همشهری آنلاین: مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی با بیان اینکه پایگاه «سینما قصه» جهت اقتباس سینما از ادبیات کودکان توسط بنیاد فارابی راه اندازی می‌شود، گفت: حمایت از نگارش فیلمنامه‏‌های اقتباسی، از اولویت‌های بنیاد فارابی است.

علیرضا تابش

علیرضا تابش روز شنبه به بهانه هفته کتاب و روز کتابگردی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از پنجاه سال قبل، سینمای ایران در عرصه اقتباس ادبی فعال بوده است و در دهه پنجاه حدود ۲۰ فیلم اقتباسی در سینمای ایران ساخته شده است.
وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب تعداد نویسندگان داستان‌ های ادبی بسیار بیشتر از گذشته شد و در حیطه رمان، خوانندگان پر و پا قرص خود را پیدا کرد اما تعداد فیلم‌ های اقتباسی دهه هشتاد و نیمه اول دهه نود، کم است.
تابش عنوان کرد: در ادبیات معاصر متاسفانه درصد کمی از داستان‌ های ایرانی ظرفیت فیلم‌نامه شدن را دارند و بسیاری از داستان‌ های ادبی اصولا امکان اقتباس را ندارند.
مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی، نبود ارتباط خوب و قوی بین داستان‌ نویس، فیلم‌نامه‌ نویس و تهیه‌ کننده فیلم را یکی از دلایلی دانست که تعداد کمتری از داستان ها به فیلمنامه تبدیل می شوند.
وی با بیان اینکه در غرب بسیاری از کارهای نویسندگان ظرفیت سینمایی شدن را دارند، گفت: اصولا نویسنده با این نگاه داستان را می‌ نویسد که بتواند به فیلم تبدیل شود ولی از کارهای نویسندگان ایرانی به جز آثار مرادی کرمانی، یوسفی، بایرامی، فتاحی، و هدایت، کمتر کاری را می‌توان شاهد بود که قابلیت سینمایی شدن داشته باشد.
تابش تاکید کرد: بنیاد سینمایی فارابی تلاش کرده که توجه سینماگران و نویسندگان و کسانی که علاقه‌ مند به اقتباس هستند را تا حدودی جلب کند.
وی افزود: در سینمای ایران نهادی چون بنیاد سینمایی فارابی مرجعیت فرهنگی دارد و پشتیبانی محتوایی از جریان فرهنگی سینما به عهده بنیاد سینمایی فارابی است.
مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی خاطر نشان کرد: هسته‌های فکری در حوزه تولید فیلمنامه، پرورش فیلمنامه، تقویت جریان نقد و گفت‌وگوی فرهنگی، اقتباس ادبی و اقتباس سینمایی موضوعات مهمی است که نهادی چون بنیاد سینمایی فارابی متولی پرداختن به این موضوعات است.
وی ادامه داد: بنیاد فارابی در حوزه انتشارات تخصصی، انتشار کتاب 'تاریخ بیهقی، روایت سینمایی'، اختصاص دو شماره از فصلنامه فارابی به موضوع اقتباس، انتشار کتاب 'چگونه از هر چیزی اقتباس کنیم'، کتاب 'باز اندیشی مباحث رمان و فیلم' و کتاب 'کارگردانی داستان' را چاپ و منتشر کرده است، همچنین حمایت از نگارش فیلمنامه‌ های اقتباسی، از اولویت های بنیاد فارابی است.

  • اقتباس در سینمای کودک و نوجوان

وی یادآور شد: براساس توافقی که بنیاد سینمایی فارابی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داشته، اقتباس از کتاب‌های انتشارات کانون برای ساخت فیلم های کودکان آغاز می شود.
تابش اظهار داشت: تلاش می‌کنیم کتابهایی که مخاطبان زیادی دارند و چندین‌بار تجدید چاپ شده‌اند را به فیلم تبدیل کنیم.

  • راه اندازی پایگاه «سینما قصه»

وی در ادامه از راه اندازی پایگاه «سینما قصه» جهت اقتباس سینما از ادبیات کودکان توسط بنیاد فارابی خبر داد و گفت: پایگاه اینترنتی «سینما قصه» به عنوان بانک داده و تنها مرجع اقتباس سینمای کودک و نوجوان در ایران، با حمایت بنیاد فارابی و توسط بخش خصوصی در دست طراحی و راه اندازی است.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تاکید کرد: در این وب سایت مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده در حوزه ادبیات کودک و نوجوان مورد بررسی قرار خواهد گرفت و همه کاربران و مراجعان می توانند به راحتی از داده‌های پایگاه مذکور استفاده کنند.
به گفته تابش، پایگاه سینما قصه تلاش می‌کند تا رابطه منسجمی بین نویسندگان و ناشران کتاب کودک از یکسو و فیلمسازان و تهیه‌کنندگان سینمای کودک و نوجوان از سوی دیگر ایجاد کند تا شاهد ساخت تعداد بیشتری از اقتباس‌های سینمایی در حوزه کودک و نوجوان (که پیش از این نیز توفیق‌های زیادی در این زمینه وجود داشته) باشیم.

  • تقدیر مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی از حضور هنرمندان در «کتابگردی»

وی در ادامه با اشاره به برگزاری برنامه کتابگردی در کشور خاطر نشان کرد: هنرمندان سینما امسال هم همچون سال‌های گذشته، پنجشنبه اول آذر ماه با حضور در کتابفروشی‌ها و خرید کتاب، هموطنان عزیز را به حضور در پویش کتابگردی دعوت کردند.
مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی تاکید کرد که حضور فعال و پر مهر اهالی سینما در سنت حسنه‌ آیین «کتابگردی» قابل تقدیر است.
پویش «کتابگردی» روز پنجشنبه اول آذر ماه با هدف رونق بازار کتاب و کتابخوانی در سراسر کشور برگزار شد.

کد خبر 423558

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha