همشهری آنلاین: رئیس اتحادیه تزئینات داخلی ساختمان گفت: با وجود ممنوعیت واردات و افزایش قیمت محصولات وارداتی که فرصت مناسبی در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد، برخی تولیدکنندگان ارتقای کیفیت را به دست فراموشی سپرده و فقط قیمت محصولات را افزایش داده‌اند.

تزئينات داخلي ساختمان

بهروز میلانی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اظهار کرد: امسال در پی نوسانات نرخ ارز، بازارهایی که در تهیه و تولید مواد اولیه و کالاهای مصرفی به بازار دیگر کشورها نیاز دارند، در تهیه و قیمت‌گذاری محصولات با مشکلاتی مواجه شدند که بازار تزئینات داخلی ساختمان به واسطه تامین نیاز ۸۰ درصدی از طریق واردات، از این قاعده مستثنی نیست.

رئیس اتحادیه تزئینات داخلی ساختمان افزود: با ایجاد نوسانات ارزی، برخی از محصولات وارداتی با ممنوعیت ورود به کشور روبرو شد که در این میان برخی از اقلام مصرفی در این صنف همچون کفپوش، پارکت و چمن مصنوعی در لیست ممنوعیت واردات قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بازار با وجود تقاضای قابل توجه با کمبود محصول مواجه شده و این در حالی است که برخی تولیدکنندگان داخلی بدون ارتقای کیفیت به افزایش قیمت محصولات خود روی آورده اند، خاطرنشان کرد: قیمت محصولات داخلی به دور از منطق اقتصادی با افزایش بسیاری همراه بوده و عاملی شده که محصولات داخلی از محصولات وارداتی که با نرخ روز محاسبه می شوند با نرخ بیشتری در بازار عرضه شود.

میلانی یادآور شد: با آغاز نوسانات ارزی، خودتحریمی که از مصادیق آن می‌توان به  افزایش مدت زمان ترخص کالا از گمرک اشاره کرد، باعث شد محصولات وارداتی با افزایش قیمت بسیار در بازار عرضه شود و این موضوع بر قیمت کالاهای قدیمی تاثیر بسزایی داشت.

رئیس اتحادیه تزئینات داخلی ساختمان بیان کرد: به کالاهایی که در گروه دوم و سوم تعرفه وارداتی قرار دارند، ارز سامانه نیما یا ارز حاصل از صادرات تعلق می گیرد، اما به دلیل ترافیک بالای درخواست ارز، فرآیند اختصاص و دریافت ارز نیمایی به سهولت انجام نمی شود و این موضوع در بازار مشکلاتی را به همراه داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تولیدات داخلی با توجه به شرایط ممنوعیت و سختی فرآیند واردات کالا، به ارتقای کیفیت و افزایش حجم تولید دست پیدا کرده‌اند؟ گفت: برخی از تولیدکنندگان داخلی به جای افزایش کیفیت تنها به دنبال افزایش سرمایه بوده و افزایش قیمت را در دستور کار قرار داده‌اند.

رئیس اتحادیه تزئینات داخلی ساختمان با اشاره به اینکه ۲۵ درصد از حجم خرید به کالای ایرانی اختصاص دارد، تاکید کرد: عمدتا مشتریان به دنبال کالای ایرانی هستند اما به دلیل آنکه افزایش کیفیت در فرآیند  تولیدی وجود ندارد، مشتریان به اجبار به خرید کالای با کیفیت وارداتی روی می‌آورند.

میلانی رکود ساخت و ساز را بر صنف تزئینات داخلی ساختمان اثرگذار دانست و یادآور شد: حدود ۵۰ درصد تقاضای بازار تزئینات داخلی به دلیل  بازسازی ساختمان‌ها است و در پی نوسانات نرخ ارز، افراد با توجه به میزان درآمد و هزینه خانوار محصولات را انتخاب می‌کنند.

کد خبر 424076

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    0 0
    وقتی نظارت و مدیریت نیست چه انتظاری