همشهری آنلاین: نقص فنی جدی در هواپیمای آنگلا مرکل صدراعظم آلمان سبب شد که او نتواند طبق قرار راهی بوئنوس‌آیرس شود و به همراه دیگر سران کشورهای عضو جی ۲۰ نشست این گروه در پایتخت آرژانتین را افتتاح کند.

نقص فني هواپيماي آنگلا مركل

 به گزارش دویچه وله، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان شامگاه پنجشنبه ۸ آذر (۲۹ نوامبر) برای حضور در نشست سران گروه ۲۰ از برلین رهسپار بوئنوس‌آیرس شده بود. چندی از آغاز پرواز طولانی او اما نگذشته بود که خلبان هواپیمای ایرباس ۳۴۰ بر فراز خاک هلند ناگزیر شد به خاطر نقص جدی فنی به آلمان بازگردد و در فرودگاه کلن‌/ بن به زمین بنشیند.

به گزارش رسانه‌ها، از آنجا که هواپیما مسیر چندانی را پشت سر نگذاشته و بانک آن هنوز از سوخت پر بود، روند فرود بر باند فرودگاه نیز چندان خوشایند نبود.

طبق گزارش و اطلاعات اشپیگل آنلاین تمام سیستم ارتباطی هواپیمای خانم صدراعظم ظاهرا از کار افتاده بوده و بازگشت و فرود آن در کلن / بن تنها با کمک سیستم‌های اضطراری که ایرباس مرکل به آن مجهز بوده، امکان‌پذیر شده است.

به نوشته اشپیگل آنلاین جدی و خطرناک‌بودن این نقص و خلل سبب شده که خلبانان بی‌درنگ تصمیم به قطع پرواز بگیرند و به آلمان باز گردند. آنگونه که در گزارش اشپیگل آمده است، خدمه هواپیما تنها از طریق تلفن ماهواراه‌ای که ایرباس ۳۴۰ مرکل به آن مجهز بوده، موفق شده‌اند، با فرودگاه کلن‌/ بن تماس برقرار کنند و امکان فرود را فراهم سازند.

گفته می‌شود که وضعیت آنقدر جدی و خطرناک بوده که خانم اورزولا فون در لاین، وزیر دفاع آلمان بلافاصله پس از اعلام نقص فنی و خلل در پرواز مرکل، در جریان این موضوع قرار گرفته است.

خبرگزاری آلمان نیز با استناد به اطلاعاتی که دریافت کرده، از نقصی بسیار جدی در سیستم الکترونیک هواپیما سخن گفته و در گزارش خود در این رابطه نوشته است: تا اندازه‌ای حتی مسئله این بوده که آیا فرود ایرباس [با توجه به این نقص خطرناک] اصلا امکان‌پذیر هست یا نه.

صدراعظم آلمان پس از نشست هواپیما در فرودگاه کلن/ بن،  نقص فنی جدی در هواپیما را تأیید کرد و همچنین هوشیاری و توانایی خلبانان ایرباس را ستود که به موقع واکنش نشان دادند.

به این ترتیب صدراعظم آلمان و هیأت بلندپایه‌ی او با تأخیر در نشست دو روزه‌ی سران کشورهای عضو گروه ۲۰ در پایتخت آرژانتین حضور خواهند یافت. اولاف شولتز، وزیر دارایی و معاون مرکل نیز او را در این سفر همراهی می‌کند.

اشتفن زایبرت، سخنگوی مرکل اعلام کرد که صدراعظم آلمان و بخش کوچکی از هیأت او نخست با یک هواپیمای نیروی هوایی آلمان راهی مادرید خواهند شد و از آنجا از طریق یکی از خطوط هواپیمایی رسمی به سمت بوئنوس آیرس پرواز خواهند کرد.  

سخنگوی صدراعظم آلمان همچنین تصریح کرد که مرکل نهایت تلاش خود را خواهد کرد تا روز جمعه ۹ آذر (۳۰ نوامبر) در نشست و ضیافت شام سران جی بیست حضور یابد. مرکل در مورد گفت‌وگوهایی دوجانبه که قرار بوده در حاشیه‌ی این نشست انجام گیرد و حال با تأخیر همراه بوده، پس از فرود در بوئنوس ایرس تصمیم‌گیری خواهد کرد.

کد خبر 424018

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha