همشهری آنلاین: رمان مصور «یک بمب‌گذار انتحاری در کتابخانه می‌نشیند» به دلیل افزایش انتقادها نسبت به محتوای آسیب‌زننده آن از گردونه انتشار در آمریکا خارج شد.

رمان مصور يك بمبگذار انتحاري در كتابخانه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، جک گانتاس و دیو مک‌کین، نویسنده و تصویرگر رمان جنجالی «یک بمبگذار انتحاری در کتابخانه می‌نشیند» پس از اعتراض بیش از هزار نفر تصمیم گرفتند از خیر انتشار آن بگذرند. قرار بود این کتاب مصور بهار سال آینده وارد بازار شود اما به نظر می‌رسد انتقادهای شدید به محتوا باعث شده نویسنده، تصویرگر و ناشر از تصمیم خود برای انتشار آن منصرف شوند.

«دامن زدن به کلیشه‌های مضر» و «افزایش آگاهانه ترس عمومی» از جمله دلایل منتقدان و معترضان نسبت به کتاب «یک بمبگذار انتحاری در کتابخانه می‌نشیند» بوده است. داستان درباره جوانی با پوست تیره است که در آینده یک تروریست خواهد شد. گانتاس سال ۲۰۱۶ این داستان را برای یک گلچین ادبی ویژه نوجوانان در سازمان عفو بین‌الملل نوشته بود و بعدها تصمیم گرفت آن را در قالب یک کتاب جداگانه روانه بازار کند.

گفته می‌شود هدف و مضمون نهایی «یک بمبگذار انتحاری در کتابخانه می‌نشیند» نشان دادن قدرت کتاب در تغییر مسیر زندگی انسان‌هاست اما در عین حال برخی معتقدند خالقان کتاب برخی واقعیت‌های دنیای امروز را نادیده گرفته‌اند. اتحادیه نویسندگان آسیایی در نامه‌ای سرگشاد به آبرامز (ناشر کتاب) در این باره نوشت: «داستانی که نشان می‌دهد خواندن کتاب بر افکار و عقاید یک پسر مسلمان رنگین‌پوست تاثیر می‌گذارد، در اسلام‌هراسی و نادانی عمیق ریشه دارد.»

در بخشی دیگر از این نامه که به امضای بیش از هزار نویسنده، معلم و کتابخوان رسیده چنین آمده است: «واقعیت ساده این است که امروز در آمریکا بزرگ‌ترین تهدید قدرت گرفتن سفیدپوستان است. شرکت انتشاراتی آبرامز با انتشار کتاب «یک بمبگذار انتحاری در کتابخانه می‌نشیند» آگاهانه به ترس عمومی دامن می‌زند و کلیشه‌های مخرب را گسترش می‌دهد صرفا با این توجیه شکست‌خورده که قدرت کتاب خواندن و داستان را به نمایش بگذارد.»

گانتاس ۶۷ ساله از نویسندگان نامدار آمریکایی است که جایزه معتبر مدال نیوبری را در حوزه فعالیت برای کودکان در کارنامه دارد و مک‌کین ۵۴ ساله در عرصه تصویرگری، طراحی، عکاسی و فیلمسازی نامی برای خود دست و پا کرده است. با وجود تاکید مک‌کین بر حمایت جدی کتاب از ادبیات و همدردی و نفی خشونت، مدیران آبرامز تصمیم گرفتند با موافقت نویسنده و تصویرگر از انتشار «یک بمبگذار انتحاری در کتابخانه می‌نشیند» چشم بپوشند.

با این حال، اتحادیه نویسندگان آسیایی معتقد است آبرامز و دیگر ناشران باید چنان درک خود را از جهان پیرامون بالا ببرند که کتاب‌هایی حساس و جنجالی مانند «یک بمبگذار انتحاری در کتابخانه می‌نشیند» هرگز به مرحله گرفتن تایید و انتشار نرسند.

کد خبر 423797

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha