلوم شد آنها متانول که مصرف آن کشنده است، مصرف کرده‌اند. در حقیقت نمونه‌گیری از قرنیه چشم قربانیان کلید معما را در اختیارمان قرار داد.

  • بعد از دستگیری متهمان، آیا باز هم نمونه دیگری از مسمومیت با مشروبات الکلی در بندرعباس اتفاق افتاد؟

این پرونده ابعاد گسترده‌ای داشت و بعد از آن شهروندان هوشیار شدند و از سوی دیگر چون عوامل توزیع مشروبات دست‌ساز دستگیر شده بودند، دیگر شاهد موردی از فوت یا مسمومیت بر اثر مصرف مشروبات تقلبی نبودیم. از سوی دیگر طبق خبرهایی که از تهران به‌دست آمده، بعد از این حادثه دیگر فروشندگان لوازم پزشکی در تهران هم حاضر به فروش الکل صنعتی برای نوشیدن نیستند.

کد خبر 424772

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha