همشهری آنلاین: معاون حقوقی وزیر علوم گفت: ۲۸۰۰ واحد دانشگاهی در ایران وجود داشت که با مصوبه دولت حدود ۳۰۰ واحد کاهش‌ یافته است.

دانشگاهها

به گزارش مهر، حسین سیمایی صراف در آیین معارفه ریاست دانشگاه اردکان،  گفت: دانشگاه به‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد آموزش در ایران با یک تأخیر طولانی نسبت به سایر کشورهای دنیا تأسیس شد و از ابتدای شکل‌گیری تاکنون که دوره توسعه دانشگاه است با فراز و نشیب‌های فراوانی روبرو بوده است.  یکی از دلایل این فراز و نشیب‌ها این بوده است که دانشگاه در کشور ما توسط دولت‌ها تأسیس‌ شده‌اند و مجبور هستند که در چارچوب سیاست‌های دولت حرکت کنند در حالی‌ که نهاد دانشگاه در کشورهای دیگر از دل دولت بیرون نیامده است. دانشگاه باید مستقل و خودکفا شود تا بتواند قوی‌تر و مؤثرتر به کشور و جامعه خدمت کند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: دانشگاه سه مأموریت آموزش، پژوهش و پرورش را بر عهده دارد. دانشگاه‌های ما در بعد آموزش سابقه خوبی دارند. دانشگاه‌ها در دو دهه اخیر با رشد ناگسیخته و ناموزونی روبرو بوده‌اند که نیاز به ساماندهی دارد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم گفت: در سال ۱۳۸۴ تعداد ۷۵ مؤسسه غیردولتی آموزشی وجود داشت که در سال ۱۳۹۲ علی‌رغم فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم با رشد پنج برابری به ۳۵۲ مؤسسه افزایش یافت.

سیمایی صراف افزود: ایران هم‌اکنون در مقایسه با کشور چین با آن وسعت و جمعیت فراوان از نظر تعداد دانشگاه برابری می‌کند. ۲۸۰۰ واحد دانشگاهی در ایران وجود داشت که با مصوبه دولت حدود ۳۰۰ واحد کاهش‌ یافته است. ما در انجام مأموریت اول به لحاظ کمی رشد کافی داشته‌ایم و باید به مرحله کیفیت وارد شویم.

کد خبر 424013
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha