چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رهبر ۶۰ ساله ارکستر فیلارمونیای لندن در پایان فصل ۲۱-۲۰۲۰ از این ارکستر جدا می‌شود تا یک موسیقیدان تازه‌نفس جایگزین او شود.

سالونن رهبر اركستر لندن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، ایسا-پکا سالونن که سال ۲۰۰۸ جانشین کریستف فن دونانی آلمانی شده بود، پس از حدود ۱۳ فصل رهبری یکی از مهم‌ترین ارکسترهای دنیا به کار خود در مقام رهبر اصلی و مشاور هنری ارکستر فیلارمونیا پایان می‌دهد. به این ترتیب، مدیران ارکستر لندن باید دنبال جایگزینی شایسته برای او باشند و چوب رهبری این گروه ۷۵ ساله را به یک موسیقیدان زبده بسپرند.

جدایی سالونن در پایان سال ۲۰۲۱ به معنی بدون رهبر ماندن همزمان دو ارکستر اصلی شهر لندن است که هر دو در منطقه ساوث‌بنک سنتر فعالیت می‌کنند. پیش از این اعلام شده بود ولادیمیر یاروفسکی روسی-بریتانیایی هم در پایان فصل ۲۱-۲۰۲۰ از سمت خود در مقام رهبر اصلی و مشاور هنری ارکستر فیلارمونیک لندن کناره‌گیری می‌کند.

البته ارکستر فیلارمونیا در حال حاضر دو رهبر مهمان دارد که تا سه سال آینده می‌توانند گزینه‌های جدی جانشینی سالونن باشند. در سال‌های اخیر جیکوب هروشا، آهنگساز ۳۷ ساله زاده جمهوری چک و فرزند پتر هروشا (معمار و طراح مشهور) و سانتو-ماتیاس رووالی ۳۱ ساله و فنلاندی کنار سالونن ارکستر فیلارمونیا را هدایت و رهبری کرده‌اند.

سالونن در یک دهه اخیر سطح فعالیت ارکستر فیلارمونیا را به گونه‌ای بالا برده که برخی کارشناسان او را از بهترین رهبران تاریخ ۷۵ ساله این ارکستر می‌دانند. این موسیقیدان برجسته فنلاندی سال ۲۰۱۰ عضو افتخاری فرهنگستان علوم و هنر آمریکا شد و همزمان دکترای افتخاری دانشگاه کالیفرنیای جنوبی را دریافت کرد.

او سال ۲۰۱۰ از حمل‌کنندگان مشعل المپیک تابستانی لندن بود و منتقدان اجرای ارکستر فیلارمونیا از مجموعه آثار استراوینسکی به رهبری سالونن را از برترین اجراهای ارکسترهای سراسر جهان در سال ۲۰۱۶ می‌دانند.

کد خبر 424536

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha