عمید نمازی‌خواه: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در اطلاع رسانی هر کشوری وجود دارد موضوع قدرتمندی نیروهای نظامی آن کشور است که موجب برانگیختن غرور ملی افراد جامعه می‌شود.

این حرکت از سوی کشورهای پیشرفته بسیار انجام می‌شود و حتی در بعضی از کشورها بیشتر فیلم‌هایی که نشان از قدرت و ابهت نیروی نظامی آن کشور را دارد با بودجه (و یا کمک هزینه) وزارت دفاع آن کشور تهیه می‌شود.

البته بسیاری از این فیلم‌ها واقعیت‌ها را نشان نمی‌دهند و دلیل مشخصی هم دارد، زیرا از اطلاعات طبقه بندی شده و محرمانه نظامی نمی‌توانند استفاده کنند.

از طرف دیگر همواره فیلمسازان در این عرصه اغراق را فراموش نمی‌کنند و برای با ابهت نشان دادن قدرت نظامی کشورشان از هر ترفندی استفاده می‌کنند. ولی متأسفانه از چنین فیلم‌هایی در ایران کم ساخته می‌شود یا بهتر است بگوییم که اصلاً ساخته نمی‌شود.

با وجود اینکه چنین اطلاع رسانی‌هایی در ایران بسیار کم اتفاق می‌افتد ولی تجربه نشان داده که جامعه ایرانی که بیشتر آنها را جوانان تشکیل می‌دهند با ذوق و شوق فراوانی این اخبار را پیگیری می‌کنند.

نمونه اش را چند ماه پیش پس از یک اطلاع رسانی فراگیر توسط وزارت دفاع در مورد اژدر پر سرعت ایرانی و موشک‌های رهگیر هوایی دیده‌ایم که باعث افتخار جوانان ایرانی بود و همواره از این تلاش وزارت دفاع به خوبی یاد کرده و با ابهت هر چه بیشتر این موضوع دهان به دهان می‌چرخید.

بار دیگر چنین حرکت فرخنده‌ای از سوی وزارت دفاع کشورمان انجام شد و سردار نجار (وزیر دفاع) به تشریح دستاوردهای وزارت دفاع در حوزه فناوری‌های نوین پرداخت.

این بار سردار نجار در آیین افتتاح نمایشگاه توانمندی‌های سازمان جغرافیایی وزارت دفاع با اشاره به تحولات صورت گرفته در 2 سال گذشته در تحقق فناوری برتر و تولید داده‌های جغرافیایی، دستیابی به نقشه‌های دریایی، جمع آوری اطلاعات فیزیک و شیمی آب، تعیین جنس بستر که امکان نشستن زیردریایی و کلیه زیر سطحی‌های کشور را در کف دریا محقق می‌سازد و نیز دستیابی به جریان سنجی دریاها که پیش از این در انحصار کشورهای غربی بود را گام مهمی در توسعه صنعت جغرافیایی، نقشه برداری، دریانوردی و برخوردار از اثر بازدارندگی در پدافند غیرعامل کشور ارزیابی کرد.

سردار نجار با بیان اینکه از نیمه دوم سال 85، سازمان جغرافیایی وزارت دفاع قادر به اخذ سامانه تصاویر پردازش 3 بعدی با قدرت تفکیکی 5/2 متری شده است، افزود: تهیه محصولات مشتقات این تصاویر به‌رغم تحریم‌ها آغاز شده است که تولید نقشه‌های رقومی سه بعدی 000/1:10 درون مرزی و 000/1:25 برون مرزی از نتایج آن به شمار می‌رود.

نجار گفت: نقشه‌های ناوبری هوایی TPC&ONC با دقت و سرعت بالا برای نخستین بار در خاورمیانه به‌عنوان اولین محصول از خط تولید جدید تصاویر سه بعدی ماهواره‌ای با قدرت تفکیک 5/2 متر به دست آمد.

وزیر دفاع با اعلام تولید سامانه GIS در سازمان جغرافیایی وزارت دفاع گفت: بانک اطلاعاتی غنی از تصاویر ماهواره‌ای و عکس‌های هوایی و انواع نقشه‌های بزرگ مقیاس و متوسط مقیاس این سامانه در مدیریت و تصمیم‌گیری‌های راهبردی مدیران اجرایی کشور نقش مؤثر و هوشمندانه ایفا می‌کند و این دستاوردها از برکات انقلاب اسلامی است.

فواید چنین حرکاتی بسیار است ولی باید این موضوع را هم در نظر داشته باشیم که باید این اطلاع رسانی در رسانه‌های مختلف مانند روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها به ویژه صدا و سیما صورت گیرد تا اقشار گوناگون جامعه مطلع شوند و از آن مهم‌تر اینکه بتوانند تصاویر مربوطه را هم ببینند و به باور واقعی در این موارد دست یابند.

کد خبر 42469

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز