همشهری آنلاین: علی نصیریان بازیگر سینما و تئاتر در کارگاه انتقال تجربه خود به دانشجویان و علاقمندان بازیگری بیان کرد که خلاقیت درون خود را کشف کنند.

سينما

به گزارش مهر، کارگاه انتقال تجربه علی نصیریان بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیونی امروز پنجشنبه هشتم آذر در سینما فلسطین تهران محل برگزاری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت برگزار شد.

نصیریان که در ابتدای این نشست عنوان کرد: تجربه‌ای که ما داشته‌ایم با تجاربی که امروز می‌تواند مورد بهره‌برداری قرار گیرد بسیار متفاوت است چراکه زمانه ما از نظر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با زمان کنونی تفاوت بسیاری دارد. من در اواخر دهه ۲۰ وارد کار نمایشی شدم و سال ۲۹ اولین تیاتر خود را کار کردم. زمانه در این چند دهه از نظر کتاب‌ها، منابع، ارتباط با دنیا و... بسیار فرق کرده است.  

نصیریان اظهار کرد: درنتیجه من نمی‌توانم تجربه خود را به عنوان الگو ارایه دهم بلکه نکاتی مثل استمرار و اهمیت تمرین را می‌توانم توصیه کنم. بخشی از هنر استعداد ذاتی و علم آکادمیک است و بخش مهمتر آن تمرین است. در موسیقی شما وسیله‌ای مثل ساز دارید اما در سینما و تئاتر،  بدن، بیان، خلاقیت و حضور ذهن همه وسایلی هستند که به مثابه یک ساز باید با آنها تمرین کرد چراکه بخش مهمی از یادگیری تمرین‌های مداوم است.

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون متذکر شد: در غرب بازیگران بزرگ حتی وقتی بازی ندارند باز هم تمرین می‌کنند و در ورکشاپ‌های بازیگری کار می‌کنند تا بدنشان از فرم نیفتد چراکه بازیگری و هنر مثل زبان انگلیسی است و اگر مدتی کار نکنید بدنتان خشک می‌شود.  

دانشگاه چیزی به علاقمندان بازیگری نمی‌آموزد

بازیگر فیلم «گاو» با اشاره به اینکه دانشگاه نکته‌ای به علاقمندان بازیگری نمی‌آموزد، یادآور شد: در هیچ کجای دنیا هیچ کسی از دانشگاه که بیرون بیاید هنرمند نمی‌شود بلکه طی تمرین‌های بعدی و استمرار و پشتکار می‌تواند در هنر خود موفق شود.  

وی اضافه کرد: نکته دیگری که باید بر آن تاکید کرد محافل هنری است و باید این گردهمایی‌ها را حفظ کرد چراکه در این محافل داد و ستدهای هنری و مباحث و گفتگوهایی صورت می‌گیرد که مفید است.   

نصیریان در بخشی دیگر در پاسخ به یک پرسش درباره بازی گرفتن از بازیگر بیان کرد: کارگردان قرار نیست از بازیگر بازی بگیرد چون بازیگر خودش خلاق است و مسئول کاری است که بر عهده‌اش گذاشته شده است. کارگردان به عنوان یک مولف و کسی که باید حواسش به اجزای کارش باشد بازیگر را هدایت می‌کند. بازیگر وسیله‌ای در دست کارگردان نیست که کارگردان به او بگوید چه کاری نکند چه کاری نکند بلکه بازیگر با حضور خود متن جدیدی را می‌نویسد و خودش یک نویسنده است.  

بازیگر سریال «شهرزاد» درباره سبک‌های ساخت فیلم و ترکیب این سبک‌ها عنوان کرد: زمانی سبک‌ها و شیوه های کاری خط کشی می‌شد و بین رئال و سوررئال و... تفاوت وجود داشت اما امروز این خط کشی‌ها خیلی وجود ندارد بلکه متن مهم است که شیوه را تعیین و مسیر را مشخص می‌کند. علومی مثل فیزیک و شیمی فرمول دارند اما کار هنری فرمول ندارد و خود هنرمند است که باید دست به کشف و ابداع بزند.

تکنیک‌ها برای باورپذیری تظاهرها است

وی همچنین درباره اینکه امروز باید از چه سبکی برای بازیگری بهره گرفت، توضیح داد:  امروز نباید سرسپرده استانیسلاوسکی و یا برشت شوید چون همه چیز در حال تغییر است و درنهایت همه این تکنیک‌ها برای این است که تظاهرها را باورپذیر کند.

نصیریان در پاسخ به پرسشی دیگر درباره تاثیر نقش گفت: من در تئاتر یا سینما وقتی نقش جدیدی را بازی می‌کنم و برای استراحت به منزل می‌روم تا یک ساعت خوابم نمی برد چون درگیر کار هستم.

وی در پایان این نشست خطاب به مخاطبان دانشجو و هنرجوی بازیگری گفت: به نیروی انرژی و نیروی خدادادی که در شما هست توجه کنید. این نیرو را بیرون بریزید و خلاقیت خود را کشف کنید و بروز دهید.

کد خبر 424010

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha