همشهری آنلاین: پس از تظاهرات در اعتراض به افزایش قیمت سوخت موسوم در هفته گذشته، معترضان موسوم به «جلیقه‌زردها» روز شنبه اول دسامبر بار دیگر در پاریس به خیابان آمده‌اند.

اعتراض جليقه زردها در فرانسه

به گزارش یورونیوز، مطابق اعلام قبلی وزارت کشور فرانسه، خیابان شانزه‌لیزه بسته شده و از رهگذران برای عبور کارت شناسایی خواسته می‌شود. به همین سبب معترضان در خیابان‌های مجاور و در میدان شارل‌دوگل تجمع کرده‌اند.

تصاویر منتشره از این مکان، درگیری‌های پراکنده و شلیک گاز اشک‌آور از سوی نیروهای انتظامی را نشان می‌دهد.

معترضان تلاش می‌کنند با نرده‌های حفاظ خیابان و تنه درختان اقدام به ایجاد سنگر کنند. در مقابل پلیس سعی دارد سد معبرهای ایجاد شده توسط جلیقه‌زردها را با تراکتورهای کوچک شهری کنار بزند.

پلیس گزارش داده است که تا ظهر روز شنبه ۶۰ تن دستگیر شده‌اند.

از سوی دیگر بنجامین گریو، سخنگوی دولت، با اعلام آمادگی برای ادامه مذاکرات با معترضان گفت که او «خشونت‌طلبانی که اقلیت هستند را با جلیقه‌زردهایی که در حرکت خود متین هستند مخلوط نمی‌کند».

نمایندگان جلیقه زردها هفته گذشته با فرانسوا دوروگی، وزیر اکولوژی، دیدار کرده بودند.

هفته گذشته معترضان در خیابان شانزه‌لیزه با آتش‌زدن صندلی کافه‌ها، شکستن شیشه مغازه‌ها و پرتاب کپسول‌های گاز آتش‌زا با نیروهای انتظامی درگیر شده بودند.

دولت فرانسه قصد دارد در چارچوب سیاست تشویق عمومی به استفاده از خودروهای برقی-بنزینی و کاهش خودروهای متکی به سوخت فسیلی، از ابتدای سال آینده میلادی مالیات بر هر لیتر گازوییل را ۶.۵ و هر لیتر بنزین ۲.۹ سنت افزایش دهد. امری که جرقه اعتراضات سراسری را زده است.

کد خبر 424145

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha