یکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: گونه درحال انقراض سیاه گوش در مارمیشوی ارومیه مشاهده شد.

7n

به گزارش ایسنا، امید یوسفی، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص مشاهده گونه در خطر انقراض سیاه گوش در مارمیشوی ارومیه افزود: این گونه توسط یک کوهنورد مشاهده شده که قبلاً بارها توسط همکاران و اهالی منطقه هم مشاهده شده است.

وی بابیان این که این گونه از راسته گوشتخواران و از خانواده گربه‌سانان است و منطقه مارمیشوی ارومیه از زیستگاه‌های این گونه است، گفت: استان‌های حوزه زاگرس و البرز  نیز از جمله زیستگاه‌های این گونه است.

یوسفی با بیان این که اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت سازمان ملل متحد هر ساله لیستی از گونه‌های جانوری و گیاهی منتشر می‌کند افزود: بر اساس این لیست که به لیست قرمز معروف است، گونه مذکور در رده کم‌ترین نگرانی واقع شده و پراکندگی نسبتا وسیعی دارد و در کشور نیز جز حیوانات حمایت شده است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به این که در کشور وضعیت این گونه چندان خوب نیست و در زمره گونه‌های در خطر انقراض سازمان حفاظت محیط زیست است، تصریح کرد: کاهش شدید جمعیت سم‌داران (که غذای اصلی این گونه است)، تخریب زیستگاه گونه، توسعه شهرسازی، راه و ... و البته تغییر اقلیم در سال‌های اخیر تاثیر زیادی در کاهش جمعیت این گونه در کشور داشته است.

وی با تاکید بر این که این گونه ذاتا گونه‌ای هست که فعالیت خود را در اوایل روشنایی صبح و یا اواخر غروب و شب انجام می‌دهد بنابر این دیده شدن آن در طبیعت بسیار بندرت و اتفاقی صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: حضور همکاران محیط‌بان و کارشناسان محیط زیست در مناطق زیستگاهی گونه، کم‌تر کردن تعارضات از طریق اعمال اقدامات محیط زیستی و شکار ممنوع و تیراندازی ممنوع کردن مناطق حضور گونه  و ... از جمله برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست در جهت حفظ نسل آن و افزایش تعداد آن در طبیعت است که احتمال می‌رود که اقدامات مذکور در سال‌های اخیر باعث شده باشد جمعیت گونه در زیستگاه اصلی استان افزایش یابد.

یوسفی با بیان این که در حال حاضر اداره کل حفاظت محیط زیست استان در حال اجرای برنامه سرشماری پستانداران در سطح استان است، افزود: سعی می‌شود در این برنامه سایر گونه‌ها نیز شمارش شوند، ولی با توجه به این که گونه‌های دیگر از جمله پلنگ، خرس قهوه‌ای، گربه وحشی، سیاه گوش و ... به سختی دیده می‌شوند بنابر این امکان مشاهده آنها به ندرت و اتفاقی است.

کد خبر 424228

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha